Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

I mitt innlegg imorges (som var det første om dette) linket jeg til melding som bruker uttrykket «power plant», altså kraftstasjon.

i ditt innlegg nå, er jeg enig i at en naturlig tolkning er at objektet for angrep synes å være strømnettet.

Kommer kanskje en avklaring senere.

1 Like

Som det er nevnt her, Russland utøver et hardt press mot Ukraina. Alene, så hadde de kollapset for lenge siden. Med nok støtte fra Europa og USA, så er det Russland som faktisk merker det best på økonomien. Spesielt hvis forslagene om å bruke vesentlig mer av de frosne russiske midlene til å finansiere Ukraina går igjennom.

Noe som helt klart mangler er evnen til å stoppe mer av de russiske langdistanseangrepene. Kanskje vil interceptor-dronene som Ukraina har i økende produksjon vil klare å øke interceptraten godt over 90% igjen? :thinking:

Putin prøver å avhjelpe krisen innen drivstoff logistikken:

Hej Norge

Dagens bette update — Ruskiiies får bøllebank på fronten :stethoscope: :coffin:

:partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:

Zelensky taler for 50 Nato medlemmer på 71. conference i Slovenien :ukraine: :ukraine:
BØR ses !!!

ASTRA confirms: At least 11 fuel tanks were damaged in Feodosia: eight with diesel, two with gasoline, and one empty. Over 800 people were evacuated from the danger zone. A separate UAV attack also targeted the 220 kV “Kafa” substation, damaging a transformer and administrative building.

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

7 Likes

Fotografiet rett over av en større brann (Feodosia) kan være hentet fra denne videoen:

De første 3 min 30 sek er fra brannen. Bl a god oversikt fra oven over de 11 tankene.
Videoens totale lengde er 8 min 10 sek.

1 Like

Ukrainsk delegasjon er på vei til D.C. for å forhandle om luftforsvar og nye sanksjoner:

2 Likes

Mange har hevdet at krisen i russisk økonomi er alvorlig. Nytt tegn her:

11 Likes

Ser ut til å være/bli enighet om at ikke bare rentene, men også selve kapitalen av de frosne russiske aktivaene i Europa, skal benyttes til å hjelpe Ukraina:

12 Likes

Jernbanelinje sør i Ukrainas okkuperte del ble angrepet for 2 måneder siden.
Russerne har fremdeles ikke fått ryddet sporet og åpnet linjen for trafikk:

https://euromaidanpress.com/2025/10/12/two-months-later-russia-still-cant-clear-a-single-destroyed-train-in-occupied-part-of-zaporizhzhia-oblast/

8 Likes

13 Likes

Det var jeg ikke klar over. Det er faktisk ganske ille for Russland. Uten forsyninger kan de ikke holde Zaporizhzhia og Krim.

Det er dog bare et første steg, men dette vil bli verre og verre etterhvert som droner får lengre rekkevidde. Antar det er droner som gjør at Russland ikke får ryddet jernbanen.

Altså, kanskje det Ukraina driver på med er å gjøre det dyrere og dyrere å holde regionene i sør. Da må Russland bruke mer ressurser der og vil ikke kunne angripe der de har lettere logistikk.

5 Likes

Høres ut som han er invitert av Trump for å komme med forslag om hva USA kan gjøre for å øke presset på Russland?

4 Likes

Det er litt overraskende, at Russland ikke har klart å fikse jernbanen her.

1 Like

Det må være fordi Russland har gitt opp å bruke den linjen fordi den er innenfor rekkevidde av droner nå.

Jeg tror problemet er at hele toget står der. Å reparere en ødelagt jernbanestrekning har Russland egne tropper som er trenet for å gjøre. Russland har også noen store skinnegående kraner for fjerning av for eksempel avsporede lokomotiver.

Utfordringen her, er at det tar det lang tid å rydde skinnegangen for et helt tog. Det tunge og spesialiserte materiellet er dermed ekstremt utsatt for å bli ødelagt i nye angrep. Dette er det samme materiellet som behøves for å rydde opp etter angrep lengre vekk fra fronten.

Dess nærmere man kommer fronten, dess flere og billigere dronetyper kan man bli angrepet av. Dermed øker også sannsynligheten for å bli angrepet tilsvarende.

Jeg tror Russland rett og slett har for lite tilgjengelig utstyr til å gjøre en så stor jobb nær fronten, og dermed risikere å senere bli uten ryddekapasitet på viktige jernbanenoder.

8 Likes

Hvor mye verdi har den jernbanestrekningen når Ukraina kan ta ut neste tog som kommer? Jeg tenker negativ. Får de den åpnet, så blir bare neste tog tatt ut. Da vil de ha mistet noe ryddeutstyr + et nytt tog (fullstappet med forsyninger) og de får fortsatt ikke brukt jernbanestrekningen.

Når man snakker om strategiske endringer, så er dette faktisk en større endring, for det tvinger russerne til å bruke lastebiler i stedet for tog.

Nær Tokmak, så er det faktisk bare 28km fra fronten til toglinjen, så det er jo på mange måter FUBAR.

Også interessant her er at Russland opprettholde luftvern på den delen av zaporizhia som de holder, eller så kan Ukraina begynne å bruke fly mot logistikken der.

EDIT stedet som toget ble tatt ut på var i nærheten av der det er 28 km. Jeg trodde det var lengre øst.

9 Likes

Videoklipp av god bruk av fjerning av små patruljebåter:

:boom:
Angrep slått tilbake :ukraine:

Over snittet av tapt mannskap, og 5 tanks er mer enn det som har vært vanlig i det siste:

9 Likes

Ukraina ødelegger stadig vekk luftvern nær fronten, så erstatningen må hentes fra et annet sted. Det kan se ut til at Russland mangler noen typer luftvern. I alle fall på Krim.

9 Likes

Bensinprisen og bensinkrisen, samt økende inflasjon i Russland:

Russiske myndigheter informerer innbyggerne om at løsning på problemene er avhengig av hvor raskt oljeselskapene løser sine logistikkproblemer.

https://x.com/Prune602/status/1977737990420980074

Så da vet man at det er oljeselskapene som er de ansvarlige. Misnøyen søkes kanalisert mot disse.
Energidepartementet følger nøye med.

Den russiske stats manglende luftvern og krigen mot Ukraina - ikke nevnt.

5 Likes

:rofl: :fire: :rofl: