Serbia fikk sanksjonert oljeselskapet som kjøper olje for dem av USA. Trump er ikke veldig redd for å dra fram pisken når det passer han. Det passer nok han at de kjøper av USA i stedet.
Forsvarsminister Tore O. Sandvik til Aftenposten i dag: “Hvis en snegle startet øst i Ukraina 24. februar 2022, ville den kommet like langt som Putin har kommet på de 3,5 årene han har drevet denne krigen. Selv om Putin er en stor trussel, har han oppnådd begrenset suksess på slagmarken”
Edit: Men det stemmer jo ikke. For i de over 30.000 timene krigen har vart, så ville en snegle som typisk beveger seg i 0,048 km/t krabbet over 1.400 km som er et fint stykke inn i Polen
Noe som ikke så ofte blir nevnt, er slitasjen på materiellet til det russiske flyvåpenet. De har fløyet svært mange timer det siste årene, og det har blitt værre etter at droneangrep har gjort flyplasse nær Ukraina for risikable for mange typer fly.
Dessverre, så tror jeg Russland i mye større grad enn tidligere vil lykkes med å ta ut mye ukrainsk strøminfrastruktur som blir vanskelig å reparere. Mengden droner og missiler er såpass høy.
Samtidig, så har Ukraina forberedt seg på dette og har veldig mye backupløsninger med generatorer og batteripakker.
På den andre siden, så synes jeg det ser ut som ukraina i større grad enn tidligere har nok langttrekkende våpen til å ta ut russiske raffinerier og oljepumpestasjoner.
Jeg tror ikke forsvarsminister Sandvik skal hovere for mye . I det norske forsvaret skjer ikke saker og ting med lynets hastighet heller
Det er ukrainernes motstandsvilje som er største grunnen til at det går smått
Hadde russerne angrepet Norge så hadde de nok minst vært kommet til Trondheim og Sandvik
Blir jo off-topic, men jeg er enig at det kunne ha skjedd før 2022. Men med Finland og Sverige sin inntreden i NATO har jo situasjonen forandret seg drastisk i forhold til situasjonen pre-2022. Men vi hadde selvfølgelig vært i deep-shit i hele Norden.
Jeg tenkte egentlig på kostnad og tilgjengelighet.
Har ikke sett noen skikkelig oversikt over ulykker. Det er kanskje ikke lett heller, siden det kan være harde landinger eller andre mindre synlige hendelser som gjør strukturen uegnet for videre bruk.
Russland har mistet mye flere fly enn jeg trodde, 141 totalt. Ser ut som 2025 kan bli deres verste år etter 2022. Var ikke så kjapt å se hva som var ulykker.