Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Det er rimelig synlig på DeepStateMAP | Мапа війни в Україні at Ukraina har pushet Russland bakover den siste måneden. Ved f.eks. Verbove (oppe til høyre), så har Russland blitt presset ca 8 km bakover.

Det mest signifikante her er vel egentlig at Russland fullstendig har mistet momentet og Ukraina har tatt over.

As a result, Russian personnel losses, which have sat at above 1,000 on average per day over winter, have exceeded Moscow’s ability to recruit new soldiers, said Syrskyi, echoing previous claims by Unmanned System Forces commander Robert “Madyar” Brovdi.

Hva kommer Russland til å gjøre framover? Tapene er nå så store at de ikke klarer å opprettholde presset. De må enten begynne mobilisering for å øke presset igjen eller begynne å sloss en mer defensiv krig.

13 Likes

Undres på om det høye antallet russisk luftvern som Ukraina har ødelagt, har bidratt til den ukrainske fremgangen. 10 systemer på en uke burde gi det ukrainske flyvåpenet og større ukrainske droner bedre vilkår.

8 Likes

Alle de tidligere gangene, så har Russland klart å tilpasse seg, så det blir veldig interessant å se om Ukraina kan klare å beholde overtaket. Jeg vil jo også tro at der Russland har rykket fram mye, så er de ikke spesielt sterke.

Og mangelen på Starlink tror jeg har gjort mye.

Egentlig, så håper jeg denne utviklingen kommer av at Russland har kjørt seg selv til grunne og at de ved økt ukrainsk press kanskje kan kollapse på deler av fronten. Det hadde gjort det enklere for dem å få f.eks. mer amerikansk støtte.

9 Likes

Om det er et okkupert område som er utsatt, så er det fronten i sør. Her er det drøyt 100 km til Azovhavet. I 2023 var det en relativt sikker dybde. I tiden fremover kan dette endre seg.

Nå er det mange angrepsdroner i de første 20 kilometerne. Dronene som sendes lengre, er både større og dyrere. De brukes bare mot høyt prioriterte mål.

Trenden er imidlertid høyere produksjon og lavere kostnader, så det er ikke usannsynlig at Ukraina når et volum som gjør logistikken langs Azovkysten svært vanskelig.

9 Likes

Det er et veldig godt poeng. Russland kan neppe ha mye soldater i området mellom Ukraina og havet, det er for utsatt.

Jeg tenker jo at militært, så ville en ukrainsk framrykning til Azov-havet gjøre slutt på krigen. Har tenkt at Ukraina kanskje har hatt muligheten for mange ganger til å tro på at det skjer, men men.

5 Likes

Da Ukraina sist forsøkte å gå mot Azovhavet, kunne Russland også støtte styrkene sine fra sjøen. Det er neppe mulig i dag. Nå mister Russland til og med krigsskip i sin best sikrede havn i Svartehavet.

13 Likes

Hadde ikke fått med meg denne:

Chinese suppliers have meanwhile hiked prices for Russian buyers since the start of 2026, representatives of cable makers Evrokabel-1 and Incab, as well as major backbone operator TransTelecom, told Vedomosti.

the price in China of G.652D fiber, rose from 16 yuan ($2.33) per kilometer in early 2025 to 25 yuan ($3.60) by the end of the year and reached 40 yuan ($5.80) in January.

Industry figures attribute the surge to rapidly growing demand, including military use.

Russia accounted for 10.5% of global optical fiber consumption in 2025, up from less than 1% previously

6 Likes

Knappe 6 USD for en kilometer high-tech kabel høres ikke riktig ut :sweat_smile:

Fiber er ikke veldig high tech.

Mulig jeg er en neandertal, Ikke high tech? Det er ikke noe du lager på kjøkkenbordet, eller rebooter uka etter zombieapokalypsen. Det er noen steg og “dependencies” i prosessen med fiberoptisk kabel.

Det som er hightech er å lage dette for noen dollar på kilometern. Perfekt 9mikrometer glasskjerne kapslet i 125 mikrometer glass med annen refraktiv index. Så kapslet i uvherdet lakk, plast, aramid fibre, mer plast. Jeg synes det er imponerende jeg.

Russerne har ikke kommet igang igjen et halvår etter at ukraina tok ut glasstrådtrekkeriet

5 Likes

Fiberen som brukes til droner har ikke mye plast lakk og aramid.
Den skal bare leve 30minutter.

1 Like

Det er vel hovedpoenget her.

Alt Russland må importere i stedet for å lage selv suger ressurser bort fra andre våpen. Skulle Kina nå velge å stoppe eksporten til Russland, så kunne man plutselig komme i en situasjon hvor de ikke lenger hadde god tilgang på fiberoptiske droner. Litt tilsvarende det man nå ser på Starlink.

4 Likes

Uff da.

12 Likes

Imponerende. Virker som om Ukraina har veldig gode interceptor-droner nå.

11 Likes

På hvilken måte tenker du at det vil gjøre slutt på krigen?

Det som er litt nice er at ukraina har overskudd av droner. Muligens ikke av interceptorer.
Men jeg tipper Saudi blant annet betaler PREMIUM priser for å få tilgang til folk og droner.

Og da har plutselig Ukraina en VELDIG rik onkel i ryggen.

5 Likes

De vil splitte fronten, fange masse russere. Og det vil være vanskelig for putin å skjule ydmykelsen.

5 Likes

Men fronten ned mot Azovhavet er bare en mindre del av den totale fronten, og i deler av denne står vel russerne fortsatt sterkt. Så hvordan ser dere for dere at et delvis sammenbrud langs Azov vil få konsekvenser for hele krigen som sådan?

Klarer ukraina å presse til azov havet, så vil alt til venstre for det gjennombruddet inkludert krim falle.
Russland har ikke lenger båter nok til å forsyne krim, og broa er eneste livlinje.

5 Likes

Hva skal til for at ukrainerne klarer å presse russerne på havet?