Nja, de skulle ju kunne vare agenter. Eller (mest trolig) både och.
Tidligere i 2025 sparket Trump-administrasjonen tusentalls ansatte i departementer og byråer.
Noen på nettet minner om dette nå, og minner om at i State Department måtte 1.350 ansatte gå. Blant dem en rekke senior analytikere med ekspertise på Russland og Ukraina.
Jeg tenker at det er to forskjellige fraksjoner. En som ville springe den på zelensky med kort frist og store konsekvenser. Den andre fraksjonen ønsker avtalen dit pepper gror og spredte den for alle vinder slik at den rakk å bli latterliggjort over hele verden før Trump kunne gjøre alvor av trusselene.
Jeg hadde vært så flau så flau få flau så flau. Hadde gått og gjemt meg under en stein.
Men hvorfor skulle man trenge dem da? Jeg mener “how hard can it be?”
Altså, det er en direkte bisarr tid å leve i:
En tv-stjerne som har spilt president på fjernsyn blir valgt til president og viser seg å være det nærmeste vi kommer Churchill i 2020-årene.
En annen tv-stjerne som har spilt sjef på TV blir også president og viser seg å være det nærmeste vi kommer Quisling, bare i kognitivt svekket variant, og det er ikke Norge vi snakker om men verdens største supermakt.
Det har gått 2400 år siden Plato skrev om “The ship of fools” i The Republic, bok VI, og det believe it or not, vi ser dette spille seg ut IRL rett fremfor øynene våre i dagens USA:
Lar ChatGPT oppsummere bildebruken, for det gjør den ganske greit imho:
For å bare fortsette siteringa av diverse folk med innsikt:
“Democracy is a device that ensures that people are governed no better than they deserve”.
– George Bernard Shaw
Det triste for oss er jo at hverken vi eller Ukraina har stemt på denne søppeladministrasjonen. Det er det bare 77 millioner amerikanere som har gjort.
Ronald Reagan var også tidligere skuespiller, så ikke akkurat unikt.
Hvis det ikke blir en avslutning/våpenhvile av krigen et eller annet slag blir det spennende å se hva som skjer med olje-sanksjonene.
Update ad Rubio:
Rubio har ankommet Genève for å delta i drøftelsene der.
På spm fastholder Rubio i Genève at de 28 punktene er forfattet av amerikanerne.
Kilde: BBCs live nyhetssending på lineær TV for få minutter siden.
Min tolkning;
Donald er redd for å miste ansikt via sin venn Witkoff, og har beordret Rubio til å overbevise verdens presse om den nye versjonen.
Donald har forespeilet Rubios uttreden av Regjeringen om så ikke skjer.
Mitt inntrykk er at Rubio forholder seg så tett til virkeligheten han kan uten å bli tuppet ut av Trump.
Mener å ha fått med meg at Trump på spm avklarte at de sekundære sanksjonene mot Lukoil og Rosneft ikke vil bli opphevet før avtalen er i havn.
Disclaimer:
Trump kan mene det motsatte om noen dager.
Tror det blir mer og mer fokus på mellomvalget og valget i 28 fremover. Det kan bety at flere tenker strategisk og vil posisjonere seg. Noen kan se seg tjent med å latterliggjøre Trump & Co (lekkasjen). Det burde ikke være vanskelig
. Flere republikanere velger å gå mot ham.
Noen hevder at Trumpen snart er en «lame duck»
Ronald Reagan var en intelektuell gigant jæmført med Donald Trump.
De fikk vel sparken just før at kunna gjenomføre slike spektakel.
Men kan hadde nok ikke regnet med at omverldden skulle si emot. Før stort ego og før stor tro på USAs overlægsenhet. I kombinasjon med bristande bildning.
Troen på at man selv “have all the cards” er nok litt for høy her (som nevnt i puck-videoen jeg lenka til tidligere i dag, USA har mindre leverage enn det ser ut til).
Hjelper selvfølgelig heller ikke å knapt forstå hvilket kortspill man spiller, ev. tro at man spiller poker, når realititeten er at man spiller idiot eller gris. Very stable genius ftw.
Edit: Skal forsøke å slutte å rante her om de voldsomme kognitive kapasitetene i Trump adm. De begynner vel å bli passe åpenbare for alle nå. Det er bare så sinnsykt fortærende å bevitne hvordan denne gjengen med føkkings rollerburgere holder på mht Ukraina / Russland / Europa.
Fico i Slovakia postet dette kl.8.43 PM på lørdag 22 11:
https://x.com/RobertFicoSVK/status/1992318062130061672
Fico hyller Trumps fredsplan og ber alle - spesielt EU representantene - om å ikke torpedere planen.
Det er akkurat dette du påpeker som er så forbanna frustrerende for meg også. Hele denne gjengen med politiske rollerburgere for å bruke dine ord klarer å skape mer kaos enn framdrift og nå står vi midt i et skoleeksempel på inkompetent håndtering av noe som burde vært krystallklart nemlig det å støtte Ukraina, holde Russland ute og sikre europeisk stabilitet og derfor er det faktisk bra at Europa nå har satt foten ned. Europeiske ledere sier rett ut og avviser denne fredsplanen og sier at den er uferdig, ubalansert og ikke gir faktisk sikkerhet. Den blir ikke akseptert. Det knekker Trumps forsøk på å presentere dette som en ferdig fredsløsning. Trump ville selge planen som gjennombrudd han. Nå står han igjen med et dokument alle omtaler som et uprofesjonelt bakromsprodukt fra Witkoff og en russisk mellommann. Europeisk motstand gjør at han mister definisjonsmakten. Det ser ikke akkurat ut som et styrke tegn når han nå sender Rubio til Genève. Det ser ut som panikk. Og når Rubio må stå foran verdens presse og insistere på at planen “er amerikansk” fremstår det som om Trump enten ikke har kontroll eller ikke skjønner hva han har signert på fordi nå fremstår USA som splittet og det svekker Trumps posisjon. Når Europa ser at utenriksapparat, forsvar og egne utsendinger ikke er på linje lar de seg ikke presse av en plan som knapt er forankret i Washington. Dette skulle jo i Trumps øyne være en rask løsning. I stedet førte det til europeisk motmobilisering og en samordnet ledererklæring som tvinger USA til å forhandle på Europas premisser og ikke motsatt. Europa sier tydelig ifra de nå at Ukrainas sikkerhet ikke kan dikteres av Trump og Witkoff.
Ingen skal godta avvæpning av Ukraina eller russiske innflytelseskorridorer forkledd som “fred”. Dette er ikke 1990 tallet Trump og Europa lar seg ikke skremme av press eller tidsfrister så for meg står Trump igjen som en leder som ikke forstår europeisk sikkerhet. Når man lanserer en plan som trigger en samlet europeisk korrigering så viser det at man ikke har oversikt over hvordan støtte til Ukraina faktisk fungerer politisk, militært og strategisk.
Stakkars EU ledere som må forholde seg til dette. Skjønner bare ikke helt denne smiskingen med “Daddy” Trump. Er vi virkelig så avhengig av USA at vi må holde på med denne smiskingen for et klovneri av en president?
Jeg hadde nok gjort det ekstremt dårlig som diplomat, fordi jeg ville sagt direkte til Trump med alle verdens mikrofoner på “record” følgende:
“Ka i f__ e det du tenke med ditt kveithau. Vil du vennligst sjerp dæ ellers så kjyle æ dæ over moloen - din k__”
https://www.politico.com/news/2025/05/03/marco-rubio-trump-orbit-rise-00324129
Synes den artikkelen stemmer godt med Rubio sin oppførsel de siste dagene
Kanskje helt utenkelig:
Men må fredsforhandlinger i krigen Russland-Ukraina ledes av Trump/USA?
Fra å skryte av at han skulle fixe fredsavavtale ila 24 t, har vi nå kommet dit at Trump har vært POTUS i snart 11 måneder uten at man har kommet nærmere en avtale.
Må USA i det hele tatt være part i forhandlingene?
Ved siden av mulighetene for å oppnå (1) annektering av land fra Ukraina, og (2) begrensinger av Ukrainas væpnede styrker, er Russlands sterkeste motiv for å inngå avtale om våpenhvile/fred å få (3) løftet sanksjonene.
Som nevnt før har Europa + Japan ca $ 300.000 milliarder i frosne midler i sine jurisdiksjoner, mens USA har bare en brøkdel av dette (estimert til $ 6 milliarder).
Ukraina må selv avgjøre om de er villige til å avstå territorium og/eller godta begrensninger for sine væpnede styrker. Men vedr det tredje momentet er det Europa/EU som er den avgjørende spilleren. Da er det naturlig at denne avgjørende spilleren deltar som part i forhandlinger om en avtale.
(Ja, jeg vet at jeg ikke har med de sekundære sanksjonene av 22 10 2025 i dette resonnementet. Men USA kan jo inviteres til å bare følge EU og gjøre det EU gjør med sine sanksjoner. Slik EU var forutsatt å bare underskrive på de 28 punktene fra Putin & Witkoff. Evt får Russland drøfte dette spm’et i separate forhandlinger med USA.)
Faren er vel at dersom Europa går for hardt mot Trump, så er kan man ikke se bort fra at han ville startet å forsyne Russland med våpen og løftet alle relevante sanksjoner… Han ønsker jo tydeligvis at Russland skal vinne!
Forstår tanken din, Rockpus.
Men gitt premisset at Trump ønsker at Russland skal vinne over Ukraina, vil neppe fredsforhandlinger a la Trump føre frem til et resultat Ukraina kan leve med?
Skulle Trump ønske/begynne å forsyne Putin med våpen, ville republikanerne selv reagere?
Samt store deler av den amerikanske befolkningen.