Det som er bra her er at det ser ut som Russland har veldig, veldig mye luftforsvar over Moskva. Det gir tilsvarende mindre luftvern andre steder. Ikke rart Ukraina har angrepet mål i Moskva med jevne mellomrom. Skaden det gjør ved å binde opp luftvern der virker å være helt uproporsjonal.

I Ukraina har de droneteamene et stykke utenfor byene, for å begrense mengden kuler og droner som faller ned over byen. Luftvern med missiler, som er i- eller nær byene, sparer dessuten missiler for hver drone som blir skutt ned med kuler.
Jeg undres på om funksjonen i Moskva like mye er å skremme innbyggerne, som å skyte på droner.
Russisk mil blogger «Fighterbomber» er russer, støtter Russland i krigen, men pleier å rapportere korrekt fra krigen. I dag rapporterer han at 1 stk russisk Ka-52 helikopter med mannskap har gått tapt.
Nyheten er også i andre medier:
https://x.com/front_ukrainian/status/1982771239715573947?s=19
Når man sender inn spesialsoldater, så er det enten for å ta tilbake grunn, eller for å få ut soldatene som da mer eller mindre er fanget bak fiendens linjer.
Edit
Sjekk videoen, helt crazy nye ukrainske droner
Dersom det ikke bare er snakk om små grupper som skal hentes ut, brukes gjerne spesielle, men tyngre bevæpnede avdelinger. Ofte den typen som gjør større raid.
Tradisjonelle SFO brukes for å klarere bygninger og stillinger, mens raidere heller sprenger hele bygningen enn å renske den rom for rom.
Hva ukrainerne gjør, vil trolig si noe om hvor presset situasjonen er. Har de tenkt å forlate byen, vil de trolig ikke bry seg med å holde bygninger og strukturer noenlunde intakte.
Putin prøver kanskje med dette å fremstå som en sterk leder innad i Russland?
Tilbaketrekningen fra Plutonium-avtalen med USA kan medføre ytterligere ‘dårlig stemning’ mellom USA og Russland. Og er neppe egnet til styrke prosessen i retning av en avtale om våpenhvile med Ukraina.
Russland har sikkert tenkt å selge det til Kina. De trenger pengene 
Ukrainske generalstabens uttalelse for 1-2 dager (jeg postet link i tråden) gikk i retning av at man ville kaste ut russerne og beholde territoriet.
Ukrainske militærmyndigheters uttalelse referert i dag i Kyiv Independent går på at grupper av russiske soldater har greidd snike seg inn i byen og samlet seg i visse områder, men uten å lykkes i å ha skaffet seg:
«a foothold in any part of Pokrovsk»:
Så jeg heller i retning av at de ukrainske (spesial- og regulære) soldatenes oppgave er å få russerne ut og ta tilbake de relativt få stedene russerne har samlet seg.
During the war the Russian Federation/Putin has:
- killed 661 children
- injured 2,203 children
- destroyed or damaged more than 4,500 schools, kindergartens and 1,294 hospitals
- abducted and deported more than 19,000 Ukrainian children
- committed at least 23 cases of sexual violence against children
Virker som putin lever godt med dette. Hvorvidt alle russere gjør det er mer tvilsomt
Litauen med permanent stengning av grensen til Belarus:
Samtidig søker Putin å gjøre et poeng av et angivelig nytt russisk «Wunderwaffe»:
Ifølge pro-russiske medier er ukrainerene mer eller mindre omringet i Pokrovsk og situasjonen er kritisk.
Min take er at Pokrovsk er tapt innen relativt kort tid
Pokrovsk har sett tapt ut i omkring et år. Med tiden har min tanke blitt at vi ikke har et godt nok bilde av situasjonen til å trekke konklusjoner.
Vi ser på kart som noen lager basert på hvor de ser bilder av ulike soldater, og hvem som bomber hvor. Rapportene fra fronten forteller om porøse, overlappende og flytende linjer, og så mye droner at ingen av partene kan forsyne mange soldater ved fronten.
(Vi kan trekke konklusjoner om større områder og trender, men det blir vanskelig når vi kommer ned på lokale trefninger.)
Jeg har sett en del fotografier, og det er beskjedent med bygninger og strukturer i Pokrovsk som kan karakteriseres som noenlunde intakte.
Pr 2021 hadde Pokrovsk ca 60.000 innbyggere.
Pr juli 2025 var innbyggertallet anslått til ca 1.500. Mange eldre som nekter å evakuere.
Helt enig!
Lidt fra Pokrovsk !!
Nyt Våben

Bette vidio fra Dæmning, voldsom ødelæggelse — ingen AI generring 
OG Denys !!! 
DK
Finskebukta: Stadig flere russiske oljetankere
På en uke i oktober passerte 31 sanksjonsbelagte fartøyer gjennom Finskebukta, de fleste av dem på vei ut i verden med russisk olje.
Stadig flere russiske oljetankere i Finskebukta | Finansavisen
Tidl russisk statsminister klargjør: Det at Russland har Burevestnik-missilet, vil medføre at
«adversaries are unlikely to deploying American Tomahawk cruise missiles for deep strikes into Russia»
Dette er altså formidlet i TASS, og er nær/identisk med Russlands offisielle holdning. Personlig tror jeg verken USA eller Ukraina legger noen avgjørende vekt på Burevestnik-wunderwaffe.
Lavrov sin oppfatning av den etter hvert berømte tlf samtalen med Rubio, er at han hadde
«a good conversation with Marco Rubio»:
Som kjent avbrøt Rubio tlf samtalen, løp rett til Trump og rapporterte hva Lavrov hadde presisert, hvilket førte til at Trump avlyste møtet i Ungarn med Putin (senere presisert til utsatt på ubestemt tid).
Det som Lavrov presiserte var som kjent at Ukraina måtte gi opp og trekke seg ut av Donbass før avtale kunne inngås om våpenhvile.