Satelittfoto har avslørt at russiske militære gjemmer bort militærfly på sivile flyplasser:
Russerne bruker også sivile fly for å importere verdifullt/kritisk mil utstyr, og omgå sanksjoner:
Russiske tropper forflyttes i sivile fly:
Satelittfoto har avslørt at russiske militære gjemmer bort militærfly på sivile flyplasser:
Russerne bruker også sivile fly for å importere verdifullt/kritisk mil utstyr, og omgå sanksjoner:
Russiske tropper forflyttes i sivile fly:
Kan suppleres med denne - som viser tonnevis av ren og klar luft idag i hele Tuapse området:
Jeg kjenner ikke reglene i Russland, men i Norge og de fleste vestlige land er kravene til fangdam i en tankpark som regel 110% av volumet til den største tanken. For at oljen skal flyte utover på denne måten, må enten flere store tanker rivne helt, eller så må dikene utgjør fangdammen ha et stort hull (i tillegg til at en stor tank har revnet).
En annen mulighet, som jeg ikke vet om er realistisk, er at tilførselen av olje ikke ble stanset i tide, slik at fangdammen var full før det siste angrepet.
Uansett årsak, så er det som foregår på området trolig langt utenfor alle risikovurderinger som er gjort for anlegget. Jeg kan ikke forestille meg at noen har tatt høyde for så omfattende ødeleggelser. Dette bør være en vekker for europeiske tankanlegg. Vi vil neppe klare en like høy nedskytingsprosent som ukrainerne, så et stort angrep med shahed vil gi dramatiske konsekvenser.
Ukrainske droneoperatører har slått ut ca 300 russiske antenner i Pokrovsk-området. Etter dette har russisk kommunikasjon i området kollapset og det har blitt vanskelig/umulig for russerne å fly droner der.
Sier litt om trump sitt fokus 
Skal si Ukraina er aktive og ta ut viktige russiske mål.
Din link nr.2 går til et raffineri eid av Rosneft som ble angrepet hhv 16 04, 20 02 og 28 04. Selv om teksten i linken ikke nevner det, er det ingen tvil om at dette er Tuapse raffineriet. Tuapse raffineriet er eid av Rosneft, og ble angrepet 16 04, 20 04 og 28 04.
Det er dessverre ikke to ulike raffinerier som har blitt angrepet på disse 3 datoene.
I det siste har jeg et inntrykk av at Ukraina har arbeidet seg oppstrøms i den Russiske oljeproduksjonen. I Tuapse angrep de først eksportanlegget, før de angrep raffineriet. De siste døgnene har de angrepet rørledningsnoder i Yaroslavl og Perm.
Det er mulig at dette ikke bare er en strategi, men også en naturlig konsekvens av at Russland ikke ønsker å stenge ned brønner. Oljen må havne et sted, og det kan tenkes at Ukraina ganske enkelt angriper de stedene der oljen hoper seg opp.
Smart, først stenger de muligheten til Russland å bli kvitt olje/bensin/diesel, så tar de ut raffineriet slik at det hoper seg opp enda mer olje og så tar de ut smekkfulle olje/bensin/diesel tanker. 
Mitt inntrykk av å lese innleggene på dette forumet, er at Ukraina blir stadig smartere og smartere i sin krigføring, som igjen blant annet reduserer tap av soldater. Er det mulig at Ukrania av den grunn til syvende og sist vil gå seirende ut av krigen.
Selvfølgelig er det mulig vår seirende ut av krigen!
Min visjon er at Russland på den andre siden imploderer.
Det alene hadde ikke vært nok, men sanksjonene begynner virkelig å bite på Russland. Nå tenker jeg på både de internasjonale sanksjonene og de kinetiske sanksjonene fra Ukraina. Først og fremst så er det den ikke-militære økonomien i Russland som er utfor stupet og på vei rett i helvete.
Godt illustrert via nedgangen i jernbanefrakt, den viktigste formen for transport innad i Russland. Ned ca 3% siste 12 måneder, ned ca 16% siste 6 år.

Putin finner det nok vanskeligere og vanskeligere å holde kontroll over landet og har nå stengt ned store deler av internett, mobildata osv. Dette gjør situasjonen rimelig vanskelig for absolutt alt i Russland. Økende skatter, skatter på mer varer osv.
Som du sier, Ukraina kjemper smartere og de får enorme investeringer og R&D utført både internt og hos partnere i Europa. Det er vel kanskje der Putin gikk på sin største smell. Han trodde Ukraina kom til å stå igjen alene og isolert, uten finansielle muskler til å holde ut. Problemet hans er at selv om Russland sloss med Ukraina, så har de fått en bitteliten bit av de finansielle musklene til Europa og Ukraina har derfor klart å øke R&D og produksjon* noe vanvittig.
*Illustrert ved at Ukraina i mars utførte flere angrep med langdistansedroner enn Russland, utfra de tallene som er oppgitt av Ukraina.
Forsiktig med hva du ønsker deg.
Gudene må vite hva som kommer etterpå….
Ja, er klar over at det er «alle» eksperts narrativ.
Men jeg vil ha et Russland som oppløses og erstattes av en rekke suksessorstater.
Kina er allerde i ferd med å ta økonomisk kontroll over deler av Fjerne Østen, der områdene også politisk tilhørte Kina frem til ca 1858-1863.
Hva er i dag den mest brukte valutaen i butikkene i Vladivostok?
Jeg ble overrasket da jeg fant ut svaret for en 6-9 måneder siden.
Byen regnes nærmest som Russlands regionshovedstad i Fjerne Østen.
Russland sin eksport av olje er i deep shit hvis Ukraina kan trappe opp antallet vellykkede angrep på pumpestasjoner.
Ser at Irans angrep på en Saudi Arabisk pumpestasjon som reduserte kapasiteten fra 7m til 6,3m fat om dagen tok 1-2 uker å reparere. Det må nok mao, ganske hyppige slike treff til for å gjøre stor skade.
Jeg lar meg imponere over din innsikt innenfor dette temaet.
Jeg er i utgangspunktet historieinteressert og har lest endel og sett mye dokumentarer om f.eks. 2. verdenskrig, så bruker altfor mye tid på å følge denne krigen hver dag…
Vi er nok mange som gjør det.
Selve pumpestasjonen er kanskje enklere å få i gang igjen, enn øvrig infrastruktur. Ukraina ser ut til å gå etter buffertankene ved pumpestasjonene. Disse kan det ta lengre tid å erstatte. Å drifte uten dem krever en svært høy grad av synkronisering av utstyr med svært stor geografisk avstand.
Jeg noterer meg også at trafostasjoner ved pumpestasjonene er mål. Det er kanskje noen på forumet som vet om dette er hyllevare eller noe med lang leveringstid.