Jeg spør egentlig om din mening. Har ikke du antydet at Ukraina må godta USA sin fredsløsning for å spare liv på slagmarken?
Håper Ukraina får stabilisert fronten når de regrupperer ved elven Zarichne
https://euromaidanpress.com/2025/11/23/frontline-report-2025-11-23/
Det sier seg vel selv at russerne med langt større mennesklige ressurser og sine grundige forberedelse til krigen vil male ukraina i stykker
Gitt at det ikke skjer noe radikalt innad i Russland eller at USA trår til skikklig igjen
At stakkars ukrainerne har hatt restriksjoner på våpenbruken er også en vesentlig årsak
En håpløs naivitet og i Europa tidligerog nå en håpløs USA-president gjør at ukrainerne langsomt mister motstandsviljen- og motstandskraften
Han har både akademisk frihet og sterkt stillingsvern.
Det kan godt hende han egentlig har rett i mye, men å gjentatt stille villig opp (utelukkende?) hos de som ivrer mest etter å overgi Ukraina til Russland sier sitt.
Påstanden jeg siterte over fremstår for eksempel helt koko.
Ser han har hareskår også.
Beklager, en totalt useriøs kilde det der.
Washington Post beskriver trump sin ledelse av fredsforhandlingene 

Jeg klipper inn noen sitater her:
“Amund Osflaten mener den militære og politiske situasjonen i Ukraina nå peker i én retning: Ukraina taper, dersom krigen fortsetter på dagens premisser.”
Kommentar: Europa og USA kan endre premissene når som helst, hvis viljen er tilstede. Eller man føler at situasjonen (til slutt) krever det.
“Han forklarer at de avgjørende beslutningene som kunne endret dagens situasjon, måtte vært tatt for lenge siden.”
Kommentar: Dette lukter defaitisme. Men henger logisk sammen med “Dersom vi skal fortsette på den samme måten som nå, så måtte avgjørelser vært tatt for lenge siden for å snu det hele.” Og som skrevet i punkt 1, Europa (og banan-USA) kan forandre presmissene på et døgn hvis de har lyst til det.
“Han mener Vesten ikke klarte å omsette sitt økonomiske og teknologiske fortrinn til faktisk militær kapasitet ved fronten.”
Kommentar: Interessant bruk at tidsformen på verb igjen. Akkurat som han ikke vil vedgå at alt kan forandres på et øyeblikk.
“Jeg vil si at gitt forutsetningene i dag, er det overveiende sannsynlig at Ukraina taper krigen”
Men igjen: De føkkings forutsetningene kan da forandres på.
[mine uthevninger]
Jepp!
Men nå har det gått snart 4 år, og «vi» har enda ikke giddet å endre på forutsetningen.
Da går det den veien høna sparker
Det er NOTAM varsel over venezuela denne helgen.
Så da er det naturlig å unngå luftrommet. Har vært flere av disse varslene. Det er kun USA som stresser opp venezuela.
Jeg skulle likt å høre hvilke kilder han har brukt for å komme med den påstanden.
Det er også rimelig spesielt at han tror at den parten som er aggressiv tar vesentlig mindre tap enn den forsvarende. Det gir bare ikke mening. Den ene parten er gravd godt ned, den andre parten må flytte på seg i det åpne.
Finnes lite internasjonale kilder som støtter de tallene.
For så vidt litt enig.
Ukraina tapte vel 16k mann fra 2014-2021 i Luhansk og Donetsk.
Etter 2022 må tapene økt betydelig, på begge sider. Men at det er mer 1-1 tror jeg kan være riktig mtp Russland sine overlegenhet på artilleri og flybomber.
Synes denne er litt illustrerende hvilken “oppgave” vedkommende ser ut til å ha sett seg nødt til å måtte ta i samfunnsdebatten 
"Hvis man er opptatt av å skape en offentlighet der konsensus kan utfordres, må man ta inn over seg at disse mekanismene eksisterer. Det er selvfølgelig slik at politikere og kommentatorer ikke kan stå og problematisere og nyansere fritt eller ta Russlands perspektiv.
Da er det enda viktigere at akademia har denne rollen og nettopp utfordrer konsensus. Hvis ikke akademia gjør dette, hvem vil gjøre det da?"
EDIT - for å gjøre ironien min litt tydeligere:
"Forskningsprosessen
I alminnelighet følger forskningen en viss strukturell prosess. Ulike steg varierer beroende på emnet og forskeren selv. Følgende steg er generelt inkludert både i grunnforskningen og tillempet forskning:
- Hvilket emne som det handler om
- Hypotese
- Innsamling av data
- Analyse av data
- Sluttninger/konklusjoner
En hypotese som formuleres i et forskningsprosjekt kan aldri bli bevist, kun motbevist. En hypotese kan gjennomgå flere omganger av vitenskapelige tester og bli vedtatt som «sann», men det er dog ikke det samme som at den er blitt bevist.
En anvendbar hypotese tillater forutsigelser og at man innen rimelig tidsrom kan verifisere at forutsigelsen er sann."
Kilde: Forskning – Wikipedia
Russland overtak i artilleri handlet om mengde, ikke presisjon. Jeg har ikke sett noe om russisk artilleriovertak på minst et år.
Flybomber har de mye flere av, så kanskje noe der?
Ukraina har lenge hatt et overtak med droner som i det siste har blitt noe utlignet av Russland.
Jeg ser ikke at han legger ut noen kilder e.l. for sine uttalelser. Som det framstår, så virker det som bakpå servietten kalkulasjoner.
Meg bekjent, så har Russland rekrutterte fram til relativt nylig rekruttert ca 30k mann/måneden uten at størrelsen på hæren deres har gått opp. Så kan man jo lure på hvordan det kan gå seg til.
Hmm? De 30k/måneden er vervet, ikke vernepliktige e.l. Meg bekjent, så slipper ikke russerne særlig folk ut igjen? 
Enkelt. Rullering av personell.
Men klart, hvis man antar at 30k blir drepne og såret så lander man jo fort i overkant av offisielle Ukrainske tall
Vi får stadig se dronebilder og videoer fra russiske soldater, der døde russere ligger strødd eller stablet. Dersom tapstallene skal være like høye på ukrainsk side, så må det være veldig fullt med folk i de ukrainske stillingene. Russiske soldater har imidlertid ikke publisert videoer som underbygger dette.
Nå har Russland sin relativt vellykkede infiltrasjonstaktikk blitt forklart med at det finnes så få ukrainske soldater i stillinger ved fronten. Videre oppgir begge sider at det er droner som dreper flest fiender.
Jeg forstår ikke hvordan teorien din om bombing passer inn i dette bildet.
Skulle jo tro at ca 30k granater per dag tar noen liv, eller? Pluss droner og FAB
Det stemmer sånn ca med de ukrainske tallene. Altså, casualties.
Russiske soldater slipper ikke ut av hæren, med mindre de er svært hardt skadet. Det står i de russiske kontraktene at de varer til den spesielle militære operasjonen er over. Det var bare de første kriminelle som ble rekruttert fra fengslene som ble dimittert etter 6 måneder.
Men du mener selv du sitter med hele bildet? Og et bilde bedre enn ansatte på Krigsskolen med doktorgrad i krigføring?