Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Russland har offisielt sperret inne sin egen flåte for å unngå å tape den.

Svartehavet er offisielt UKR sitt.

13 Likes

Dette er da gode nyheter .

I forslaget ligger føringer til Trumps regjering. Blant annet kreves det at USA opprettholder samme militære tilstedeværelse i Europa som nå. Det kreves også at USA opprettholder rollen som Natos øverste militære leder i Europa, som i dag innehas av general Alexus Grynkewich.

6 Likes

Kan nå de med raketter :slight_smile:

Skrev om lovforslaget innlegg nr.4888 den 10 12 2025 da det ble vedtatt i Repr Hus:

Dette er det samme lovforslaget (Andor innlegg nr.5200, to hakk ovenfor)

Enig i at dette er gode nyheter:

Loven legger klare begrensninger på Trumps handlefrihet, samt sikrer den første & eneste US bevilgningen til mil hjelp til Ukraina som har blitt vedtatt etter at Trump overtok etter Biden for snart 1 år siden.

Alle US-overføringer ila 2025 til Ukraina ble vedtatt i Bidens tid som POTUS, selv om den fysiske leveringen har skjedd ila 2025.

5 Likes

Det er ikke helt det samme,de har doblet til 800 mill Dollar til Ukraina.

Kan det være $ 400 millioner for hvert år?
Altså 400x2=800.

Da jeg kopierte inn mitt gamle innlegg så jeg at min tekst ikke var klar på det punktet, jeg formulerte det nærmest som 400 for begge år. Så det kan min feil.

Tviler nemlig på at Senatet - etter at lovforslaget har passert Repr Hus - med bindende virkning kan doble beløpet. Da må evt lovforslaget tilbake til Repr Hus.

3 Likes

Det e r helt ufattelig at ikke Europa vil gi Ukraina den økonomiske støtte de trenger når ukrainerne er villige til å ofre liv og helse for å forsvare nettopp Europa
Samtidig burde faktisk Norge alene kunne støtte Ukraine med f.eks 1/3 av det de trenger når Norge har tjent så rått på krigen
Dette vil nesten ikke vises på oljefondet
Putin e r vel glad for det når han om noen år kanskje skal overta hele fondet. Hvem skal stoppe ham fra å gjøre det om ikke Ukraina?
Putin e r på vei til å bli like rabiat som Hitler- men politikerne i Norge og andre vestlige land tror de kan godsnakke med denne banditten. Helt håpløst

11 Likes

Ja, det er ju bra at de har alle båtene på et sted, og at de ligger stille… Mye enklere da før luftburne droner att attackere.
Hvis ruskisene vil skydde båtene må de kjøre med dem, så mye som mulig. Mye vanskeligere å treffe + at det blir vanskeligere før Ukraina at holde rede på hvor hver båt er hele tiden. Som det er nå så blir som at skyte med hagle på fisk i tunne.
En gåva fra ovan før Ukraina at ruskisene er så korkade. Ellers hadde dette kriget slutet ille.

2 Likes

Det interessante spørsmålet er hva kongressen gjør når Trump ignorerer loven.

5 Likes

Tja.
Sitat fra Andors link:

«Det hvite hus har tidligere signalisert at forslaget er i tråd med presidentens nasjonale sikkerhetsprioriteringer»

Men for all del - det kanskje største problemet med Trump er at han er lite forutsigbar.

Putins tale nettopp der han gjentok at dersom Russland ikke kan oppnå ad diplomatisk vei, målene med SMO’en - så fortsetter SMO’en til disse målene er nådd:

3 Likes

Tidligere russisk statsminister.

In November 2025, he was included in the Russian government’s federal database of “terrorists and extremists”

Fordi han er en russer som er i mot invasjonen av Ukraina og Putin.

7 Likes

Russlands PM i 2005 definert som terrorist av Putin-regimet!
Absurd.

4 Likes

Syrskyi uttalte i dag at opp mot 90 % av Kupyansk nå er under ukrainsk kontroll.

https://x.com/nexta_tv/status/2001353236523987081

11 Likes

Solovyov uttalte på sitt faste TV-program i Russland at man ikke bør bli overrasket dersom USA og Russland sammen angriper Europa (ved 10 min 50 sek inn i videoen):

Russerne avslørt:

En video med russisk patrulje som angivelig patruljerer i Kupyansk’ gater, ble i virkeligheten filmet i en landsby 18 km nord for Kupyansk. Videoen skal selvfølgelig vise at russerne har full kontroll over Kupyansk.

Dessverre greidde russerne å lure både ‘ISW’ og ‘Military Summary’ som begge videre-publiserte videoen uten anmerkning (og uten geo-lokalisering):

https://x.com/GeoConfirmed/status/2001352314553016413

3 Likes

Ukrainerne utførte et angrep mot Batyask i natt:

4 Likes

EU har møte om bl a de frosne russiske aktivaene i dag:

Amerikanske senatorer med et innspill til møtet::

Russerne har også hatt innspill til møtet. Blant de mindre kjente er disse:

2 Likes

I dag skal vissnok EU holde møte igjen for å diskutere hvordan de kan finansiere Ukraina de neste par år, Og det begynner å haste,
Diskutering har det snart vært nok av
Den polske statsministeren sier det som det er:
‘Pay with money today or blood tomorrow’
Å vente på at Rusland e r falitt kan vise seg å være en feilvurdering
Putin trekker bare veksler på befolkningen. Som ikke tør å gjøre opprør

6 Likes

En dyr natt for ruzzerne :ukraine: :ukraine: :ukraine:

13 Likes