Nytt angrep på Engels flybasen og depotet med flybensin og olje, Saratov oblast:
Mhm. Men de blir vel fort stilt her pga mangel på egnet sted å stille dem.
Spm blir: Skulle vi laget en “TI’s geopolitisk hjørne”-tråd? Men da blir jo spørsmålet: Hvor mye har det med investeringer å gjøre, bortsett fra nær alt (og samtidig ingenting konkret)?
Samme her. Sett fra ettertiden burde man sikkert ikke vært overrasket, men det ble jeg òg. Jeg spurte en del folk som var voksne da muren falt om hva de instinktivt følte i dagene som fulgte etter 9/11-1989 og mange var sånn “dette er skummelt/usikkert og/men verden kommer aldri til å bli den samme, noe forandrer seg nå”.
@Evilfreud jeg tror den nye verden begynner i kornåkeren i Ukraina. For det er do or die for Europa. Make or Break. Alternativene våre i dagens geopolitiske situasjon er ca. disse:
a) støtte Ukraina til de nivået at Ukraina overlever og Russland kollapser / trekker seg tilbake. Resultat: Europa kommer sterkere ut, og Ukraina blir brekkjernet som får div. forskjellige interesser til å trekke i samme retning. Europa overlever som en blokk og som en geopolitisk maktfaktor + at vi kanskje kan klare å gjøre Russland til en nabo som vi kan ha et vettig samarbeid med hvis de bare får hodet ut av imperietiden. Dette er “yes, we can”-Europa.
b) Vi klarer ikke å støtte Ukraina tilstrekkelig / Ukraina kollapser og sentimentet blir et sånt “det er sørgelig men vi tenke på oss selv og vi har nok med det”. Det vil være slutten på Europa som en samlet blokk, imho. For da klarte vi altså ikke å støtte opp under verdens mest legitime og rettferdige forsvarskrig. Og hva vi det sier det om oss? At selv om vi ikke er så pill råtne som diverse kleptokrater rundt omkring, så er vi passelig navlebeskuende, vi òg. Det er ikke noe “også vi når det blir krevet” for Europa. Dette er “no we can’t”-Europa.
Konsekvensene av “No we cant”-Europa er et Russland som fortsatt styres av kleptokrater, hvor både USA og Kina vil berike seg på landet, som samtidig blir en slags vedvarende torne i siden / trussel mot Europa. Vi har ikke råd til å ha en slik nabo, proppa opp av regimer som DJTs og Xis, hvis interesser (dessverre) går mer eller mindre på tvers av interessene våre.
tl;dr Tanken om Europa som en (noenlunde) enhetlig blokk står og faller med Ukraina, imho. Og om Europa skal ha noe vekt i den geopolitiske bokseringen som oppstår etter Ukraina så bør Europa opptre mest mulig samlet / som en enhet.
Får å dra en historisk parallell:
Franskmennene invaderte faktisk Saarland (altså Tyskland), for å støtte Polen høsten 1939. Møtte minimal motstand. Kunne kommet seg langt langt inn i Tyskland, fordi mer eller mindre alle tyske styrker jo var i øst. Men hva skjedde? Franskmennene stoppet opp. Trakk seg tilbake. Enkelte franske generaler sa høylytt i fra at dette var en forspilt sjanse. Men franske myndigheter tenkte det var bedre å ligge bak Maginot-linjen. Vente på at tyskerne prøvde seg på selve Frankrike. De kunne da ikke være så cray-cray at de gikk gjennom Belgia en gang til? Vi vet alle hvordan det gikk.
Kvinnene trår til for og forsvare Ukraina.
F-16 har fått laser .
Korte svaret er nei, vi har prøvd, men vi får brukere som kun er på forumet for politikk, så begynner disse brukerene å forurense aksjetråder.
Er laser for å guide billige raketter til å skyte ned droner.
Beklager leste ikke alt,rettet opp.Takk for påminnelse.
Det er jo ikke så rart ettersom Trump kun repiterer det som ryssland sier. Så ruskisene har han jo med sig direktet.
Og ettersom vestmedia og politiker selden har noen kildekritikk eller kritisk tenkning så går det jo enkelt at bygge opp dette narativet.
Det som er nice er at disse rakettene er billige, og du kan ha MANGE av dem pr fly. Tror vi regnet ut at F15 kan ha 72stk!.
F16 kan ha litt mindre men iallefall 12stk om ikke 24. Så for å ta ut shahed er det genialt.
Hej Norge
Dagens – ser ud som Ruskiiiies sliter flere steder 

Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
Det var rysslands “deal”. Trump kun sende den videre. Men som jeg skrev ovan; vestlig media har sterkt begrenset førmåga/interesse til kritisk tenking, eller tenking rent gjenerellt.
Og rysslands ekonomi kolapser ikke, dessverre. Enda et russiskt narrativ som syfter til at minke intressen før støtte til Ukraina.
Ryssland har en del ekonomiske problemer, ja. Men ikke noe som påvirker utedo-imperiets førmåga at bedrive krig. Men vi få håpe at det order seg med den saken så raskt som mulig.
Jeg tror det som menes med Trumps deal, er den 19 punkters planen som Russlands 28 punkters plan ble redusert til etter amerikanske forhandlinger med Ukraina.
Liker formuleringen til fighterbomber.
De døde og det ble ikke åpen kiste for å si det sånn.
Virker å være flere en Bart De Wever som virker uvillig når det kommer til stykket.
1 pilot og 1 navigatør mindre til å delta i Putins spesialoperasjon.
Ukrainerne brukte ingen ammo på dette, og har heller ingen skadde.
Uten russiske mil blogger ‘Fighterbomber’ hadde nyheten kanskje aldri blitt spredd.
Vyacheslav Fedorischev er guvernør i Samara oblast, Russland.
Intervjuet på russisk TV om økonomien i sitt område sier han at i nesten alle bransjer er det vekst.
Så legger han til at dessverre er det negativ vekst, og utdyper at årsakene til denne utviklingen har vært til stede et par år nå, og at det er vanskelig.
Han utøver kunstformen å være ærlig, men samtidig prøve å unngå å teste om han er flyvedyktig når han kaster seg (blir kastet) ut av et vindu i 9 etg. Han vet at alle forgjengere hans blant ledende figurer i Russland, dessverre viste seg å ikke være flyvedyktige.
Jeg vet mange er lei å bli servert nyheter om øk problemer i det store landet i øst der mer enn 70 millioner kun har utedo på sin bopel. Men utviklingen i retning av øk sammenbrudd i diktaturer er ofte kjennetegnet ved at fasaden holdes opp selv om problemene øker.
Og så plutselig brister strikken.
I Russlands tilfelle har nå en rekke økonomer advart mot et 2026 der,
** Russiske banker trues av konkurser blant sine låntakere, og der
** Staten «må finne på noe» for å få tak i penger fra privat sektor for å dekke det galloperende budsjettunderskuddet.
Jeg spår bank run i Russland i løpet av 2026.
Og det er ikke en original tanke jeg har unnfanget på egen hånd.
Men tvert om har plukket opp fra folk som har bedre oversikt enn meg.