Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Positive nyheder fra USSR :rofl: – i følge Konstantin :rofl: :rofl: :rofl:

Se den nye " Hurtige" Lada
Se den sprit nye bil som var planlagt lancering 2025 – de har travlt.
En bil ?? – vurder selv :rofl:

Mens vi venter på " Putin’s People Are Being Arrested – Is a Coup Coming?" ???

Dansken

3 Likes

Ukraine har vel ikke helt opgivet :partying_face:

Dansken

6 Likes

Denne meldingen på X bygger på en artikkel i WSJ.

Meldingen beskriver hvordan Russland har tapt kappløpet innen AI . Selv om Putin har pekt på AI som en en strategisk prioritet.

En viktig årsak til tapet er krigen mot Ukraina, som har avskåret Russlands tilgang til teknikk, investeringer og talent. Data fra Stanford viser at Russland ligger på 28 plass av 36 i den globale indeksen for økosystemer innen AI. Russlands beste modeller ligger etter eldre versioner av ChatGPT. Russlands tilgang til chiper og HW er strupet.

Finansieringen har også sviktet. Utlendinger unnviker Russland pga landets isolering og beskjedne markedsstørrelse. Videre er Russland rammet av kompetanseflukt. Opp mot 80 % av landets beste AI-ingeniører har forlatt Russland.

https://x.com/nexta_tv/status/1997981983935271031?s=61&t=g0XXyuNFaGmTF5GqYmU9lQ

AI spiller også en viss rolle innen våpenutvikling mv. Så det at Russland sakker akterut ift vestlig teknologi her, kan få direkte betydning for hva som skjer på slagmarken. Særlig når/i den utstrekning Ukraina får støtte fra, og har tekonologi-utveksling med vestlige land.

19 Likes

Flere dårlige nyheter for Russland.
En ny lov gjør det nå vanskelig for Hegseth å hindre eller stoppe deling av etteretning med- og forsendelser av våpen til Ukraina. Vi får håpe at de republikanske representantene ikke pyser ut dersom Trump protesterer.

23 Likes

Bare å slette om det bryter med trådens retningslinjer, men er så god sak at jeg prøver meg uansett. Min far som pensjonist er ivrig ildsjel og drar ofte til Ukraina. Opprettet en spleis nå for å skaffe biler til Ukraina. Hadde satt stor pris på om noen ville støtte med en valgfri sum :slight_smile:
https://www.spleis.no/project/473629

24 Likes

Bra greier! Støttet👏

2 Likes

7th Corps of DSHV: By decision of the command, units of the Defense Forces carried out an organized maneuver in the area of ​​the settlements of Lysivka and Sukhyi Yar.

The maneuver was carried out to save the lives of servicemen, improve the logistical support of the group and level the front line.

For security reasons, information about the operation was not made public for some time in order to avoid the risks of disrupting its implementation.

1 Like

Ukrainas hærledelse besluttet altså for litt tid siden å trekke ut sine soldater stasjonert i/ved to landsbyer SSØ for Pokrovsk (Lysivka og Sukhui Yar).
Utrekningen er nå gj ført, og opplysningen blir gjort offentlig.

Det positive er at ukrainerne søker å unngå unødige tap.
Det negative fremgår av kartet - kan se ut som en begynnende uttrekning av soldater fra selve Pokrovsk/Myrnohrad aksen.

2 Likes

Jeg tenker at posisjoner som man sliter med å forsyne er et pluss for fienden, ikke en selv. Det som avgjør om de holder de to byene er om de klarer å holde forsyningslinjen på midten åpen nok til å få inn forsyninger, rullere mannskap og få ut sårede.

Jeg var sikker på at Pokrovsk kom til å falle før nyttår. Nå er jeg faktisk ikke helt sikker, det går ikke fort å ta en slik by.

3 Likes

Forsyningslinjene for russerne er heller ikke bra, så slike lokale situasjoner er det veldig vanskelig å vurdere utenfra.

1 Like

Er vel en god uke siden vi leste om ryktene at de trakk tilbake derfra. Samtidig vet vi at UKR gjør det bedre i selve pokrovsk nå. Virker som den russiske offansiven i stor grad har daua.

1 Like

En må vel nå innse at bruk av disse såkalte frosne russiske midlene ikke blir noe av. Japanerne er negative fordi USA er det samme . Og belgierne er naturlig nok skeptiske siden de kan risikere hevnaksjoner

Ganske kritisk ifølge Zelensky

Trump-administrasjonens nye sikkerhetsstrategi er det vel bare Putin som kan juble for. https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/12/09/8313295/financial-times-trumps-nye-sikkerhetsdokument-er-et-radikalt-brudd-med-tidligere-utgaver

1 Like

USA er mot fordi Trump egentlig vil være venn med Putin, og Belgia er i mot fordi Europa og EU ikke har styrke nok til å håndtere eventuelle sanksjoner. Vi må vel være ærlige og innrømme at det ikke har vært mange gode gode nyheter den siste tiden. Tvert om. Føler at støtten til Ukraina står på leirføtter.

2 Likes

Ingen vil være bastante fordi man er redd for at Russland kanskje vinner og overlever som land, og da må noen betale en pris.

Helt naturlig når man har politikere med svak ryggrad.

5 Likes

Og jeg tror det er en reell redsel fordi Vesten ikke klarer å stå samlet. Og kanskje vi rett og slett må omdefinere begrepet Vesten til ikke lenger å omfatte USA.

Jeg opplever at vi står på et vippepunkt for den globale ordenen som på de fleste områder har vært til gunst for verden som sådan.

7 Likes

Skjønner ikke helt hvorfor Vesten alltid må stå sammlet.
Vesten er forsatt Vesten.

Men Russland har siden tidlig 2000 tall vært et problem for Europa ikke for USA. Og samtlige presidenter siden Obama har sagt at Europa MÅ ruste opp og styrke indre sikkerhet mot Russland.

Trump bare brøler ut det alle har sagt diplomatisk tidligere.

Kan anbefale denne.

NATO’s Plan to Deploy 800,000 Soldiers Against Russia

Nato og Europa har massive planer, og nå driver vi opprustningen for å klare det.

6 Likes

Fordi når vi ikke gjør det, blir det tolket som svakhet i Russland. Så får vi håpe at Europa (minus Putin-klakkørene Ungarn og Slovakia) nå har forstått alvoret i situasjonen og hiver seg på årene. Med USAs Putin-lefling synes NATO nesten å være en allianse for fortiden.

8 Likes

Et militærfly av typen AN-22 skal ha styrtet i Ivanovo-regionen i Russland med syv personer om bord, skriver Tass.

Ivanovo er en by i Russland, 250 kilometer nordøst for Moskva.

ånei.

7 Likes