Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Hej Norge
Dagens update :astonished:

Konstantin :partying_face: – ÆGTE new inside Russia --BØR SES :+1:
Collapser det for Putskiiii :thinking:

Kan nok ikke siges bedre !!!

Debris Debris :slightly_smiling_face:
https://militarnyi.com/en/news/explosion-on-russian-railway-reports-of-partisan-operation/

Russian Telegram channels report a large fire at the Zavod Pripoev plant in Novosibirsk, Russia. The plant produces electronics and microcircuits and is a part of Russia’s military-industrial production.

Sidste opdatering — bemærk den røde pil ( Tyumen Ref.)
KLIK på billedet for at forstørre :+1:

Dagens Pollental :stethoscope: :coffin:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

12 Likes

Rapporter på sosiale medier. (Russerne forteller hverandre hvor de kan finne drivstoff, og hvor det er tomt.) Dette er dermed bare data om utbredelsen av rapporterte problemer, ikke hvor mye drivstoff som mangler.

Det mest interessante med disse kartene, har vært å se hvor raskt problemene har forplantet seg.

4 Likes

Jeg har ikke tidligere hørt om et fly som har skutt ned et bakke-til-luft missil (luftvernmissil).

Har hørt noe mumling om at amerikansk våpenstøtte til Ukraina neppe kommer til å stoppe helt opp. For om du ikke er med på utviklingen i Ukraina, så er produktene dine regnet som foreldet i våpenmarkedet.

11 Likes

Perun o’clock:

Fortsatt mye russiske glidebomber gitt.

Putin spiste bursdags lunch med 10 av sine generaler samt 2 ministere igår.
Var det hjertelig stemning på lunchen?

Svaret er her (0,14 min):

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2oqufzq2c2j6

Over 100.000 personar i Ukraina har amputasjonar som følgje av krigen, ifølgje WHO.

Drøyt. Også greit å vite at grunnen til at det er så mange er godt kroppsvern og god førstehjelp. Russere som blir utsatt for det samme ender opp som døde.

6 Likes

Minner meg om når britene innførte hjelm på infanteri. De vurderte fort å slutte med hjelm, fordi det ble så mange hodeskader.

2 Likes

Russerne vet at hvis krigen fortsetter, så blir det hardt. Skattene økes, handelsmulighetene begrenses.

Denne er kilden:

3 Likes

Er et stort og etablert press som backer opp Ukrainas sak nå, så det koster rikelig å kjempe mot endelig

7 Likes

Det er nok dessverre en del sivile som inngår i disse tallene. Når folk berges ut fra ruinene av en bygning som er truffet, har de gjerne lemmer med omfattende knusningsskader. Dette fører ofte til amputasjoner. (Mye murbygninger med etasjeskiller av betongelementer.)

1 Like

Dobrophyllia i nærheten av Pokrovsk i Donetsk: Kamper pågår fortsatt.
Men uten disse 4 russiske soldatene som ble innhentet av ukrainske droner:

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1975985139596574890

3 Likes

russerne har mistet så mye våpen at de nå raner museum vil jeg tro.

Tsjekkia leverer modernisert T 72 til Ukraina.

6 Likes

Dette blir understøttet av at Russland har begynt å kjøpe diesel fra Belarus.

Jeg har sett veldig mye forskjellige tall på hvor mye kapasitet Ukraina har tatt ut, mange har så lave anslag at det ikke burde ført til problemer. Jeg er derfor litt usikker på hva greia er.

7 Likes

Går kjempefint i moskva

Og rødt her hjemme følger nok opp…

9 Likes

Dette skjer samtidig som Russland sier de vil redusere budsjettet for militæret i 2026 noe, i motsetning til de siste tre årene hvor det har vært en større økning. Mao, de begynner nå å virkelig kjenne det økonomiske presset. Man kan jo tenke seg hvor mye investeringer det har blitt gjort i Russland de tre siste årene.

6 Likes

Russland rammer Ukraina hardt

Det kommer til å bli ekstremt dyrt å bygge opp Ukraina igjen.

1 Like

Dette kan jo bli interessant. Litt mindre innflytelse fra Russland i Serbia framover? De må bare komme seg ut av nettet Russland har slengt ut.

6 Likes

Hej Norge

Dagens tekst :thinking:

https://militarnyi.com/en/news/night-drone-attack-satellites-spot-fires-at-gas-plant-and-oil-pumping-station-in-russia-s-volgograd-region/

Dagens Pollental

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

6 Likes

– Beltet hvor du ikke kan ha mennesker eller tunge kjøretøy i det hele tatt, for de blir tatt ut med en gang, blir større og større. Maskin mot maskin-krigen er den nye krigen. Vi må tilpasse oss en helt annen hverdag, sa Larsen.

Så kan man lure på hva poenget med dette kjøpet var:

Artilleri er vel det man trenger sammen med dronene.

5 Likes

“Forsvaret har nå lansert et eget droneprogram, og 1,5 milliarder kroner omdisponeres til dette over de ti neste åra.”

Ved første øyekast ser jo dette lovende ut - men om min grunnskolematte står seg så snakker man da om å “omdisponere” i snitt 150 mill kroner i året over 10 år innen den raskest voksende utviklingen innen forsvarssektoren i vår tidsalder.

“Jeg er helt sikker på at droner kommer til å bli helt avgjørende framover, sier Sigurd Løvland Harsheim, oberstløytnant i Hæren.”

… indeed.

Her vil jeg si det må det tenkes mer visjonert. Ellers får man en repeat av mellomkrigsperioden i forrige århundre:

"Forsvarskommisjonen som ble satt ned i 1920, skulle belyse dette, men etter
at delinnstillingen om flyvevesnet ble levert i 1923, ble det flere omkamper
gjennom mange regjeringsskifter, frem til 1927 da det ble oppnådd en viss
enighet om organisasjonsform. Hærens og Marinens respektive flyvesen fikk
status som egne våpen på linje med for eksempel feltartilleriet og ingeniørvå
penet (effektivt f.o.m. 1. januar 1930). Samtidig ble det opprettet en del felles
organer, først og fremst Flyverådet, som skulle sørge for at man allikevel
oppnådde noen stordriftsfordeler. Marinen hadde dermed fått gjennomslag
for sitt syn.

Økonomiske kriser og overdreven tro på at den internasjonale rettsor
den (Folkeforbundet) skulle avverge krig i fremtiden, medførte imidlertid at
styrkemålene som ble satt, aldri ble nådd, og en ny revisjon kom i 1933. Mens
stormaktene brukte 10–15prosent av forsvarsbudsjettet på flyvåpenet på 1920
tallet, lå Norge på4–5 prosent. Det var spesielt skjebnesvangert innen en våpe
nart hvor den teknologiske utviklingen gjorde en flytype umoderne på 5–7 år,
og prisen på et moderne kampfly mer enn doblet seg i løpet av perioden. Man
ble hengende etter i både kvalitet og kvantitet– de magre budsjettene gikk
med til å vedlikeholde noen få skrøpelige maskiner som for lengst var gått ut
på dato, mens selv ikke de beskjedne styrkemålene fra forsvarsordningene av
1933 var i nærheten av å bli nådd."

Tenk følgende øvelse med utgangspunktet i teksten over: “flyvevesenet” / " flyvåpenet" → replace all med “Dronevesenet” / “Dronevåpenet” for perioden 2025 - 2038).

Kilde: 22162 Luftkrigsskolen vol 24

Edit: @Christian kom meg i forkjøpet med link til saken om droner.

8 Likes