Kanskje en del ønsketenkning. Men om/når det kommer dynamikk inn i et russisk sammenbrudd, kan noe slikt skje. Og som skrevet i første innlegget ville territoriet sør og vest for korridoren være svært vanskelig for Putin å holde på, inkl Krym.
**
Realitet er det i denne videoen, som viser effektiv eliminering av russiske soldater.
Med vennlig hilsen Avdeling Alpha i Ukrainske SBU (sikkerhetsstyrkene i UKR):
Advarsel:
Hvis du befinner deg i den befolkede delen av Russland, bør du tenke deg om 3 ganger før du flyr i et sivilt småfly.
Årsaken er at du kan bli oppfattet som ukrainsk drone og inngå i de russiske guvernørenes skryte statistikk over nedskutte ukrainske droner som angrep guvernørens by:
Småflyet styrtet ved elven Oka, begge om bord drept.
Dagens update
Putskiiie får nok ikke det ud af de højere oliepriser som mange troede – Det har Zelensky sørget for
Hvis man har fulgt lidt med på denne serie af Videoer, er det mig en gåde at Krimbroen ikke er blevet bombet – alt luftforsvar er væk på Krim
Ukrainian missile strikes obliterate Russian refineries at the worst time
Denys
Update from Ukraine | Crazy! Russia Lost Main Forces near Hulaipole | Huge Disaster
Ting er på gang inside Russia
Arrest wave approaches to Shoigu in Russia; another deputy of former minister jailed
Russian aircrafts are destroyed en masse; Kremlin lacks pilots to protect them from air strikes
Mange hundre tusen russere har flyttet til Krim etter invasjonen. Det er sannsynlig at Ukraina ønsker at flest mulig drar fra Krim. Fergetrafikken er i stor grad ute av drift, så broen er i praksis eneste alternativ dersom større grupper skal reise.
Det kan jo være at Ukraina ønsker at russland skal fortsette å sende luftvern for å beskytte broen, for da er luftvernet nærmere og lettere å ta ut enn rundt Moskva f.eks.
At the regional level, cuts are also accelerating. Healthcare spending is being reduced in some regions. Moscow’s plans to lay off staff and cut investment programs by 10% look more like symbolic gestures for now. But deficits in poorer regions are too large to be addressed by cosmetic reductions alone.
Economic problems in Russia are growing faster than previously thought. The regime is barely trying to conceal them anymore. It is now conserving resources, shrinking its list of non-military priorities and paying ever less attention to its citizens.
Mer utførlig om ukrainske angrepet på oljeterminalen Primorsk i Finskebukta nær St Petersburg her (video 2 min 43 sek):
**
Edit 4 timer etter oppr innlegg:
De to oljeterminalene i hhv Primorsk og Ust-Luga i Finskebukta ble begge midlertidig stengt som følge av søndagens angrep. Disse er Russlands viktigste oljehavner i Østersjøen.
Nå er terminalen i Ust-Luga åpnet igjen. Mens terminalen i Primorsk nok forblir stengt en stund fremover, jf graden av ødeleggelse.
Russlands viktigste oljehavn i Svartehavet er Novorossiysk. Som kjent ble den kraftig «sanksjonert» i ukrainske angrep i begynnelsen mars 2026. Den ble stengt ca 01 03 2026, og er såvidt jeg vet ikke åpnet igjen pr i dag:
I Svartehavet har Russland en annen stor oljeterminal i Tuapse (Krasnodar krai),
Ukrainerne angrep denne gjentatte ganger i november og desember 2025. Den var stengt ved årsskiftet. Vet ikke nåværende status, men tror det er mer enn 2,5 måneder siden siste angrep. Derfor mulig at Tuapse-terminalen er gjenåpnet.
Uansett er Russlands kapasitet til å utskipe olje i denne perioden med høy oljepris pga Iran, kraftig redusert. På den annen side hadde russerne for 1-2 måneder siden pga sanksjonen atskillige oljetankere i skyggeflåten som lå oppankret ulike steder fullastet. Vedr disse har nok Putin til dels fått losset/solgt lasten, jfr Trumps unntak for olje allerede lastet på oljetankere ved Iran-krigens begynnelse.
Denne indikerer vel at Tuapse er åpen, jfr de 5 stk listede skipene øverst med ankomst 24 03 -27 03:
Opplever at det er en intelligent strategi Ukraina har lagt seg på her ved å ta ut oljeanleggene. Det må utvilsomt svekke Russlands evne til å hente ut gevinstene av den økte oljeprisen, som igjen vil dempe bidraget til krigskassen. Og ved å ramme oljeanlegg helt borte i Finskebukten, trekker de også den jevne russer mer med i krigen selv om internett og mobilnett er skrudd av.
«Moscow faced with enormous riots»
«Massive riots»
Jeg er blant de som håper dette kommer til å skje.
Men foreløpig kan jeg ikke finne noe om «enormous riots» i Moskva i andre medier og kanaler.
FakeNews antar jeg.
Vi har alle ansvar for å la være å poste åpenbare fake News på tråden, etter min mening.
Om overskriften skulle være AI-generert er i denne sammenheng irrelevant.
Forstår man at ‘nyheten’ er fake news, er det bortkastet å poste den.
Helt enig. Skal denne tråden gi mest mulig nyttig informasjon slik at vi kan danne oss et best mulig bilde av det som skjer, er vi avhengig av objektiv og sann informasjon.
Kan ikke være uenig her – men jeg er ikke herre over overskrifterne.
Jeg personligt kan godt lide disse indslag – da de dækker meget godt inde fra Rusland også.
Men at kalde det Fake News er jeg ikke enig så langt – hvids du ser i indslaget ca 29 minutter er folk desperate da der er lukket ned for internettet, samt desperation i Sibirien og at myndigheder, henter bøndernes kvæg efter forgodtbefindende.
har ikke så meget tilovers for Ruskiiiiies – men den almene befolkning er nok snart der hvor du beskriver og klar til oprør.
Enormous Riots — nej, men det der beskrives er mange bække små gør en stor å, jeg er sikker på at bægeret er fuldt for mange små forretnings drivende og almindelige mennesker.
Følg med på Konstantin – det er det samme billede.
I Danmark har vi et udtryk der hedder “Blikfang” – det tryller du om til “FakeNews” groft sagt
Kan du ikke heller da skrive litt om innholdet i videoene? Jeg har ikke tid til å se alle de du poster, og med de sensasjonelle overskriftene så hopper jeg bare over mesteparten av posten din og ned til den daglige oppsummeringen av tapstall som du ofte også har med (den liker jeg).
Samtidig kunne noen av de sikkert vært veldig interessante om du hadde skrevet et kort resymé av innholdet, så kan man velge hva man vil se nærmere på. Som det er nå blir det litt for click-bait for min smak.
Skal prøve – men den daglige Update af den første video og nummer 2 altid (Næsten) Denys samt Konstantin kræver ikke nogen tekst, syntes jeg – enten liker man dem eller ikke.
Skal prøve med lidt tekst – syntes bare ofte at det ender i diskussioner eller dritkastning hvis man ikke kan lide det man skriver.
Orker ikke de evige diskussioner og konspirationer og hersker teknikker som nogen gange sker her og på Iran tråden.
Ser disse tråde med (Moderators goodwill) som generel info tråde hvor man kan springe det over man ikke syntes interresant eller relevant for ens personlige holdning.
Men mange skribenter på diverse tråde har tildens til ABOSOLUT at man skal “påduttes” deres personlige holdning og politiske ståsted.
Dette holder jeg uden for mine indlæg og trådlæser må træffe deres egne valg.
Tak til Moderator for vi kan have disse tråde — uden aktie snak