Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Rubio sitter ju løst till.
Skulle tro han får kikken og begynner å utmane og kritiser Trump direkte.

Veldigt lite. Særligt Trumpvelgere ser lite på nyheter, særlig fra europa. Det er ikke noe som anngår dem.
Hvis republikanerne førlorar mellanårsvalet så er det på grunn av ekonomin og arbeidsledighet.

4 Likes

https://x.com/evgen1232007/status/1992455548730835255?s=20
The moment of the attack at the Shaturskaya State District Power Plant, Moscow Region.
A fire broke out at the plant.
The plant’s capacity is 1.5 MW.

Der snakker vi!

Fra Wiki

The Shatura Power Station is one of the oldest power stations in Russia. The facility is located in Shatura, Moscow Oblast, and generates power by utilizing two 210 MW units, three 200 MW units, and one 80 MW unit, for a total capacity of 1.1 GW.

Så rimelig stort, og 1,5MW påstanden var feil. heldigvis.

2 Likes
5 Likes

God oppsummering av hendelsesforløpet i linken fra Kallep.

NRK derimot har enten ikke forstått hendelsesforløpet, eller tør ikke å skrive hva hendelsesforløpet er:

https://www.nrk.no/urix/senatorer_-ukrainas-fredsplan-er-putins-onskeliste-_-usa-avviser-1.17664038

Her er startpunktet at e å. gruppe av US senatorer er (den originære) kilden til opplysningen om at de 28 punktene er forfattet av russerne (og ikke representerer det amerikanske standpunktet). Mens Rubio så kommer og sier at dette er feil, og de 28 punktene er forfattet av amerikanerne).

NRK har altså ikke fått med seg at gruppen av US senatorer kun opplyste til media det de hadde fått opplyst fra Rubio.

**

Ad opplysningen fra gruppen av US senatorer, så er den godt dokumentet av ulike medier.

NY Post skrev at gruppen med senatorer var til stede på ‘Halifax International Security Foum in Canada’ lørdag ettermiddag, og der spurte Rubio om den nylig lekkede fredsplanen i 28 punkter. NY Post gjenga så svaret senatorene fikk fra Rubio:

3 Likes

Det er genuint vanskelig for mange (inkludert den gjengse nordmann / europeer) å ta inn over seg graden av inkompetanse denne US adm. :banana: har.

Og dette? Altså at man tror man glatter over inkompetansen sin ved å bare late som det var planen hele veien? Hvem tror de at de lurer? Er de så bortkokte at de ikke skjønner at svært mange ser rett gjennom dette? Jeg blir helt og totalt perpleks.

7 Likes

Ja, jeg er kommet til at de er så «bortkokte».

Er vel for øvrig ikke første gangen Trump avsløres i forsøk på å kontrollere narrativet.
Ta dette siste som en personlig mening jeg har - tråden bør ikke spore av til å bli en Trump-tråd.

Yrkesdiplomatene i State Dept er sikkert fornøyde med at lederskapet i verdens sterkeste nasjon fremstår som om idioter i dette forsøket på å bringe den mest omfattende krigen etter ww ii til opphør.

8 Likes

Ja, av hvem, kan man undre. Oppenbart av noen som vil skape kaos. Og planen er også fremtagen av noen som vil skape kaos.
De som sitter i Trump-adminstrasjonen er antingen extremt korkade eller jobber åt ryzzland, eller en kombinasjon. Det finns inga andra alternativ.
Ryzzland visste fra dag 1 at dette førslaget skulle sågas av Ukraina og alle normale land.
Watnikoff borde ha førstått det. Æven en slumpmæssig, normalbegåvad, edru person helt utan diplomatisk erfaring inser at dette førslaget er bogus. Så det går ikke at skylde på enbart at Watnikoff saknar diplomatisk erfaring. Alle normale fattar det. Dra inn en alkis från gatan og han kommer at begripa det.
Så, spørsmålet er hvorfor USA kommer dragande med dette? Før av svarte Zelensky? Ja, kanskje det. Men man inser ikke at man selve fremstår som ustabile, upålitlige idioter. I hvert fall i andre land.
Trump er så svagbegåvad at han sikkert på allvar tror at alle påstådde fredsførslag får honom att se bra ut og ingen vågar si ifra.
Alt mer taler før at syftet er at skape kaos, få USA at fremstå som instabilt og dåligt. Watnikoff jobber dirkete før ryzzland. Trump av og til, men har også inført sanksjoner som faktiskt var dirkete skadlige før ryzzland, så han er ikke å stole på før noen. Ikke før mozkva heller.
Watnokoff deremot lyder uten at komme med egne, kreative idéer.

6 Likes

Nja, de skulle ju kunne vare agenter. Eller (mest trolig) både och.

2 Likes

Tidligere i 2025 sparket Trump-administrasjonen tusentalls ansatte i departementer og byråer.

Noen på nettet minner om dette nå, og minner om at i State Department måtte 1.350 ansatte gå. Blant dem en rekke senior analytikere med ekspertise på Russland og Ukraina.

7 Likes

Jeg tenker at det er to forskjellige fraksjoner. En som ville springe den på zelensky med kort frist og store konsekvenser. Den andre fraksjonen ønsker avtalen dit pepper gror og spredte den for alle vinder slik at den rakk å bli latterliggjort over hele verden før Trump kunne gjøre alvor av trusselene.

5 Likes

Jeg hadde vært så flau så flau få flau så flau. Hadde gått og gjemt meg under en stein.

Men hvorfor skulle man trenge dem da? Jeg mener “how hard can it be?”

Altså, det er en direkte bisarr tid å leve i:

En tv-stjerne som har spilt president på fjernsyn blir valgt til president og viser seg å være det nærmeste vi kommer Churchill i 2020-årene.

En annen tv-stjerne som har spilt sjef på TV blir også president og viser seg å være det nærmeste vi kommer Quisling, bare i kognitivt svekket variant, og det er ikke Norge vi snakker om men verdens største supermakt.

Det har gått 2400 år siden Plato skrev om “The ship of fools” i The Republic, bok VI, og det believe it or not, vi ser dette spille seg ut IRL rett fremfor øynene våre i dagens USA:

Lar ChatGPT oppsummere bildebruken, for det gjør den ganske greit imho:

For å bare fortsette siteringa av diverse folk med innsikt:

“Democracy is a device that ensures that people are governed no better than they deserve”.

– George Bernard Shaw

Det triste for oss er jo at hverken vi eller Ukraina har stemt på denne søppeladministrasjonen. Det er det bare 77 millioner amerikanere som har gjort.

7 Likes

Ronald Reagan var også tidligere skuespiller, så ikke akkurat unikt.

1 Like

Hvis det ikke blir en avslutning/våpenhvile av krigen et eller annet slag blir det spennende å se hva som skjer med olje-sanksjonene.

Update ad Rubio:

Rubio har ankommet Genève for å delta i drøftelsene der.
På spm fastholder Rubio i Genève at de 28 punktene er forfattet av amerikanerne.

Kilde: BBCs live nyhetssending på lineær TV for få minutter siden.

Min tolkning;
Donald er redd for å miste ansikt via sin venn Witkoff, og har beordret Rubio til å overbevise verdens presse om den nye versjonen.
Donald har forespeilet Rubios uttreden av Regjeringen om så ikke skjer.

4 Likes

Mitt inntrykk er at Rubio forholder seg så tett til virkeligheten han kan uten å bli tuppet ut av Trump.

4 Likes

Mener å ha fått med meg at Trump på spm avklarte at de sekundære sanksjonene mot Lukoil og Rosneft ikke vil bli opphevet før avtalen er i havn.

Disclaimer:
Trump kan mene det motsatte om noen dager.

3 Likes

Tror det blir mer og mer fokus på mellomvalget og valget i 28 fremover. Det kan bety at flere tenker strategisk og vil posisjonere seg. Noen kan se seg tjent med å latterliggjøre Trump & Co (lekkasjen). Det burde ikke være vanskelig :crazy_face:. Flere republikanere velger å gå mot ham.
Noen hevder at Trumpen snart er en «lame duck»

4 Likes

Ronald Reagan var en intelektuell gigant jæmført med Donald Trump.

5 Likes

De fikk vel sparken just før at kunna gjenomføre slike spektakel.
Men kan hadde nok ikke regnet med at omverldden skulle si emot. Før stort ego og før stor tro på USAs overlægsenhet. I kombinasjon med bristande bildning.

1 Like