Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Jeg tror løsningen er laser da. Funker nå opp til 5km - altså nok til å beskytte en hel flyplass (og treffe dem utenfor)

5 Likes

https://ekstrabladet.dk/krimi/afsloeret-midt-i-drone-kaos-putins-krigsskib-i-skjul-ved-langeland/10956645

Dette er pinadø sprøtt. Håper danskene utnytter anledningen å testskyte noen anti-skipsmissiler…

7 Likes

Forøvrig, angående den relativt effektive kampanjen ukrainerne har mot putlers petroleums-industri:

Nazi-Tyskland kollapset først da de allierte begynte fokusere bombingen sin på tyske oljefelt. Seint 1944…
Just sayin’:wink:

8 Likes

Ja, det der er spøtt. Er ikke flink nok i dansk geografi til at jeg klarte å plassere det basert på kartet til ekstrabaldet, men det er altså her:

Det er jo helt krise :exploding_head:

6 Likes

Men men men, det er jo Russland som denazifiserer Ukraina, ikke motsatt?

Det som er sprøtt er at skipet ikke er under konstant oppsyn av en ubåt, en fiskebåt, eller et eller annet slags fartøy, så man har kontroll på hva det gjør. Hvor er dansk “havforskning” f.eks? Kunne jo kjørt noen surveys i området akkurat nå.

Edit: Jeg ser ikke for meg at danske etterretning ikke har kontroll på at skipet er der. Det er lett å se på radar. Og det går nok båter rundt omkring til at det har blitt observert for lenge siden. Men da er det en eller annen grunn til at de ikke vil snakke høyt om det.

4 Likes

Ja, ikke sant? Det er jo bare …rart

Og rart også at ingen andre medier har plukket det opp på to timer?

1 Like

Det må jo bli tatt i arrest da det med stor sansynelighet er de som har bedrevet drone terror.

Altså, for å si det sånn: Kiel-ferga får inn det der skipet på radar, og ser det ikke på AIS. Som er litt sånn, “ring 1-800-KYSTVAKTA”. Kanskje kan de til og med se skipet visuelt fra broa når de passerer sydenden av Langeland.

2 Likes

Så det mest plausible er at danske myndigheter har visst om dette skipet i mange dager, men ikke har villet peke finger før de har mer indisier eller bevis for at Russland står bak?

Var det kanskje nettopp denne informasjonen de delte med Latvias utenriksminister i dag?

4 Likes

Danske myndigheter skjønner nok udmerket godt at dette ikke er Brødrene Price på fisketur.

3 Likes

Men så var det en styrmann på Kiel-ferga som ikke klarte å la være å tipse Ekstrabladet også :sweat_smile:

2 Likes

Jeg har seilt i dette farvannet en del og det er jo åpenbart at både danske og tyske militære vet godt at dette skipet er akkurat der, og helt sikkert har holdt seg i internasjonalt farvann. Og når man sier at det ikke er synlig på AIS så er jo det veldig typisk for alle militærfartøyer, det var f eks bare hangarskipet som var synlig i Oslofjorden når de var på besøk, men de har jo alltid med seg støttefartøy. Det er jo dessuten synlig fra land om man ser i riktig retning med nypussede briller.

Så dansker og tyskere følger helt garantert skipet, men å ta det i arrest i internasjonalt farvann er jo mer eller mindre en krigserklærings, så kanskje like greit at man ikke tar lett på den avgjørelsen. Men utstasjonering av egen marine nært inntil, men på egen side av grensen og med klart skyts til å skyte det som måtte komme over grensen, må være innenfor.

12 Likes

Nå begynner det omsider å dukke opp andre steder:

4 Likes

For å si det sånn, dette er noe som får Russland til å gremmes. Med såpass mye penger, så vil Ukraina rent finansielt klare å stå såpass lenge i det at russisk økonomi er gruset.

15 Likes

Det kan jo være at de ikke vil skyte ned dronene, men følge de tilbake til basen. Det ble sagt at de kan ikke skyte ned droner over fly med drivstoff i tankene, men tror heller at de vil følge dronene til de returnere til kanskje dit de kom fra, det gir mer informasjon.

3 Likes

Så da er det krig med NATO de ønsker seg???

2/and as a result, it believes it has already entered a confrontation involving European countries.

The Russian side took detailed notes during the conversation, officials said,
3/leading the European delegation to assume they were tasked with providing a detailed report on NATO’s position to higher-ups.
Kilden er visstnok Bloomberg, så burde være seriøst rapportert.

3 Likes

Så da er vi i gang igjen dag 3 eller forsinket yesterdays news?

https://x.com/visegrad24/status/1971325508970512544

1 Like

Fra Danmarks Radio nå i kveld hvor statsministeren har holdt en tv tale.

Ét land er Europas primære fjende. ‘Og det er Rusland,’ påpeger Mette Frederiksen

Vi ved stadig ikke, hvem der står bag de seneste dages droneaktivitet.

Statsministeren kan heller ikke give et klart svar, men hun uddyber:

- Jeg konstaterer, at der er ét land, der er den primære fjende for Europa. Og det er Rusland, siger hun.

- Og jeg ser et Rusland, der på flere forskellige niveauer gør, hvad de kan for at destabilisere Europa.

- Det gør man med krig direkte, og man gør det med hybride angreb, og det har det samme formål, nemlig at ryste det europæiske fundament

- Og det kommer vi aldrig nogensinde til at acceptere, er konklusionen.

Følg gjerne med her:

7 Likes

Ukraina fortsetter angrepene, ser ut som det kommer til å tilta, ikke til å stoppe.

15 Likes

https://www.youtube.com/shorts/elJtRqY4k-0

Sarah Paine short.

Kort oppsummert: Hun mener problemet til Putin ikke er NATO/Vesten men Kina (som ifølge henne kan tenke seg deler av ru. øst for Ural).

Vet ikke helt om jeg deler hennes mening (ikke angående Kina, altså)

Russland begynner å ligne mer Karthago. Altså, noe som må ødelegges totalt slik at Europa skal få leve i fred. Og for hver gang Ru. gjør noe slikt som de gjør i DK nå, så blir de litt mer Karthago.

12 Likes