The Ukrainian general staff has declared that almost the entirety of the Dnipropetrovsk region has been CLEANSED from enemy presence!

The Ukrainian general staff has declared that almost the entirety of the Dnipropetrovsk region has been CLEANSED from enemy presence!

I Bryansk, Russland, ligger en fabrikk som produserer chiper og mikroelektronikk til russiske droner og missiler.
Ukrainerne angrep fabrikken i dag. Stor brann:
Det virker som Russland har sluttet med sine missilangrep på ukrainsk infrastruktur. Eller skrives det bare ikke om det?
Det skrives bare ikke om det. Russland hadde også en periode hvor de angrep Ukraina mindre i det USA angrep Iran. Hjalp de kanskje Iran med å finne mål, så de ikke hadde tid til å bombe Ukraina? De er på’n igjen nå.
Jeg er egentlig mest spent på fp-9. Den vil kunne slå ut mål de ikke når i dag. Skal starte testing tidlig sommer. Juni?
Dette må være en viktig fabrikk for russisk militærproduksjon, siden Ukraina var villige til å bruke et betydelig antall Storm Shadow missiler.
Jeg telte fem treff. Ser ut til å ha vært nok drivstoff igjen til å starte en brann
Ja. Jeg har oppfattet det slik at fabrikken (og dens rettslige forløper - samme fysiske fabrikk) er blant de viktigste produsenter av mikroelektronikk til russiske militæret.
Ny link ad angrepet 10 mars 2026:
Ukraina har angrepet anlegget en rekke ganger før:
** 28 april 2025 - angrep med ca 100 droner.
** 24 januar 2025
** Oktober 2024
** August 2023
Linker ad angrepet 24 januar 2024 (6 personer drept, flere dusin såret):
Fremgår avslutningsvis at Atesh bisto med rekognosering mv før angrepet.
Link ad angrepet i oktober 2024:
According to internal official Russian reports obtained by the Defense Intelligence of the Ministry of Defense of Ukraine, the aggressor’s irrecoverable losses (killed and severely wounded) amount to 1.315 million people .
Currently, out of 100% of Russian losses, 62% are killed , and only 38% are wounded .
Dette kan jo være en god delforklaring på hvorfor den russiske offensiven stoppet opp. De tok rett og slett for store tap til å kunne fortsette.
Nå er tapene kommet under 1000
om dagen, så det er kanskje mere aksesptabelt for dem 
Greia er jo at hvis disse kildene stemmer, så er de russiske tapene høyere enn det Ukraina sier.
Edit ikke så mye da
Det er jo plent umulig for Ukraina å telle alt som faller. Det sies jo at det foregår en del avstaffende drap på menige utført av befal og hvor mange som blir drept i skyttergravene blir kun en antagelse.
Mange har jo hevdet at Ukraina sine tall er oppblåste, så dette er jo en bekreftelse på at Ukraina sin informasjon er rimelig god.
Tapstallene vil utvilsomt være vanskelige på hjemmebane uansett hvor lite eliten anser at en ordinær borger sitt liv er verdt. Hvert menneske tapt har jo en nær familie og en vennekrets, så om 1,3 mill er drept/skadet vil antallet “berørte” være 10+ ganger så høyt.
Jeg må også innrømme at jeg selv har ansett tapstallene for å være “optimistiske”, for det er jo typisk for informasjon i krigstid.
Kanskje vi skal tro mere på det som kommer ut av Zelenskyj’s munn enn Trump sin? 
Zelenskyj har og er avhengig av hjelp fra vest og er mest tjent med ærlighet. Han er en stor leder i mine øyne.
Ja, det er helt klart. Zelenskyj er en helt i mine øyne. Jeg mistenkte ham heller ikke for mer enn “å runde opp tallene” litt. Tall fra britisk etterretning og ISW har jo vært en god del lavere.
Og om det ikke har vært tydelig tidligere så tillegger jeg ikke trumps ord noe sannhetsgehalt i det hele tatt.
Mente ikke å tillegge deg den meningen Boms. Jeg la inn en ironisk emoji nå som jeg glemte i sted 
Man undrer jo litt hvilke tall utedo-tsaren p00tin får… Samme som ryzzlands offcielle (noen tusen døde ruskiser, 10000 ødelagde ukrainske tanks, 600 ukrainske fly skytt ned etc). Jeg tror ikke han bryr seom siffrene i sig, men skulle tro han gis uppgifter som får det at se ut som at det går mye bedre før ryzzland enn det egentligen gjør.
Han og hans (allt færre) venner tjener i hvert fall godt på kriget. 16 mye dollarmijardærer i ryzzland under 2025, i følge Konstantin på Inside Russia.
Jeg tror problemet fra Kreml sitt perspektiv ikke er tapstall i seg selv. Tapstallene er bare et problem dersom de er høyere enn antallet soldater som rekrutteres.
1/ Vladimir Putin is said to be concerned about a possible coup by the Russian military following the arrest of former First Deputy Defence Minister Ruslan Tsalikov. Mobile Internet in the centre of Moscow has been turned off for the past week, with...
Tviler på at det kommer noe ut av dette, men interessant at putin rydder i egne rekker fire år inn i krigen.