Det som er nice er at disse rakettene er billige, og du kan ha MANGE av dem pr fly. Tror vi regnet ut at F15 kan ha 72stk!.
F16 kan ha litt mindre men iallefall 12stk om ikke 24. Så for å ta ut shahed er det genialt.
Det som er nice er at disse rakettene er billige, og du kan ha MANGE av dem pr fly. Tror vi regnet ut at F15 kan ha 72stk!.
F16 kan ha litt mindre men iallefall 12stk om ikke 24. Så for å ta ut shahed er det genialt.
Hej Norge
Dagens – ser ud som Ruskiiiies sliter flere steder 

Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
Det var rysslands “deal”. Trump kun sende den videre. Men som jeg skrev ovan; vestlig media har sterkt begrenset førmåga/interesse til kritisk tenking, eller tenking rent gjenerellt.
Og rysslands ekonomi kolapser ikke, dessverre. Enda et russiskt narrativ som syfter til at minke intressen før støtte til Ukraina.
Ryssland har en del ekonomiske problemer, ja. Men ikke noe som påvirker utedo-imperiets førmåga at bedrive krig. Men vi få håpe at det order seg med den saken så raskt som mulig.
Jeg tror det som menes med Trumps deal, er den 19 punkters planen som Russlands 28 punkters plan ble redusert til etter amerikanske forhandlinger med Ukraina.
Liker formuleringen til fighterbomber.
De døde og det ble ikke åpen kiste for å si det sånn.
Virker å være flere en Bart De Wever som virker uvillig når det kommer til stykket.
1 pilot og 1 navigatør mindre til å delta i Putins spesialoperasjon.
Ukrainerne brukte ingen ammo på dette, og har heller ingen skadde.
Uten russiske mil blogger ‘Fighterbomber’ hadde nyheten kanskje aldri blitt spredd.
Vyacheslav Fedorischev er guvernør i Samara oblast, Russland.
Intervjuet på russisk TV om økonomien i sitt område sier han at i nesten alle bransjer er det vekst.
Så legger han til at dessverre er det negativ vekst, og utdyper at årsakene til denne utviklingen har vært til stede et par år nå, og at det er vanskelig.
Han utøver kunstformen å være ærlig, men samtidig prøve å unngå å teste om han er flyvedyktig når han kaster seg (blir kastet) ut av et vindu i 9 etg. Han vet at alle forgjengere hans blant ledende figurer i Russland, dessverre viste seg å ikke være flyvedyktige.
Jeg vet mange er lei å bli servert nyheter om øk problemer i det store landet i øst der mer enn 70 millioner kun har utedo på sin bopel. Men utviklingen i retning av øk sammenbrudd i diktaturer er ofte kjennetegnet ved at fasaden holdes opp selv om problemene øker.
Og så plutselig brister strikken.
I Russlands tilfelle har nå en rekke økonomer advart mot et 2026 der,
** Russiske banker trues av konkurser blant sine låntakere, og der
** Staten «må finne på noe» for å få tak i penger fra privat sektor for å dekke det galloperende budsjettunderskuddet.
Jeg spår bank run i Russland i løpet av 2026.
Og det er ikke en original tanke jeg har unnfanget på egen hånd.
Men tvert om har plukket opp fra folk som har bedre oversikt enn meg.
Positive nyheder fra USSR
– i følge Konstantin

Se den nye " Hurtige" Lada
Se den sprit nye bil som var planlagt lancering 2025 – de har travlt.
En bil ?? – vurder selv 
Mens vi venter på " Putin’s People Are Being Arrested – Is a Coup Coming?" ???
Dansken
Denne meldingen på X bygger på en artikkel i WSJ.
Meldingen beskriver hvordan Russland har tapt kappløpet innen AI . Selv om Putin har pekt på AI som en en strategisk prioritet.
En viktig årsak til tapet er krigen mot Ukraina, som har avskåret Russlands tilgang til teknikk, investeringer og talent. Data fra Stanford viser at Russland ligger på 28 plass av 36 i den globale indeksen for økosystemer innen AI. Russlands beste modeller ligger etter eldre versioner av ChatGPT. Russlands tilgang til chiper og HW er strupet.
Finansieringen har også sviktet. Utlendinger unnviker Russland pga landets isolering og beskjedne markedsstørrelse. Videre er Russland rammet av kompetanseflukt. Opp mot 80 % av landets beste AI-ingeniører har forlatt Russland.
https://x.com/nexta_tv/status/1997981983935271031?s=61&t=g0XXyuNFaGmTF5GqYmU9lQ
AI spiller også en viss rolle innen våpenutvikling mv. Så det at Russland sakker akterut ift vestlig teknologi her, kan få direkte betydning for hva som skjer på slagmarken. Særlig når/i den utstrekning Ukraina får støtte fra, og har tekonologi-utveksling med vestlige land.
Flere dårlige nyheter for Russland.
En ny lov gjør det nå vanskelig for Hegseth å hindre eller stoppe deling av etteretning med- og forsendelser av våpen til Ukraina. Vi får håpe at de republikanske representantene ikke pyser ut dersom Trump protesterer.
Bare å slette om det bryter med trådens retningslinjer, men er så god sak at jeg prøver meg uansett. Min far som pensjonist er ivrig ildsjel og drar ofte til Ukraina. Opprettet en spleis nå for å skaffe biler til Ukraina. Hadde satt stor pris på om noen ville støtte med en valgfri sum 
https://www.spleis.no/project/473629
Bra greier! Støttet👏
7th Corps of DSHV: By decision of the command, units of the Defense Forces carried out an organized maneuver in the area of the settlements of Lysivka and Sukhyi Yar.
The maneuver was carried out to save the lives of servicemen, improve the logistical support of the group and level the front line.
For security reasons, information about the operation was not made public for some time in order to avoid the risks of disrupting its implementation.
Ukrainas hærledelse besluttet altså for litt tid siden å trekke ut sine soldater stasjonert i/ved to landsbyer SSØ for Pokrovsk (Lysivka og Sukhui Yar).
Utrekningen er nå gj ført, og opplysningen blir gjort offentlig.
Det positive er at ukrainerne søker å unngå unødige tap.
Det negative fremgår av kartet - kan se ut som en begynnende uttrekning av soldater fra selve Pokrovsk/Myrnohrad aksen.