Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Hvis f.eks russerne får beholde det de har tatt i Kherson og Zaporizhzhia -regionene så er det veldig ettergivende
På den annen side e r alt så ødelagt at det er bare en utgiftspost i det korte bildet.
Her er det trolig med den baktanken at Ukraina kan få dette til bake på lengere sikt
Forslaget til russerne er derimot helt uakseptabelt, og kanskje laget med med det for øyet at forlanger en mye så vil en sitte igjen med ganske mye uansett om de må fire på kravene

4 Likes

Nei du dette oppfatter jeg med dagens situasjonsbilde som en farlig og feilslått måte å se det på og det er nettopp slik man ender opp med varig ustabilitet. At Kherson og Zaporizjzja er ødelagt gjør dem ikke mindre viktige. Tvert imot mener jeg. Det er klassisk russisk fremgangsmåte å ødelegge først og deretter argumentere for at området «ikke er verdt å kjempe for». Hvis man aksepterer den logikken ja da belønner man systematisk ødeleggelse som strategi. Dette er ikke en «utgiftspost». Det er nøkkelterritorium. Kherson handler om kontroll over Dnipro, vannforsyning, tilgang til Svartehavet og beskyttelse av Odesa. Zaporizjzja handler om landkorridoren til Krim, industri, energi og militær dybde. Gir Ukraina dette fra seg så mister de evnen til å forsvare sør og sørøst på sikt. Argumentet om at Ukraina kan «ta det tilbake senere» holder ikke. Når Russland først får konsolidert kontroll, bygd baser, flyttet inn sikkerhetsstyrker og integrert områdene politisk så blir costen for å ta dem tilbake enorm. Det vet seff Russland. Det er derfor de presser så hardt akkurat her. Dette handler heller ikke bare om Ukraina. Hvis Russland får beholde territorium de har tatt med makt sender Europa et klart signal om at grenser er forhandlingsbare hvis volden er stor nok. Da har man ikke kjøpt fred, men heller tid frem til neste konflikt. Så fra mitt synspunkt blir dette utspillet laaangt ifra pragmatisk realpolitikk. Det er kortsiktig tenkning som gjør Ukraina svakere, Russland sterkere og Europa mindre trygt. Det er derfor dette ikke kan aksepteres.

Edit: God jul alle sammen og takk for mange gode og informative innlegg gjennom året. Håper det blir noen fine dager med ro, mat og markedspause.

19 Likes

Helt enig med deg. Samtidig, det er et punkt der om sikkerhetsgarantier som er uspiselig for Russland. Det vil gjøre det like umulig å ta resten av Ukraina som Baltikum. Mao, denne avtalen ble ikke noe av.

2 Likes

Sitat fra Bearded to innlegg ovenfor:

«Dette handler heller ikke bare om Ukraina. Hvis Russland får beholde territorium de har tatt med makt sender Europa et klart signal om at grenser er forhandlingsbare hvis volden er stor nok.

Well spoken.
Det siterte er kjernen, etter min mening.
Tilbake til en verdensorden pre ww ii.

11 Likes

Uro blant russiske soldater:

Nylig utplasserte soldater fra 82 Motoriserte Rifle Regiment har postet en video der de gir uttrykk for sinne mot sine kommandanter. De sier de blir sendt ut på oppdrag med nærmest selvmord-odds. Bare halvparten vender tilbake fra angrepene mot de sterkt befestede ukrainske stillingene.

Når soldatene offentliggjør en slik video, indikerer det kanskje at de er nær bristepunkt for å adlyde neste ordre om angrep:

https://x.com/NOELreports/status/2003783236862767607

6 Likes

Ad situasjonen i Kupyansk - den blir stadig verre for russerne.

I meldingen jeg lenker til har Maks 25 klippet inn ulike sitater fra russiske kanaler.
Ser ut til at (også) disse sitatene stammer fra førstehånds kilder; russiske soldater.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2003863105424810332

2 Likes

Russerne sendte ukrainske barn til leire i Nord-Korea:

Som du tilsynelatende ikke har sett så skriver jeg at ‘dette er veldig ettergivende’
Selvsagt e r det ikke rettferdig
Men en kan ikke alltid tenke på det
En må få til en våpenhvile /fred
Hvis du mener noe annet så forventer jeg nesten at du verver deg som frivillig til fronten
Da ville nok pipen fått en annen lyd
Ikke alle russiske ledere e r/vil bli som Putin. Han er ganske spesiell vil jeg si. Men heldigvis lever han ikke evig-han heller
Det kommer nok mer fornuftige ledere i russland med tiden som vil forstå galskapen i det Putin har fått i stand
Det du skrive r er bare et ekko av hva s.k eksperter og synsere sitter og skriver/ uttaler i trygge omgivelser. Selvfølgelig er det det ideelle. Men du må prøve å forstå at dette er en krig mot en stormakt styrt av en rabiat president som har stort atomvåpenarsenal
Hvis en skal få til de det du tydeligvis mener så må en få mye mer hjelp både fra USA og Europa oghelst andre land også
Dette har Zelensky forstått ,men tydeligvis ikke du og resten av idealistene som sitter trygt bak tastaturet

2 Likes

Du skriver selv at dette er «veldig ettergivende», men bruker likevel resten av innlegget på å forsvare det. Da motsier du deg selv. Enten mener du at det er feil eller så mener du at det er riktig. Å erkjenne at noe er galt og samtidig argumentere for at det må gjennomføres er lite nyansert, men heller å gi opp før diskusjonen er ferdig. Så kommer «da får du verve deg» kortet. Det er et retorisk blindspor. Det sier ingenting om hvorvidt ettergivenhet faktisk skaper fred. Det er bare et forsøk på å diskvalifisere motargumenter uten å svare på dem. Krig analyseres ikke ut fra hvem som er villig til å dø, men ut fra konsekvenser. Våpenhvile alene løser ingenting. Russland har brutt hver eneste våpenhvile de selv har signert når det har passet dem. Å late som om en ny våpenhvile uten sikkerhetsgarantier og uten endret maktbalanse plutselig blir stabil er ønsketenkning og holder heller ikke. Russland hadde atomvåpen før invasjonen, under invasjonen og gjennom hele krigen. Hvis atomvåpen betyr at man må gi etter territorium har Europa i praksis gitt opp all sikkerhetspolitikk. Da er det ikke fred man forhandler om, men vilkår for hvem som får bruke makt. At Putin er «spesiell» er irrelevant. Kravene på ukrainsk territorium er skrevet inn i russisk lov. Dette er statlig politikk. Å gi etter nå betyr ikke at problemet forsvinner, men at det fryses midlertidig før neste runde. Du har rett i én ting. Det trengs mer støtte fra USA og Europa, men det er nettopp derfor konklusjonen din blir feil. Manglende støtte er et argument for å øke innsatsen og ikke for å presse Ukraina til å gi fra seg land. Å påstå at Zelensky har forstått dette bedre enn «idealistene» er direkte feil. Hele poenget hans er rekkefølge. Først sikkerhet. Så politikk. Ikke omvendt. Det er derfor Russland reagerer så voldsomt på sikkerhetsgarantier og en stor ukrainsk hær. Fordi det fjerner muligheten for press og tvang.

20 Likes

Dette blir bare teoretisk vås .Alle vet hvordan det burde være
Du har tydeligvis samme innstillig til menneskeliv som Putin
Og du har ingen praktiske forslag om hvordan dette skal løses
Det ser ut som du ønsker at Ukraina skal bli en ruinhaug

1 Like

Da er nivået satt og da er det greit å avslutte.
Når du går fra sak til person og i tillegg begynner å tillegge meg holdninger til menneskeliv er det ikke lenger en diskusjon. Det er bare støy. Jeg har argumentert konsekvent om konsekvenser, rekkefølge og realpolitikk. At du kaller det «teoretisk vås» uten å svare på ett eneste poeng sier sitt. Jeg har ingen interesse av å fortsette der uenighet møtes med personangrep. Det tilfører ingenting, verken for Ukraina eller for forståelsen av situasjonen.
Ønsker deg en god jul videre.

19 Likes

Ja, ha en god jul. Det kan ikke folk i Ukraina hvis det ikke blir en fredsløsning. Såpass forstår du vel.
Med ditt synspunkt blir det ikke fred med mindre Putin forsvinner

Hvilke andre land skal Putler få «fredsløsninger» i etter Ukraina?

3 Likes

Det blir jo antagelig ikke fred mens Putin er der.

3 Likes

Det blir ikke langsiktig fred så lenge ryssland er der.

5 Likes

1. juni 1940. Innledningen på 5 fredelige år i Norge. Fra Aftenpostens arkiv.
13 Likes

Dette var innlegg nr.5420 (postet for ca 8 timer siden).
Oppfølgning vedr situasjonen i Kupyansk:

https://x.com/FreudGreyskull/status/2003919135328375138

Kanskje på tide at Zelensky inviterer til internasjonal pressekonferanse i sentrum av Kupyansk by? Dato kan være 06 01 2026, og pressen inviteres til en rundtur i byen, samt få hilse på & intervjue noen russiske POW.

Altså seanse med tilsvarende innhold som Putin annonserte for noen uker siden i samme by.
Gitt internasjonal dekning, kunne seansen kanskje bidra til å svekke Kremls narrativ om at russerene kontinuerlig rykker frem, okkuperer nytt terreng i Ukraina og generelt er umulig å overvinne.

7 Likes

Assad v.2

Ukrainerne har ødelagt en Akhmat brigade.
Uff, så leit:

15 Likes

»All animals are equal, but some animals are more equal than others»
(George Orwell: Animal Farm)

13 Likes