Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Dette må da være en stor bragd.

Under et russisk missilangrep i går oppnådde en ukrainsk mobil branngruppe en sjelden og bemerkelsesverdig suksess: avskjæringen av Kalibr-cruisemissilet ved hjelp av et bærbart luftforsvarssystem. Kampen, utført med FN-6 MANPADS, stoppet missilet mens det fløy mot en by vest i Ukraina.

9 Likes

Ca 40 russiske soldater elimineres i denne videoen på 2 min 59 sek:

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1991438394992521444?s=20

6 Likes

Bortsett fra olje-sanksjonene har ikke Trump gjort noe for Ukraina. Og fredsavtalen kommer under en måned etter disse sanksjonene. Mistenker også at det er andre grunner for disse sanksjonene.

Trump- administrasjonen består av russisk-vennlige folk all over the place. Og jeg står på mitt når det gjelder Trump. Eller Krasnov om du vil.

9 Likes

Dette er så Trump-russisk som det får blitt :stuck_out_tongue:

Så noen som nevnte at dette var Russland sitt forslag/modifikasjon til avtalen, sååå…

8 Likes

Verken State Department eller noen av de relevante komiteene på Capitol Hill var i det hele tatt kjent med Witkoffs og Putins «fredsplan» før den ble lekket.

Rubio skal ha reagert ganske kraftig negativt.
I CNN artikkelen siteres Rubio på at disse 28 punktene må ses som
‘a list of potential ideal, rather than a completed proposal’

Scroll langt ned i denne CNN-artikkelen:

«We have heard directly from people in the State Department and on Capitol Hill that nobody knew anything about this plan before it was leaked yesterday» the diplomat said.

**

Dette kan indikere at heller ikke innad hos relevante amerikanske myndigheter har «fredsplanen» til Witkoff og Putin noen særlig støtte.

1 Like

Planen er omfattende, ja, men er det en fredsplan? Slik jeg leser den er den en anerkjennelse av Russlands volds- og maktutøvelse. Bortsett fra muligheten til å bli medlem av EU, som jo ikke Big daddy i USA kan kontrollere, reduserer den Ukraina nærmest til et lydrike. Og hvilke landområder i art. 21, kulepunkt 3 er det snakk om som Russland skal gi fra seg?

6 Likes

Bare tull hele avtalen. Så ja, mest støy. Men at forslaget i det hele tatt legges frem med USA i førersetet sier jo sitt egentlig.

Er bare trist at det hele tiden uttales at krigen ikke kan avsluttes uten USA. Med dagens ledelse er USA lost case.

9 Likes

Hvilke landområder i Art.21, kulepunkt 3 er det Russland skal gi fra seg?
Burde vært nevnt geografisk i punkt 21.

Kan det være de 2 mindre områdene i mørkt rød NØ for hhv Sumy og Kharkiv på dette ISW-kartet?

Mye ræl i avtale-forslaget, ja. Men det springende punktet: Putin/Russland respekterer ikke inngåtte avtaler. I samme øyeblikk en slik avtale signeres må alle øvrige parter planlegge for og forberede Russlands brudd på avtalen.

Det er ikke mulig å stole på Putin. Alt er løgn.

13 Likes

Dersom det er det, er det i så fall en hån mot Ukraina. Og helt tydelig noe Putin har foreslått (for å vise sin tilsynelatende forhandlingsvilje).

1 Like

Trist som f… å se hvordan avtale skissen er skrudd sammen, og er samtidig ett uttrykk for dagens demontering av internasjonal orden, rettferdighet og ansvar og ikke minst Trumps business tilnærming til alt og alle.

9 Likes

Han er vel den eneste i administrasjonen som virker å ha noe som helst ryggrad. At han går ut og sier dette er i hvert fall for meg et lite håp.

15 Likes

Kan se ut som disse sanksjonene kanskje faktisk fungerer, og tar etter hva jeg forstår effekt i dag.

Bra hvis det skulle vise seg å fungere, men betimelig å spørre seg hvor dette ikke ble gjennomført i 2022.

3 Likes

Kanskje det er derfor Russland nå har begynte å forhandle i det skjulte med US?

Problemet er jo at Ukraina er avhengig av US, og da er det jo dessverre ikke opptil hva Ukraina eller Europa måtte mene om dette.

US viser helt klart og tydelig at de ønsker å bli ferdig med Ukraina på alle måter, enten vi liker det eller ikke.
Når US og Europa ikke vil ta større ansvar for Ukraina, så ender jo dessverre Ukriana opp med en rævva deal.

Hadde resultatene på slagmarken vært i favør av Ukraina for tiden, og US hadde støttet dem fullt ut, så kunne jo en eventuell avtale med våpenhvile og fred sett bedre ut.

2 Likes

Min påstand er: uansett hvor god eller dårlig en evt avtale ser ut, vil den ikke være verdt noe som helst, for det er ikke mulig å stole på Putin. Han har ikke til hensikt å forholde seg til inngåtte avtaler.

7 Likes

Var det en “oil glut” i 2022? Nei.

Det som har skjedd i mellomtiden er at USA, Europa og OPEC har økt produksjonen sin, så om det forsvinner 2mmb, så går ikke prisene himmelhøyt.

Trump er interessert i at oljeprisen holder seg lav, men ikke så lav at amerikansk oljeproduksjon reduseres. Nå er prisen under 70$ og tilgangen er god og tiltak som dette kan gjøres uten at oljeprisen går skyhøyt.

I 2022 gikk oljeprisen skyhøyt. Noe mer sanksjoner der og vi hadde sett oljepriser på 2-300$. OPEC sin fjerning av produksjonskutt for å få tilbake markedsandeler nå har gitt USA og Ukraina en gylden mulighet til å fjerne tilgangen på russisk olje. De andre OPEC-landene, USA og resten av de oljeproduserende landene får en høyere oljepris, uten at den blir spesielt høy.

Mao, sjeldent god timing.

6 Likes

Hvis krigføringen stopper opp så vil den ha en verdi.

Men det sier jo seg selv at man ikke kan stole på Putin og Russland. Ukraina må jo berede grunnen som et angrep kan komme når som helst.

1 Like

Men er verdien positiv eller negativ for Ukraina?
Hvis ruzzerne får slutt på sanksjonene kan jo de kanskje klare å bygge seg opp fortere enn det Ukraina klarer. Så jeg tror ikke Ukraina, og for den saks skyld Vest-Europa, nødvendigvis er tjent med en dårlig avtale nå.

2 Likes

Ser ut som markedet mener at det skal bli mindre satsning på forsvar i Europa enn for kun kort tid siden. Lurer litt på om amerikanske forsvarsaksjer er like mye ned.

1 Like