Mye tyder på at ukraina sin fremrykning er større og mer omfattende enn rapportert.
Kartet fra Rybar ( russisk kilde).
Mye tyder på at ukraina sin fremrykning er større og mer omfattende enn rapportert.
Kartet fra Rybar ( russisk kilde).
Om dette stemmer så snakker vi game changer. Ukraina er rapportert å allerede ha droneoperatører stasjonert i land i Midtøsten, ref tidligere innlegg hvor det tilbød sin assistanse.
Meldt for 2 dager siden. Virker plausibelt.
https://english.nv.ua/nation/saudi-firm-to-buy-ukrainian-interceptor-drones-50590638.html
https://english.nv.ua/nation/saudi-firm-to-buy-ukrainian-interceptor-drones-50590638.html
https://www.wsj.com/livecoverage/iran-war-us-israel-trump-2026/card/saudi-arabia-in-talks-to-buy-air-defense-equipment-from-ukraine-lURl6nbDsVwG2lkuh3P4?mod=Searchresults&pos=2&page=1
Orban- nå også som landeveisrøver:
Oschadbank cash-in-transit vehicles that were previously detained in Hungary have been returned to bank representatives and Ukrainian diplomats.
Source: Oschadbank press service
Details: At the same time, the cash and bank metals transported in the vehicles – US$40 million, €35 million and nine kg of gold – remain held by the Hungarian side.
Oljeprodusenten Armaco (Saudi Arabia) prøver å få kjøpt ukrainske avskjæringsdroner så raskt som mulig direkte fra Ukraina. Uten å vente på egen regjering:
Rykter i Russland om at Shoigu vil prøve/prøver å styrte Putin, og at dette er årsaken til at Moskva har vært uten internett ca 1 uke. Også årsaken til nedstengningen/begrensningene i Telegram.
Shoigu har støtte blant mange av de høyere offiserene. Som vi husker har flere høyere offiserer tilknyttet Shoigu blitt likvidert eller arrestert både før og etter at Shoigu i mai 2024 ble avsatt som forsvarsminister.
Kun rykter, ligger i sakens natur at autorative, åpne kilder ikke har noe om dette.
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Iflg en av de linkede videoene er
»Budapest engulfed in flames!»
Jeg kan ikke finne noe om at Ungarns hovedstad står i brann i ordinære medier.
Fake News?
USAs finansminister Scott Besseberg kunngjorde torsdag kveld at USA midlertidig har opphevet sanksjoner mot russisk olje som allerede befinner seg til havs. Han sa at tiltaket kan tilføre hundrevis av millioner med fat olje til verdensmarkedet:
Det er ganske spennende rykter.
Shoigu er en ganske morsom karakter, og han står EKSTREMT sterkt i den regionen han er fra. Så sterkt at jeg tror FSB har lite eller ingen innflytelse der.
Men om ryktene har en viss substans, hva vil Shoigu med et kupp? Vil han fortsette krigen, men med en annen strategi, eller skjønner han at krigen ikke bringer de ønskede resultatene og vil avslutte den og trekke seg ut av Øst-Ukraina?
Redde Russland, beholde pengekuen. Han er jo en velstående mann med mye makt etterhvert.
Tror nok at å «redde Russland» står sterkt som motivasjon hos de som måtte være involvert i arbeid for å detronisere Putin.
jeg tror nok ikke vi er på kupp enda. Men at vi kan være på “forbanna innbyggere” det tror jeg.
– Russerne forbruker menneskeliv. Vi forbruker droner.
Aftenposten siterer en ukrainsk offiser.
Dette sier vel det meste om hvordan krigen føres av Ukraina og Russland. Det oppleves som om Ukraina rett og slett fører krigen på en smartere og mer subtil måte, og at dette gir ukrainerne de små seirene som de nå har fått, og som på lengre sikt kan gi Den store seieren.
Og hva innebærer det å redde Russland i denne sammenheng, at de trekker seg ut av Ukraina?
Jeg tenker at å redde Russlands økonomi er et viktig motiv.
Folk med makt og innflytelse i Russland er nok opptatt av å sikre eget liv og egen formue.
I direkte forstand, så er begge deler ikke lenger sikret av dagens regime. Det konfiskeres stadig vekk bedrifter, og folk faller ut av vinduer rett som det er.
På lengre sikt er inntekter og stabilitet avhengig av at befolkningen har et nivå av kjøpekraft, ut over det å holde seg i live.
Siden Russland ikke har økonomi til å bære kostnadene med krigen i Ukraina, er det logiske svaret å avslutte den. Problemet er at de ikke kan ensidig avslutte den, uten å trekke seg ut av Ukraina. Å forsøke å fryse fronten militært, vil fortsette å sluke store ressurser.
Er vi vitne til starten på et vippepunkt i krigen? At Ukraina nå har bygget opp en teknologisk overlegenhet som gjør at de sakte men sikkert tar over initiativet i alle frontavsnittene?
Ryzzland kommer aldri å trekke seg ut fra Ukraina frivillig. De må drives ut med våld.
Alternativ 2 er at ryzzland som federation kollapser og det ikke lengre er mulig før mozkovitene at allokere resurser før at vidmaktholde okkupasjonen.
Jeg ser per idag ikke at noen av disse alternativen er sannsynlig i nærtid, æven om begge er ønskværde, gjerne i kombinasjon.
Veldig vanskelig å spå.
Skal jeg gjette, så følger mange sentrale personer i Russland nøye utviklingen frem mot valget i USA til høsten. Mister republikanerne flertallet, blir Trump sterkt svekket.
Allerede i dag er det sterk støtte for Ukraina blant de folkevalgte i begge partier. Med redusert innflytelse fra det hvite hus, er det sannsynlig at Ukraina får mer hjelp og Russland får kraftigere sanksjoner.
I en slik situasjon kan Putin bli oppfattet som en del av problemet, og ikke en del av løsningen.