Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Det er klart at dette er en skamplett på Trumpadministrasjonen:

• The Financial Times [reported] earlier that the new 28-point US “peace plan” to end the war in Ukraine envisages, among other things, handing all of Donbas to Russia, cutting the size of the Ukrainian Armed Forces in half, and recognising Russian as a state language.
1 Like

Ironien er at dette, i hvert fall midlertidig, presser ned prisen på oljen.

Mao, ikke bra for Russland.

4 Likes

Kaja Kallas setter skapet på plass:

7 Likes

Mer enn en skamplett.
Risikoen nå er at Trumpadministrasjonen kommer til å legge sterkt press på Kyiv i retning av starte forhandlinger om våpenhvile/fred basert på disse 28 punktene

Men hva er alternativet da mener du?

US viser ikke vilje til å støtte Ukraina særlig lengre, EU og Europa viser liten vilje og Ukraina sliter med tilgang på mannskaper pga unge menn som flykter, stort antall desertører og en ødeleggende korrupsjon.

2 Likes

Selv fighterbomber klager på russisk propaganda.

2 Likes

Mange korrupte/umoralske mennesker her i verden:

:face_with_symbols_over_mouth:

Enig - det har vært rimelig klart fra starten at Trump-adm. egentlig driter i Ukraina, det ukrainske folk og en rettferdig fred. Demokrati og og rettferdighet er verdier som ikke betyr noe for denne adm. At Kellogg nå er på vei ut, bare bekrefter at det er de russiskvennlige kreftene i den amerikanske adm. som vinner fram. Svært alvorlig for Ukraina. Europa må stå opp og forsvare det som er våre verdier og legge tilrette for en rettferdig fred basert på Ukrainas interesse. Om alle bare hadde økt støtten NOE, kunne man ha presset Russland til forhandlinger på helt andre premisser. Norge må kjenne sitt ansvar nå!!

7 Likes

Når betydde det egentlig noe?

Alt handler til syvende og sist om penger. Demokrati og rettferdighet er bare et skalkeskjul.

Lærte du ingenting av USA sin invasjon av Irak? «Weapons of mass destruction»

3 Likes

Alternativet er en fredsplan som bygger på innspill fra den andre parten i krigen; det invaderte Ukraina.

Samt på innspillene fra Europa, jf fersk uttalelse fra EUs utenrikssjef Kallas.

Et «fredsforslag» som bygger på kun innspill fra den ene parten, har liten mulighet til å bli virkelighet.

**

Kjernen i spørsmålet om fred er at Kreml i disse 3 årene og 9 månedene kun har vært interessert i en avtale som innebærer kapitulasjon fra Ukrainas side. Slik at «fredsavtale a al Moskva» ganske snart kommer til å ble etterfulgt av ny invasjon - av et da vingeklippet Ukraina.

8 Likes

Hvorfor skal US bry seg med disse innspillene mener du?

Jeg tror US driter blankt i hele Ukraina og Europa for å være ærlig. De vil bli ferdig med maset og heller fokusere på maktkampen mot Kina. Om Ukraina skulle falle i Russlands hender tror jeg ikke bekymrer US nevneverdig.

3 Likes

Mye å kritisere fra USA sin historie, men det er tross alt et helt annet land og styresett enn det man finner i Russland, Nord-Korea og Iran, for å nevne noen alternativer. Mulighet for kritikk, demonstrasjoner og opposisjon er jo noen stikkord. Fort å glemme når man selv lever i et demokrati…

Ikke uenig.

Men kom ikke her å tro at Ukraina betyr noe for US så lenge de ikke kan tjene noe på dem, det være seg ressurser, sikkerhetspolitisk etc.

2 Likes

Tror ikke man alltid skal sette likhetstegn mellom Trump og USA.

Det er i hvert fall grunn til å håpe at det finnes en rimelig stor andel som ønsker ett selvstendig og vestlig orientert Ukraina.
Samtidig så har du nok rett i at de har større bekymringer i retning av Kina, men tror man egentlig at Trump administrasjonen vil bruke enorme summer på å redde Taiwan??

4 Likes

Om du bytter ut
«US»
med
«Trump administrasjonen»

er jeg nok langt på vei enig med deg. Trump-admin er kapabel til å drite i Ukraina og Europa.

Men også innad i Trumps administrasjon er det tross alt ulike oppfatninger.
Og jeg tviler sterkt på at republikanerne ‘en masse’ er forberedt på i gi f…n i Europa.

5 Likes

Hadler vel om halvlederteknolgien deres. Hvor mye de kan og vil bruke for å redde Taiwan gjenstår å se.

Tror de håper at dere holder med trusler og å flekse militære og økonomiske muskler.

4 Likes

Hvorfor skal US bry seg når de ser på hvor tafatt Europa og EU er oppi det hele?

Hadde Europa vist en reell vilje til å hjelpe Ukraina, så tror jeg kanskje vi kunne forventet større støtte fra USA

2 Likes

Premissene dine er ikke nødvendigvis helt riktige, og det påvirker selvsagt konklusjonene man trekker.

For å ta støtte og våpen først, så er selvforsyningsgraden til Ukraina nå langt høyere enn tidligere. I tillegg starter flere europeiske produsenter opp produksjon i Ukraina. Dette gir langt mere for pengene enn tidligere våpenhjelp. Videre ser vi at Ukraina har fått nye forsyninger av ATACMS og Storm Shadow, og bruker disse inne i Russland uten vestlige protester. (Jeg mistenker at mange våpenleveranser ikke lengre blir meldt, og dermed heller ikke talt opp.)

Når det gjelder tilgang på soldater, så har rapportene jeg har sett gått på problemer med omfattende tjuvperm og ikke desertering. Altså mer et problem med disiplin enn med moral. Om du har andre opplysninger, så er det interessant å høre. Det ser forøvrig ikke ut til å være mulig å forsyne større mengder soldater ved fronten på grunn av den store droneaktiviteten flere titalls km fra fronten. Flere soldater ville trolig materialisert seg som større reserver.

Når det gjelder korrupsjon, så har utenlandsk våpenhjelp vært underlagt betydelige kontrollregimer fra starten av. Det ser ut til at korrupsjonen som avdekkes knytter seg til offentlige kontrakter. Antikorrupsjonsmyndighetene som er etablert, ser ut til å tørre å gå etter selv de høyeste sirklene. Det synes jeg er positivt. Videre er en noe resignerte holdningen i befolkningen til korrupsjon på dette nivået ikke lenger så vanlig. Her ser jeg en klar holdningsendring fra før krigen.

De ukrainerne jeg har kontakt med virker ikke resignerte. Det er mer i retning av at dette er en vanskelig fase, men vi skal stå han av. At vi i vesten skal presse ukrainerne til å gå med på russiske krav, fordi vi mener situasjonen er håpløs, synes jeg er urimelig.

18 Likes

Ad USA-Taiwan er jeg i det vesentlige på linje med det du skriver her.

God oppsummering som viser hvor dårlig det russiske forslaget er .

https://x.com/TheStudyofWar/status/1991370997933461509?s=20

NEW: Russia killed at least 26 Ukrainian civilians and injured at least 139 on the night of November 18 to 19 during its combined missile and drone strikes that disproportionately impacted civilian areas.

Other Key Takeaways:

US and Russian officials reportedly drafted a 28-point peace plan that amounts to Ukraine’s full capitulation and would set conditions for renewed Russian aggression against Ukraine.

The reported proposed peace plan would deprive Ukraine of critical defensive positions and capabilities necessary to defend against future Russian aggression, apparently in exchange for nothing.

This reported peace plan is fundamentally the same as Russia’s 2022 Istanbul demands, which Russia presented to Ukraine when the circumstances on the battlefield appeared to favor Russia more heavily.

Russia’s long-held demands are dependent on the false premise that a Russian battlefield victory is inevitable.

Ukraine’s interdiction efforts are preventing Russian forces from using vehicles and concentrating manpower in Pokrovsk and are likely slowing down Russia’s rate of advance within the town.

Russian forces recently advanced near Borova and Hulyaipole.

6 Likes