Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Det kan virke som de har intensivert bombingen av gassanlegg.

1 Like

Det er riktig, men over tid må dette bli stadig mer krevende for Ukraina å håndtere.

1 Like

Sikkert. Men så lenge ruskisene så gjerne vil ha krig er det ikke mye annet Ukraina kan gjøre enn å sprattle emot.

1 Like

Ikke kraftverk, men strømnettet?

Riktig, og vi får håpe at de klarer å sprelle i mot helt til Putin finner ut at dette er en krig han ikke klarer å vinne. Nå som Trump mener at han har løst Gaza-spørsmålet, blir det interessant om han går inn med full kraft i Ukraina-krigen.

1 Like

Håper ikke det. Men virker som, om enn fortsatt usikkert, at han skjønner at Putin ikke er vennen hans.

1 Like

Sånn går det når man sender en god venn i stedet for en ekspert for å møte en mann med lang erfaring og utdanning i manipulasjon og påvirkning :eyes:

3 Likes

Interessant å se nøyaktig hvordan Trump løste den konflikten. Han basically satt seg oppå Israel til de ga etter er mitt inntrykk. Jeg tror ikke de er veldig happy med denne løsningen. Det er vel kanskje derfor jeg ikke har gitt Trump cred for det han har fått til, for jeg tror det kommer til å reverseres. Blir happy hvis jeg tar feil.

Anyway, poenget mitt er at Trump nok har sett seg lei av å spille nice guy med Putin og nå er mer tilbøyelig til å spille bad guy. Det går rykter om at Ukraina har fått måldata for raffinerier fra USA. Aner ikke om det faktisk stemmer. Tomahawk er jo også interessant, for det ville gitt Ukraina bedre evner til å slå ut hardnede mål som 50kg eksplosiver ikke duger mot. Samtidig, som Zelensky har sagt, det nytter ikke med et titalls missiler.

2 Likes

Og jeg er også nysgjerrig på hva Trump har lovet araberne for at de skulle støtte avtalen. Jeg tror generelt det har foregått mye hestehandel på bakrommet, og det kan, som du antyder, slå tilbake. Et av punktene antyder jo at det på sikt skal etableres en palestinsk stat, men det er jo noe israelerne har motsatt seg. Så her må det være avtalt mye vi ikke vet om.

Får Ukraina Tomahawk blir det vel sannsynligvis et annet spill. Får vi et nytt Stalingrad?

Det er helt uakseptable forhold for barna i de okkuperte områdene:

In occupied territories, the Russians have been punishing Ukrainian children for speaking Ukrainian or studying according to the Ukrainian education system. Those who disobey are beaten, isolated and forced to take psychotropic drugs.

Source: Daria Herasymchuk, Advisor and Presidential Commissioner for Children’s Rights and Child Rehabilitation, in an interview with Interfax-Ukraine, a Ukrainian news agency

Quote: "The Russians are violating children’s rights by imposing Russian citizenship and documents on Ukrainian children. They cannot study in Ukrainian, nor can they follow the Ukrainian education curriculum. They study only the Russian one – with a distorted history and reality: who is the enemy and who is the friend (Pravda)

4 Likes

I mitt innlegg imorges (som var det første om dette) linket jeg til melding som bruker uttrykket «power plant», altså kraftstasjon.

i ditt innlegg nå, er jeg enig i at en naturlig tolkning er at objektet for angrep synes å være strømnettet.

Kommer kanskje en avklaring senere.

1 Like

Som det er nevnt her, Russland utøver et hardt press mot Ukraina. Alene, så hadde de kollapset for lenge siden. Med nok støtte fra Europa og USA, så er det Russland som faktisk merker det best på økonomien. Spesielt hvis forslagene om å bruke vesentlig mer av de frosne russiske midlene til å finansiere Ukraina går igjennom.

Noe som helt klart mangler er evnen til å stoppe mer av de russiske langdistanseangrepene. Kanskje vil interceptor-dronene som Ukraina har i økende produksjon vil klare å øke interceptraten godt over 90% igjen? :thinking:

Putin prøver å avhjelpe krisen innen drivstoff logistikken:

Hej Norge

Dagens bette update — Ruskiiies får bøllebank på fronten :stethoscope: :coffin:

:partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:

Zelensky taler for 50 Nato medlemmer på 71. conference i Slovenien :ukraine: :ukraine:
BØR ses !!!

ASTRA confirms: At least 11 fuel tanks were damaged in Feodosia: eight with diesel, two with gasoline, and one empty. Over 800 people were evacuated from the danger zone. A separate UAV attack also targeted the 220 kV “Kafa” substation, damaging a transformer and administrative building.

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

7 Likes

Fotografiet rett over av en større brann (Feodosia) kan være hentet fra denne videoen:

De første 3 min 30 sek er fra brannen. Bl a god oversikt fra oven over de 11 tankene.
Videoens totale lengde er 8 min 10 sek.

1 Like

Ukrainsk delegasjon er på vei til D.C. for å forhandle om luftforsvar og nye sanksjoner:

2 Likes

Mange har hevdet at krisen i russisk økonomi er alvorlig. Nytt tegn her:

11 Likes

Ser ut til å være/bli enighet om at ikke bare rentene, men også selve kapitalen av de frosne russiske aktivaene i Europa, skal benyttes til å hjelpe Ukraina:

12 Likes

Jernbanelinje sør i Ukrainas okkuperte del ble angrepet for 2 måneder siden.
Russerne har fremdeles ikke fått ryddet sporet og åpnet linjen for trafikk:

https://euromaidanpress.com/2025/10/12/two-months-later-russia-still-cant-clear-a-single-destroyed-train-in-occupied-part-of-zaporizhzhia-oblast/

8 Likes

13 Likes