Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Ja, helt enig. Hvis dette stemmer, oppsiktsvekkende. Håper flere får øynene opp for “dynamikken”. Etter mitt syn er det mye “dynamikk” her.

5 Likes

Generelt sett vanskelig å behandle Russland/Ukraina, USA/nabolaget, Kina/Taiwan, Iran/Israel separat, for mye henger sammen med mye.

Man kan gruble litt på om at bildet av at den kommende verdensordenen vil være “store aktører med sine interessesfærer som konkurererer med hverandre” egentlig er feil, og at verden snarere er på tur i retning av “store aktører som lar hverandre være i fred i sine respektive interessesfærer”.

1 Like

Donerte 450 kr til en “estremist-organisasjon” som etterpå ble erklært som en “terror-organisasjon”, sånt ender man i fengsel for i Russland.

Det blir neppe noe folkelig opprør så balletak staten har på russerne. Det blir enten et militært opprør eller ingenting tenker jeg.

1 Like

Morsom teori noen har.

Usa skal ha ha avtalt at Rusland kan få ukraina. ( for å så gi ukraina nok våpen til å holde russland i tømmene).
Samtidig er det mye som tyder på at hezbollah/iran annlegg ble bombet i Venezuela.

Fasiten er nok mye mer kjedelig, Usa har vel offisielt utalt at de ønsker at Ukraina skal blø russland tom. Gi Ukraina nok til at de ikke taper men at Russland blør.

Og det vi har sett de siste årene men spesielt i 2025 er at UKR gjør nettop dette, Russland blør menn, de blør penger og de blør utstyr.

1 Like

Nå SELGER vel trump-administrasjonen våpen til Ukraina, er vel (tilnærmet) ingenting som gis gratis fra dem lenger til Ukraina?

Det er vel også en ganske stor forskjell på hva senatet/kongressen ønsker og hva regjeringen ønsker??

18 Likes

Forskjellen er enorm i mine øyne. Inntil videre, så har Trump klart å holde kongressen i sjakk pga fredssamtalene.

6 Likes

Den russiske etteretningen visste sikkert at USA ville slå til mot Maduro
USA /Biden visste at russerne kom til å slå til mot Ukraina.Biden bommet vel bare med en dag eller to hvis jeg ikke husker feil
På den annen side så snakker vel Trump,XI og Putin om saker og ting som ikke kommer fram offentlig når de er på tomannshånd . Som jeg vel nevnte tidligere. Dette er en del av det stormaktspolitiske spillet. Hva er vitsen ellers med disse kosepratene de har?
Dette pratet er ofte formet på en intrikat måte for å føle seg fram

3 Likes

Kan et delmotiv for Trump for å holde de (håpløse) fredssamtalene igang være nettopp å holde US Congress i sjakk?

Vi har jo flere ganger dvelt ved at alle andre enn Trump forstår at fredssamtalene ikke vil føre frem pga Putin. Likevel fortsetter Trump prosessen og erklærer med jevne mellomrom at han har snakket med Putin og tror Putin ønsker fred

13 Likes

Trump har hjulpet Russland så mye han har kunnet. Han var bundet av Biden sine siste overføringer. Selv har han ikke gitt en dollar. Har noen fulgt med på forhandlingene, han stiller seg på linje med Russland og legger kun press på Ukraina. Etter USA la ut siste sikkerhetsstrategien, ser flere ledere at USA kan bli en motstander. Snart skal han i følge ham selv se på Grønland. Europa må virkelig steppe opp og det haster.

24 Likes

Sist utkast til fred fra USA var jo i virkeligheten et utkast laget av Russland. På mange måter, så framstår det jo som om Trump løper Russland sitt ærend. Han kan bare ikke gjøre det for åpenlyst, for da får han kongressen mot seg. De trenger bare 2/3 flertall for å overprøve evt veto.

12 Likes

Tror jeg snart våger meg påstanden at Trump jobber for Putin/Ruzzland og har gjort dette siden 80-tallet.

12 Likes

Å gi penger til Ukraina kan være den beste investeringen vi kan gjøre i egen sikkerhet så lenge vi får igjen teknologi og kompetanse. Forsvaret burde ideelt sett hatt folk på «utveksling» hos ukrainerne. Vi må tøye strikken til det maksimale for hva vi bidrar med uten å delta.

14 Likes

Interessant lesing. Kanskje spesielt at antallet drepte fra ubemannede systemer har gått fra 30% til 50% fra september til desember. Jeg antar dette betyr at risikoen for ukrainske forsvarere har gått ned.

Problemet til Ukraina er når de trenger å gå på offensiven, da sliter de også med at de tar større tap. Kan Ukraina klare å løse den nøtten med ubemannede systemer også? Uten at Russland gjør det samme 1-3 måneder etterpå? :thinking:

5 Likes

U.S. President Donald Trump said he does not believe reports of an alleged Ukrainian strike on Russian President Vladimir Putin’s residence. The White House chief made the remarks to journalists aboard Air Force One while returning to Washington from Florida on Sunday, January 4.

Trump noted that “something happened nearby” the residence, but U.S. officials did not confirm that the building itself was targeted.

“I don’t believe this strike happened,” said the U.S. president.

4 Likes

Russland har også mange droner. Angripende part går inn i en killsone, der droner tar det meste. Offensiven til Russland har gitt et forhold på 1-6(8) skadde og døde. Det samme må nesten forventes om Ukraina skal gjøre det samme. Russland har holdt på i et år og klart å ta ca 1 prosent. Dette er ikke bærende i lengden. Det blir neppe noen offensiv fra Ukraina sin side. Dette er en utmattelseskrig, En må “bare” holde ut til den andre gir seg. Det er bygget stor forsvarslinje i resten av Donbas, som gjør en stillstand mer sannsynlig.

3 Likes

Hvis Ukraina rykker fram på motorsykkel/hest, så vil jeg tenke at de vil lide tilsvarende tap ja.

Det jeg skriver er:

Hvis det ikke blir noen fredsavtale, så vil de ubemannede systemene bli mer og mer brukt. En av partene antar jeg vil ha en fordel og jeg antar det vil være Ukraina. Spørsmålet mitt er hvor lenge de vil holde en slik fordel og forsåvidt også - hvor stor vil den evt være?

1 Like

En interessant observasjon, er at flere russiske krigsbloggere begynner å snakke om å beholde det de allerede har erobret som best case.

Fortsetter krigen med dagens intensitet, er det ikke usannsynlig at Russland får så store strukturelle problemer, at de ikke klarer å opprettholde nivået på forsyninger til soldatene de har i Ukraina. Om større grupper soldater begir seg ut på leting etter mat, kan avsnitt av fronten bryte sammen.

Selv om bloggere ser problemet, er det ikke sikkert at Putin ser det.

14 Likes

Kanskje det. Men hva vinner USA på at ryzzland blir enda mer bundet til Kina? Og at Kina på sikt tar over deler av østre ryzzland. Noe som jeg ser som kun et tidsspørsmål. Men USAs agerande kan gjøre at det skjer raskere. Hvis Kina attackerer Taiwan kommer det at bli et helvets liv og alle som an finne noen annen at gjøre affærer med enn Kina kommer at gjøre det. Tar Kina hand om Manchuriet + lite mer av østre ryzzland så kommer de internatinellt reaktionene att mer som “oj!” eller “Jasså?”. Ingen kommer at lyfte et finger. Inge sanskjoner. Affærer ruller på som førr. Dette veit selvføglig Kina. En del ruskiser veit det også. En klar førdel før Kina, mer tilganger før Kina, ryzzland førsvages (hvilet er bra, i hvert fall før oss). Men tjener USA på dette ekonmisk og politiskt? Kanskje. Trump tjener personligen ikke på det, men jeg tror ikke han er medveten om det.

4 Likes

Definitivt et vendepunkt

2 Likes

Biden sin strategi: hjelpe Ukraina å forsvare sitt territorium og sin suverenitet , og hindre Russland i å oppnå sine mål gjennom militær aggresjon .

Trump sin strategi: USA skal ikke bære kostnader for andres kriger og sikkerhet hvis det ikke gir direkte amerikansk gevinst.

2 Likes