Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Det finnes flere mulige årsaker. Konstantin fra inside russia har tidligere omtalt hvordan offiserer og matleverandører deler profitten ved å levere utgåtte eller bedervede matvarer til det russiske militæret. Om noe slikt skulle føre til matforgiftning, er det nok fristende å snakke om ukrainsk sabotasje.

5 Likes

Jeg synes det er en veldig dårlig ide om man bryter Kjemivåpenkonvensjonen fra Ukarinsk side, uansett om det er sivile som gjør det. Fordi det har potensiale til å backfire på veldig kjipe måter

3 Likes

Heldigvis lite som tyder på det er Ukraina, er ikke første gang russiske tropper er blitt syke av maten de har fått.

Korrupsjon suger mao.

3 Likes

Pokrovsk - russiske tap.

Video på 13 sekunder tatt fra en drone.
Viser ødeleggelsen av en russisk kolonne, med brennende og ødelagt kjøretøyer langs 150 meter på en vei. Var kanskje ikke så mange russiske soldater som overlevde her:

7 Likes

Helt sykt med folk og utstyr russere e har tapt der.

Skikkelig WW1 øyeblikk, forsvarer med skyttergraver og mengde droner og en angriper uten artilleri og luft overtak

5 Likes

https://x.com/bayraktar_1love/status/2000174608977121651?s=20

Enda mer tegn på at Russland sliter med flyrammer som enten flys mer enn de er laget for eller ikke får nok vedlikehold.

9 Likes

Flyet ser ut til å desintegrere i luften.

3 Likes

Trodde monstrøse tap i slag var noe som hørte fortiden til, heldigvis har vi ruskiene med en litt retro “holdning” til det meste.

Leste nettopp påstander om at ruskiene har tapt opp mot 250 000 soldater (mia, kia og fanger) bare i slaget om Pokrovsk. Ikke fått sjekket nærmere, men bare å håpe at det er korrekt.
Og nå holder Ukrainerne på å lage julepålegg av elitedivisjonen ruskiene i desperasjon har kastet inn i slaget.

Skjønner virkelig ikke hvorfor ruskiene atter en gang aksepterer at de blir behandlet som verdiløse slaver av sin egen ledelse…

7 Likes

Ser veldig ut som materielltretthet.

Kan også være dårlig vedlikehold, eller at flyrammen er brukt langt over anbefalt antall flytimer.

3 Likes

Fordi de vet ikke om noe bedre. Og hvis de har hørt rykter – eller blitt fortalt – at noe bedre finnes, så tror de ikke på det, eller klarer ikke å tro på det.

Det høres sykt ut at det kan være slik, med dagens teknologiske verden og informasjonsstrømmer, men det er fort slik det fortsatt er. Man ser enten hva man ønsker å se, eller kanskje kun det man er mentalt forberedt på å se. Og det er ofte ekstremt vanskelig å evne å se det man i utgangspunktet knapt klarer forestille seg. Man må nesten oppleve det selv for å forstå at det kan være sånn. Tenk f.eks på hva japanske kvinner hadde blitt fortalt om de grusomme amerikanerne før og under WW2. Det var først når de fikk oppleve å bli okkupert i flere år av de samme amerikanerne at de innså at 99% av de hadde blitt fortalt bare var propaganda og løgn.

Alle russerne som lar seg slakte ned for en gal gal gal manns fikse idéverden, de skjønner ikke at det faktisk finnes en annen måte. Eventuelt så skjønner de i svært liten grad hvordan de skal komme seg ut av situasjonen de befinner seg i.

9 Likes

Slaget om Pokrovsk begynte ca august 2024.

Etter 16 måneders uavbrutte kamper, der kampområdet ved Pokrovsk har vært det mest fokuserte, kan det meget vel stemme at russerne har fått eliminert opp mot 250.000 soldater i denne sektoren. Eliminert da iht den ordinære definisjonen om drept eller så alvorlig skadet at han ikke kan forsette kampen.

Russisk befal bruker ofte MIA for å dekke over KIA, hvilket kan spare russiske stat for de avtalte utbetalinger. Dessuten er det utbredt at befalet bruker f eks den falne soldatens bankkort osv i vinnings hensikt.

Uten at jeg har sett spesifikk statistikk for russiske POW fra Pokrovsk, er det nok en del tusen ila nevnte 16-måneders periode.

3 Likes

Aluminium har ikke en nedre belastnigsgrense for utmatting, slik som stål har. Det betyr at all belastning medfører utmatting - bare i ulikt tempo. For et flyskrog er det gjort bergeninger og etablert inspeksjonsrutiner for sikre at strukturelle komponenter ikke svikter under flyvning. I en krigssituasjon er det trolig et ekstra stort press for å holde flyene i drift. Her ligger det en ekstra stor risiko, som det kanskje ikke alltid er like lett å kommunisere til sentrale beslutningstakere.

Når det gjelder denne ulykken, så synes jeg bildene ligner på en nylig ulykke i Tyrkia, der en Herkules knakk opp i luften bak vingen. Jeg tror ikke at den endelige havarirapporten er klar for den ulykken, men det har vært spekulert en del rundt sprekkvekst i trukturelle komponenter.

7 Likes

Ja og i tillegg fordi de aldri får et reelt valg. Systemet deres er bygget på frykt, løgn, tvang og ikke samtykke. Ukraina holder fortsatt linja fordi de slåss for egen stat, eget folk og egen framtid. Russland presser videre fordi de ikke har noe annet igjen enn masse og tvang. Det ene er bærekraftig. Det andre er ikke. Og det er derfor tiden jobber for Ukraina og ikke Kreml.

5 Likes

Føler jeg lenker til denne ca. en gang i hver Ru/Ukr-debatt-tråd. Men det tåler den (og dere):

Det dukker jo stadig opp nye deltagere her, så det kan jo være noen som ikke har fått den med seg før!

Vedkommende bak er forfatteren Vladimir Sorokin, som er russer og har skrevet en haug med bøker, hvor noen fremstod som luftige fabler den gang de kom, men i dag er skremmende on point når det gjelder utviklingen – sjekk vaskesedlen på “En opritsjniks dag” fra 2006, oversatt til norsk i 2010:

“Moskva, 2027: En eneveldig monark er kommet til makten. Russland har bygget en høy mur mot Vest-Europa; bare gassledninger slipper gjennom. I stedet har landet alliert seg med Kina. Både ytre og indre fiender bekjempes skånselsløst av «opritsjnikene», herskerens egen sikkerhetstjeneste. Vi følger opritsjniken Komjaga gjennom et hektisk døgn i statens tjeneste – gjennom henrettelser og ildspåsettelser, rituelle voldtekter og spåkonebesøk, badstueorgier og gullfiskrus.”

Essayet til Sorokin i Guardian datert dag tre av spesialoperasjonen er laaaangt (jeg mener seff det er verdt å lese hele, opptil flere ganger, fordi det er så åpenbart at Sorokin som dissident-russer forstår dette landet så sykt mye bedre enn det jeg selv gjør), men siden jeg lenker igjen og igjen skal jeg hive på en liten twist denne gangen:

En liten AI-oppsummering:

" Key Aspects of Sorokin’s Concept:

• Leader’s Psyche: The apex leader (Putin) transmits his own mental/physical state down the power structure to the populace, creating a dysfunctional, warped national identity.
  • Eclectic Ideology: Putinism mixes contradictory elements—Soviet nostalgia, feudalism, Tsarist autocracy, Orthodox Christianity—creating an unstable, incoherent foundation.
  • Crumbling Foundation: The pyramid isn’t strong; it’s decaying from within, leading to systemic rot and eventual collapse, a vision Sorokin articulated as Russia entered the war in Ukraine.

In essence, Sorokin uses this powerful metaphor to diagnose a sick, decaying Russian state under Putin, a state whose instability mirrors the leader’s own internal pathologies, destined to fall apart."

Så håper vi dette skjer før, snarere enn senere.

Ser forresten av Zelensky sier at å bli NATO-medlem ikke lenger er et absolutt krav for fred, bare det kan gis tilstrekkelig sikkerhetsgarantier. Det er neppe Zelensky som firer på kravene, handler nok mer om at han også innser at NATO er i ferd med å gå ut på dato, og må erstattes av noe hvor alle drar mer eller mindre i samme retning.

10 Likes

Evilfreud rammer meget godt her !! :partying_face:

Cascade af “Uheld” og dårlig vedligeholdelse :grinning:

Håber EU tager sig sammen !!!

:partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

6 Likes

Jeg vet en av de tidligere teoriene på den Tyrkia ulykken var propell som løsnet/knakk og kappa deler av skroget.

Iflg denne artikkelen som bygger på amerikanske kilder går forhandlingene om fredsavtale bra.

USA skal være villig til å gi sikkerhetsgarantier til Ukraina på linje med innholdet i Art. 5 i NATO-traktaten.

Fra andre kilder seg jeg at Zelensky har sagt at Ukraina kan akseptere et punkt om at Ukraina ikke skal søke om medlemskap i NATO.

Min oppfatning er at Zelensky nok har oppfattet at med nåværende administrasjon ved roret i USA, er det tvil om Art 5 vil ha noen særlig verdi.

6 Likes

Alltså, Ukraina kan ju si nesten hva som helst. Det er mest inrikes det kan bli problemer.

Ruskisene kommer hur som helst aldrig at gå med noen avtaler som ikke gir dem 100% kontroll over hele Ukriana på en eller annen måte.

Sikkerhetsgarantier fra USA er omtrent like mye vert som de sikkerhetsgarnatier som møssen her i kring får av husvertens katt.

11 Likes

Jupp. Men ukrainske politikere må likevel oppføre seg utad som om de er reelle. Og for all del, det kan jo også være at russerne tror de vil være reelle (og det er jo egentlig det som betyr noe her).

Og så kan man jo tenke seg hvilken outrage det ev. blir hvis ikke de sikkerhetsgarantiene viser seg å ikke være reelle. I Europa, men også internt i USA.

Og joda, Budapest memorandum. Men det er 31 år siden. Seff, burde det fortsatt gjelde, det er ikke det jeg sier. Men sikkerhetsgarantier er nok dessverre mer ferskvare enn vi liker å tro.

For Ukraina er det å holde USA “in the loop” – i hvert fall slik Europa holder på – ikke bare gull verdt, men egentlig bare en ren nødvendighet / hedge. Altså, det finnes ingen grunner til at de skal skyve DJT adm. bort, nesten uansett hvor lite musikalsk det gjenget holder på. Det vil i så fall være å spille kortene sine dårlig. Om USA skal baile, så skal det være på USAs kappe.

11 Likes

Ukraina går inn i samtaler og signaliserer fleksibilitet fordi de må fremstå som rasjonelle og samarbeidsvillige. Det handler ikke om tillit til Russland, men om å holde Vesten engasjert og låse USA politisk og juridisk til deres side. Garantier uten juridisk forankring veit vi er verdiløse og det vet de. Budapest memorandumet viste at politiske løfter alene ikke holder. Når det gjelder Artikkel 5 opplever jeg det blir feil å si at Zelensky mener den er verdiløs. Han har mistet tillit til den politiske viljen og ikke selve mekanismen. Artikkel 5 er bare så sterk som landene som står bak den. Når USA viser intern uenighet, vingling og setter betingelser så svekkes jo troverdigheten. Det er vel dette Ukraina reagerer på. Samtidig skjønner vi alle at Russland ikke vil godta noen avtaler som ikke gir dem full kontroll over hele Ukraina, men det betyr ikke at Ukraina står handlingslammet fordi de jobber med langsiktig finansiering, sikkerhetsgarantier som kan bli juridisk bindende, europeisk militær integrasjon og økonomisk gjenoppbygging. Det gir Ukraina handlingsrom og styrker deres posisjon uavhengig av hva Russland sier så jeg opplever at Ukraina spiller smart her. De må opptre som om avtaler er reelle for å sikre at Vesten blir stående bak dem. Hvis garantier ikke holdes så blir det dokumentert både politisk og juridisk og vesten kan ikke skyve ansvaret over på Ukraina.

10 Likes