Russland fortviler over at luftforsvaret deres blir tatt ut av billige droner. De har våpen som tar dem, maskingevær utstyrt med optiske søkere og AI, men de er ikke utbredt.
To av Russlands mest populære mil bloggere (Razvedosaa og Fighterbomber) snakker på russisk mainstream TV om hvordan det går for russerne ved fronten.
Synes samtalen var veldig interessant. Telegram, kommunikasjonen ved fronten og den russiske presidenten omtales:
Ukraina fortsetter å erobre tilbake mindre landsbyer og områder fra russerne.
Her landsbyen Ternove ved Huliapole-fronten i Zaphorizhzhia oblast:
Margarets Simonyan trenger neppe noen introduksjon på denne tråden (sjef på RT)
Som kjent ble hun rammet brystkreft i fjor, og informerte om dette i sept 2025.
Her har hun skrevet en kort melding:
«Tilgi meg for alt»
Også i Donetsk erobrer Ukraina tilbake mindre områder fra russerne.
Her ved fronten ved Oleksandrivka i Donetsk:
https://x.com/front_ukrainian/status/2025582552073822280
Ukraina skal ha gjenvunnet kontrollen over ca 300 kvadratkilometer, inkl 8 stk bosetninger
I den ortodokse troen er det vanlig å sende denne typen melding på tilgivelsessøndag, som er i dag. Hun er nok like kristen som de fleste andre russere som synes det er flott at sivile utsettes for terror og drap hver dag, så ingen ukrainere vil nok legge vekt på denne typen melding fra henne.
Ukraina har offisielt annonsert at de har tatt tilbake 300kvadrat km.
Etter måneder med stillstand og russere som kryper sakte fremover er dette hyggelige nyheter.
En viktig side-effekt er at Krems narrativ om at det er u-unngåelig at russerne vil fortsette å rykke frem, blir vanskeligere å selge inn.
Bl a Trump og Witkoff har jo gjengitt varianter av dette narrativet som papegøyer. Og koblet det til at det er i Ukrainas interesse å inngå fredsavtale NÅ.
OK, takk for info!
Ukrainske droner tar ut 2 helikopter dypt inne i russland.
Vi er alle opptatt av å analysere hva som skjer ved fronten. Når krigen er over, tror jeg at det vil bli lagt mere vekt på å analysere hva som la premissene for hva som skjedde ved fronten. Lite av dette er tilgjengelig i dag, men vi får noen bruddstykker.
Orban 
Veldig bra interjuv.
Kanskje det beste poenget. hvis krigen avsluttes og alle russiske soldater kommer hjem.
så er det 1 million russere som skal ha lønn og bonus. Store mengder lønn og bonus.
Nå er Russland så kjørt at Ukraina trenger bare å ikke tape krigen, så kan de vinne.
Nja,
kanskje det viktigste (og problematiske) poenget er at Putin ikke har råd til å avslutte krigen fordi utbetalingen av bonuser og lønn til hjemvendte soldater vil bli en for stor belastning på en allerede skakkjørt økonomi. Men kanskje det er der løsningen ligger, at Putin hjelpes ut av krigen med økonomiske hjelpemidler (uansett hvor stor den kamelen måtte være for Vesten å svelge).
Det løser halve problemet til Putin. Resten av problemet er 1million skadde soldater med PTSD.
Men for putin vil det være slutten på hans tid som regjerende hersker, han kan ikke tape.
At Vesten skal betale store beløp til Russland ved evt fredsslutning?
Glem det!
Det er imo veien å gå. Ikke akkurat “kontant” bidrag, og gjør hva du vil med grunkene.
Men det var i praksis det som ble gjort med nazi tyskland og keiser japan. Satte de under admin, og fikk dem på rett og demokratisk kjøl. (i tillegg til å kjøre rettergang på utøyet som stod for verste faenskapen)
(problemet som jeg ser det: det vil ta tid, en j… lang vei å gå for å snu på den russiske “kulturen”)
Jeg tenker at den russiske krigføringen kommer til å stoppe av seg selv, når fronten ikke lenger får nok forsyninger. Jeg tenker ikke bare på våpen og ammunisjon. Jeg tenker på en mengde produkter og materiell som soldatene behøver, og som de har mottatt fra andre kilder enn Forsvarsdepartementet.
Jeg ser stadig vekk russiske bloggere som klager over at støtten fra private givere minker, og at bedrifter som før støttet med drivstoff og materiell enten har gått konkurs eller har alvorlige økonomiske problemer. Denne støtten var nødvendig fordi russiske myndigheter ikke klarte å levere disse varene. Det er vanskelig å se for seg at de nå skal kunne klare det bedre.
Er det mulig å se for seg en kollaps, litt som Vietnamkrigen sluttet?