Spesielt hvis det ikke får kjøpt bensin

Turkey's Erdogan apologises to Vladimir Putin for downing Russian jet
Ankara also offers compensation to Russia for shooting down its SU-24 bomber in 2015.
Spesielt hvis det ikke får kjøpt bensin
Russerne har i natt gj ført et nytt angrep mot befolkningen i Ukraina.
Denne gang konsentrert om Dnipropetrovsk oblast. der 1 ble drept, 13 såret.
Alle er selvfølgelig sivile, og angrepet var rettet mot boligblokker og garasjer.
St Petersburg Mercantile Exchange er en varebørs for hyrdokarboner, kull, tømmer konstruksjonsmaterialer m.v. Har vært i drift siden 2008.
I løpet av 1 måned har omsatt volum bensin falt med ca - 25 %:
Ser ikke ut til å være overskudd av bensin til forbruker i andre deler av Russland heller.
Prisene på drivstoff går noe opp:
Pskov uttaler at Kreml er fornøyd med utviklingen, at regimets popularitet i befolkningen er økende og at alle må innse av den 3-dagers lange Spesielle Militære Operasjonen har vært vellykket.
Artikkel 4 ble iverksatt ved hendelsen i Polen. Selvfølgelig uten noen reelle resultater, og Rus fortsetter sine provikasjoner akkurat som forventet. Nå med 3 Mig-31 i Estland og en ny artikkel 4.
USA - som er Natos leder - sin holdning oppsumeres helt på kornet av Darth Putin:
Her er det mye å lære av Tyrkia. Det ble med den ene gangen der!
Kan se ut til at Estland igår kveld har forberedt seg på en «tyrkisk løsning» neste gang russiske militærfly krenker grensen:
Jeg tenker at det blir et opplegg for raskere respons og avskjæring.

Ankara also offers compensation to Russia for shooting down its SU-24 bomber in 2015.
Edit:
Slik jeg ser det, ender NATO lett opp med å reagere på russiske provokasjoner, mens Russland har innitiativet.
Det er bedre om man finner en asymmetrisk måte å reagere på. Det kan for eksempel være finansielt. Kanskje at hver gang en krenkelse av luftrommet skjer, overføres en frossen eiendom i Europa fra en russisk oligark til et fond for ukrainske flyktninger.
Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy will meet with US President Donald Trump next week in a bid to persuade the US administration join a security guarantees framework supported by Kyiv and its European allies.
Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har skutt de ned allerede. De vet jo hva reglene er.
Jeg stoler ikke på uppgiftene om stupade/justerte russiske “soldater”.
Antingen lyver dem, eller så lyver Konstantin på Inside Russia. Og hvorfor skulle den seinere lyve om dette? Rapportene om mangel på arbeidskraft i snart sagt alle sektorer taler før at det er fler som klastet inn handklet. Visst, mange ryssere har flyttet til andre land, fler enn det som er gøder jordene i Ukraina. De som flyttet er fremst folk med bra utdaning som enklere kan få nytt jobb i andre land. Medan mangel på arbeidskraft gjeller i prinsip alt fra lantbruksarbeidere, bussjaufører til ingenjører og leger. Det er noe som ikke går helt opp her. Jeg vibber at det er fler russeser som døtt enn hva som sies officeiellt.
Jeg tenker at det blir et opplegg for raskere respons og avskjæring. [image] Edit: Slik jeg ser det, ender NATO lett opp med å reagere på russiske provokasjoner, mens Russland har innitiativet. Det er bedre om man finner en asymmetrisk måte å reagere på. Det kan for eksempel være finansielt. Kanskje at hver gang en krenkelse av luftrommet skjer, overføres en frossen eiendom i Europa fra en russisk oligark til et fond for ukrainske flyktninger.
OK.
F eks kan assets for € 1 million overføres til flyktningfondet for hvert russiske fly som flyr inn i NATO/EU-territorium.
Likevel vært å tenke over:
Tyrkias nedskyting av russisk jagerfly i tyrkisk luftrom skjedde i 2015.
Har det vært mange russiske jagerfly i tyrkisk luftrom de siste 10 årene?
…, eller en kan løse det uten USA.
Er det noen tvil lenger at Trump jobber for Putler og Ruzzland?
https://x.com/BohuslavskaKate/status/1969393555991879853
Er det noen som husker covid, og forsyningssituasjonen i Norge?
Jeg vet ikke om myndighetene lærte noe, men om de gjorde det, så er jeg overbevist om at de gikk for “kraftsamling”.
Med andre ord, så vil noen få missilangrep kunne føre til hungersnød i Norge.
skulle f*en bare skjedd…

Ukraina har hamret løs på russiske luftvernsystemer. Nå kan Vladimir Putin få uventet hjelp.
Jeg postet dette innlegget på tråden for 7 dager siden (# 1668)
Russland solgte i 2019 en rekke luftvernsystemer til Tyrkia (S-400). Nå meldes fra Tyrkia at russerne vil kjøpe disse tilbake. To tanker melder seg: Indikerer mangel på luftvern i Russland. Dette har nok Ukraina fått med seg. Bare for Ukraina å fortsette å ta ut russisk luftvern. Det vil bli mindre og mindre fungerende luftvern mot ukrainske angrep i 2025/2026. Tyrkia er NATO-land. Mye har skjedd siden 2019. Synes NATO det er en god ide at et NATO-land skal hjelpe et Russland i kr…
(EDIT: Sitat-funksjonen har tatt vekk alle avsnitt, samt amputert teksten. Skal være «… hjelpe et Russland i krig»)
Med denne linken (publ 13 09 2025):

Moscow allegedly asks Ankara to return S-400 air defense systems purchased in 2019 as Russia faces inventory shortages
**
Samme «nyhet» som Pleximus postet rett ovenfor dette innlegget for noen timer siden.
Også Nettavisen har nå altså plukket opp nyheten .
Det interessante fremover er om/hvordan NATO (og USA) reagerer.
Nyheten er nemlig ikke ny, jf at Nettavisen i slutten av artikkelen oppgir som kilde følgende artikkel publ 03 07 2025 i en tyrkisk avis:

Moskova, Türkiye’nin aktif kullanmadığı S-400’leri alıp başka ülkelere satmayı hedefliyor. ABD yaptırımını aşmak isteyen Ankara plana sıcak bakıyor...
Hvis Tyrkia ikke ser nytten og vil bli kvitt det så kjøp det og kast det på dynga eller gi det til Ukr.
Norge burde steppet opp på sekundet her med sin olje/gass pengebinge.
S-400 er et av de viktigste luftvern systemene i bruk på russisk side.
S-400 har vist seg å ikke kunne stanse ukrainske droneangrepene på f eks raffinerier.
Tviler på at Ukraina er veldig interessert i å motta S-400 til eget bruk …