Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

https://x.com/Telegraph/status/2034303885167239672?s=20

Hvis de klarer dette, så er det plutselig kjipt å være på den stripa mellom UKR og havet.

14 Likes

Om det ikke er så fryktelig mange droner med 150 km rekkevidde, så er det lange strekninger som må kjøres med lastebil.

Lastebilene med ammunisjon må ikke bare kjøre inn i killsonen. De må kjøre på langs av denne sonen. Det skal bli hardt for Russland å opprettholde et artilleriovertak i sør.

5 Likes

1stk russisk brigade er nær ved å bli omringet.

Dette kommer da fra russiske kilder selv!.

15 Likes

The goal, according to Ms Stepanenko, is to force Russian troops to travel long distances on foot to reach their positions, eventually weakening their ability to hold defensive lines.

By extending the reach of its drones and systematically targeting the systems that protect Russian logistics, Ukraine is attempting to reshape the battlefield without matching Moscow’s manpower, according to Mr Zhluktenko.

Interessant hvis de får det til. Det vil jo bli umulig å holde Zaporizhzhia uten å kunne kjøre innen 100 km fra fronten.

EDIT
Prøvde å finne kilden til Telegraph osv, men fant ikke noe offisielt?

6 Likes

Nok en indikasjon på at det skjer mye bak fasaden nå:

En kjent russisk advokat og blogger (Ilya Remeslo) har på sin Telegram kanal publisert en arrikkel
«Five reasons why I have stopped to support Vladimir Putin»

Der beskylder han Putin for å:
** Sende russere til en sikker død i en håpløs krig
** Ødelegge økonomien
** Senke folks levestandard
** Innføre strengere kontroll med internett
** Tillate korrupsjonen å blomstre

Han krever Putins avgang og at Putin stilles for retten som krigsforbryter:

Han har fulgt opp sin artikkel med nye uttalelser i samme gate:

Ser for øvrig at noen reiser spørsmålet om det hele er en provokasjon for å narre reelle Putin-motstandere frem i lyset - for at FSB kan «ta hånd om dem».

13 Likes

Ser ut som starten for Russland sin våroffansiv gikk elendig.

1 Like

Se innlegg # 7248 og ikke minst # 7266
#7266 forklarer bakgrunnen for det høye tallet eliminerte russiske soldater forrige døgn

2 Likes

Ser ut som Russland fortsetter våroffensiven sin.

8 Likes

Ukraina angrep natten mellom 17 og 18 mars et større reparasjonsanelgg for fly i Staraya. Et eller flere A-50 (overvåkningsfly tilsv AWACS) kan ha blitt ødelagt.

Russland har et begrenset antall av disse. De er viktige for oversikten over luftrommet:

https://militarnyi.com/en/news/strike-on-aircraft-repair-plant-in-staraya-russa-a-50-awacs-planes-may-have-been-on-site/

13 Likes

Du slo meg!

Følee ukraina er forberedt denne gang, litt som ukr sin 22 offansiv som russland viste om som endte bæd, eller var der 23.

2 Likes

Ukrainas offensiv høsten 2022 endte med at russisk-okkupert del av Ukraina sank fra ca 27 % til
ca 20 % av Ukrainas territorium (inkl Krym).

Ukrainas offensiv vår/forsommer ble så grundig forhåndsomtalt av vestlige kilder at den i realiteten rant ut i ingenting. Zelensky og de militære lederne har uttalt at de aldri mer skal gjøre den feilen å dele Intel med sine vestlige allierte om planlagte offensiver eller aksjoner.

**

Tror ikke denne er postet på tråden før?

11 Likes

Jeg har fulgt med på denne saken en stund, og ventet på en avklaring på hvilken fraksjon han tilhører.

En regimetro jurist, i et land med et gjennomkorrupt rettsvesen. Det klinger mer som et medlem av en maktfrakson, enn en uavhengig idealist. Dersom han ikke snart faller ut av et vindu, er det noen som beskytter han.

6 Likes

Det har vært nevnt tidligere, men her blir det altså dekket av vanlig media

11 Likes

Vestlige rådgivere presset på med en NATO doktrine som forutsatte luftherredømne, samtidig som russiske helikoptre kunne operere fritt utenfor rekkevidde av håndholdt luftvern og lavere enn tradisjonelt luftvern kunne nå.

Ukraina har nå utviklet sitt eget konsept for å bekjempe mål på bakken gjennom dominans i luften. Jeg tror offensiven ikke skaleres raskere enn dronesystemet kan håndtere. Dronene og strategiene er i stadig utvikling, så offensiven kan skifte karakter etter hvert.

8 Likes

Apti Alaudinov, who commands Chechen leader Ramzan Kadyrov’s Akhmat special forces, described Remeslo as “someone who always seemed completely level-headed” and suggested that the lawyer may have been kidnapped.

“They can’t really jail everyone for criticizing Putin,” he told the exiled news outlet Agentstvo. “That’s nonsense.”

Mentalt syk? Han vet jo nøyaktig hva som har skjedd med alle tidligere Putin-kritikere. De har blitt fengslet.

Man skjønner jo hvorfor Russland vil få vekk Telegram og kun tillate Max, da ville de kunne sensurert slike poster mye lettere.

Ukraina så nok at etter at Starlink ble skrudd av for russerne at de hadde muligheten til å gå på en motoffensiv for å ta tilbake områder de akkurat hadde tapt. Områder som Russland ikke hadde god kontroll over og ikke hadde god infrastruktur i pga sine raske framrykninger.

Sagt på en annen måte, jeg ser på Ukraina sin framgang som en motoffensiv, ikke som en offensiv. Nå ser det ut som at Russland har startet sin våroffensiv (utfra de vesentlig økte russiske tapstallene), så jeg forventer ingen framrykning av Ukraina når den pågår fra Russland sin side.

På den andre siden 1700 russere pr dag = 51k/måneden mot en rekruttering på ca 30k/måneden. Russland skal nok ikke drive på med det lenge før det vil være frontavsnitt hvor Ukraina kan kjøre motoffensiver som ikke koster dem så mye. Dette forutsetter at Russland ikke klarer å gjøre noe med det tekniske og strukturelle overtaket Ukraina har nå.

8 Likes

Starlink er en del av bildet, men ikke hele bildet. Ukraina arbeider med å utvikle luftdominans. Bortfallet av Starlink gjorde betatestingen langt mer vellykket enn ventet. Derfor tror jeg at utviklingsarbeidet har lengre igjen enn resultatene på kartet indikerer.

Vel, motoffensiven har nå pågått en god stund. På ett eller annet tidspunkt må den enten avsluttes, eller kalles en offensiv.

Område okkupert av Donetsk (muligens de tar med Zaporizia også):

Data fra DeepStateMAP | Мапа війни в Україні

01.02.2026
Area: 47,492.56 км2

01.03.2026
Area: 47,429.66 км2

17.03.2026
Area: 47,442.3 км2

Hvor er det denne store ukrainske offensiven kjøres sa du? Tidligere offensiver har tatt tusener av km2. Så, for min del, vi kan begynne å kalle dette en ukrainsk offensiv når de har tatt tilbake mer enn 2500 km2.

For min del, så tenker jeg den ukrainske motoffensiven er opportunistisk. Mao, de har ikke lagt opp en plan for en stor offensiv, men så muligheten nå. Det Ukraina egentlig holder på med nå er å utvide kill-sonen hvor de svekker Russland sin evne til å drive offensiver. Det vil ta tid før Russland blir svekket nok til at de kan kjøre en faktisk offensiv.

En ting jeg lurer på er hvordan en ukrainsk offensiv faktisk vil se ut. Vil den i det hele tatt være mekanisert? Eller vil den bare være et sakte men sikkert push inn i svekkede russiske rekker?

1 Like

Har noen kalt offensiven “stor”?

Offansiven til Ukraina er om noe en shaping operasjon for å ødelegge for den større russiske offansiven.

Samtidig ser det ut som UKR har fokusert strategisk og nå har klart å klemme inne 1stk russisk brigade. ( 2-8k mann).

2 Likes