Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Lurer på om de som bestemmer i forsvaret er så naive på ekte. Det kommer ingen straffetiltak. Det kommer heller en utstrakt hånd for å hjelpe Russland.

Denne posten er mest for å ha «skin in the game» i dag, ved fristens utløp. Place your bets.

14 Likes

Neida, det er jeg helt enig i også. Men det var mitt tilsvar mot argumentet om at krigen bør fortsette fordi Russland kanskje kan knele/kollapse etc. Realistisk sett så kan ikke Ukraina forvente å vinne tilbake tapt land på egenhånd. Og det finnes ikke politiske vilje til dirkete militær støtte og intervensjon i Vesten heller.

Også enig. Men jeg mener å ha lest at flertallet av Ukrainere ønsker en fredsavtale. Og med det i bakhodet så mener jeg premissene som ble lagt frem ikke var så hakkende gale.

Husk også på at lang fra alle sloss frivillig for Ukraina. Verneplikt er frivillig tvang for de aller fleste.

Utfra det lille jeg kjenner til så er de det, ja.

Mere merklig hvordan så mange i USA kan vare så naive at de ikke begriper vad som pågår angående det kulturelle skiftet med endringen av synen på USA her i Europa. Kanskje de ikke bryr seg. Mange tror sikkert ryzzland er et rikt og mektig land, på linje med USA. Det er jo så stort, rent geografisk.

4 Likes

Kan du utdype den militære analysen som ligger til grunn for denne påstanden?

4 Likes

Jeg er enig i at det neppe kommer noen kollaps i Russland med det første, først og fremst fordi de ikke har tømt hele velferdsfondet sitt enda. Det skjer (avhengig av oljeprisen) i de neste ~6 månedene. Først da er det bufferet brukt opp. De har også brukt alle russiske selskaper som buffer via økte skatter osv. Dette har ført til vesentlig reduserte investeringer i Russland. Det ser man allerede effekten av hvor flere bransjer er i ferd med å knele.

Hvis man ser på Tyskland under andre verdenskrig, så peaket den militære produksjonen der i 1944 (et poeng jeg har dratt fram tidligere også).

For Russland, så er nok ikke tapet av mennesker det som er verst, men sanksjonene. Økonomisk, så kommer Russland mer og mer bakpå. Fortsetter sanksjonene å bli opprettholdt vil situasjonen stadig forverre seg. Ikke nok til at regimet kollapser, men nok til at regimet nok vurderer mulige utganger. Russland har blitt svært sterkt svekket økonomisk av denne krigen. Jo lengre de holder på, jo verre blir det.

Og ja, i Ukraina så er det nok på mange måter enda verre, for enorme mengder sivil infrastruktur er blitt ødelagt, men så lenge vesten hjelper til, så holdes økonomien oppe og landet kan bygges opp igjen. Det krever dog en fred som er trygg nok for utenlandske (og innenlandske) investorer. En skjør fred vil bare gi elendighet.

8 Likes

Tyskland er ikke nødvendigvis et godt eksempel. Krigen var for Tyskland i 1944 oppfattet som eksistensiell av befolkningen. For befolkningen i Russland er krigen i Ukraina noe som skjer langt borte, og som de kan velge å trekke seg ut av. Dette gjør noe med viljen til å strekke seg ekstra for landet, både på arbeidsplassen og militært.

6 Likes

Også om sanksjonene heves så kommer ikke den ruziske eksporten tilbake som den var før kriget.
Gas/olje til EU førblir på dagens nivå. Muligens litt mer. Så der er det et enromt tap. Ersettningen må gå med båt isteden før pipeline. Det blir ikke samme volymer.

Mye av det som man solgte til europa må selges til noen annen, med lengre og dyrere frakt.

Problem 2: Europa er førhållandevis rikt. De lænder som kan ersætta som marknder er ikke det.

Ryzzland hadde et guldlæge (som å legge en straff i fotboll, fast målvakten er på dass): Et enromt market i vest med landførbindelse, læmplig før pipeline/tog transport, med bra kjøpkraft. Det er nå borte og kommer ikke tilbake. All utvikling i ryzzland kommer fremover at gå mye tregere enn det skulle ha gjort ellers.

Kina? Tja, de kan hjelpe opp, på kort sikt. Men Kina er mest intressert i å hjeple seg selv. Og det gjør de. Bare se på biler før privatpersoner; Da kriget brøt ut og vestlige og japanske og Koreanske aktører drog seg ut/blev utsparket, så tog det ikke lang tid før kinesiske merken døk opp. De solgte billige biler av 2a sortering til dobble eller 3-dobble priset (jfr kina) til ruzkisene. Noen år seinere da feien på bilenen begynte å dyke opp fanns pløtslig ikke noen butikk kvar. Ikke noen kineser heller. De tok pengene og stakk av gårde. Ikke mye ryzzland kan gjøre med det. Kina vågar de ikke bråke med. Gjør de det så er ryzzland raskt historia.

5 Likes

I juli 1944, så var kampene først og fremst utenfor Tyskland. Alliert bombing rammet dog Tyskland. Tyskland hadde mange drepte/skadede fra kampene, men situasjonen var på en måte ikke helt ulik den Russland er i dag. Dvs, Russland er ikke isolert.

4 Likes

Korrekt. Men krigen ble likevel oppfattet som eksistensiell, og hadde nok blitt oppfattet som det siden sportpalasstalen til Goebbels i februar 1943. Slaget ved Stalingrad var tapt. Illusjonen om den uovervinnelige krigsmaskinen begynte å slå sprekker. Og Churchill og FDR hadde måneden før (ved Casablanca-konferansen) allerede kokt i hop de to ordene som i stor grad bidro til at krigen var et eksistensielt spørsmål, nemlig at eneste utvei for Nazi-Tyskland og Japan lå i “betingelsesløs kapitulasjon”, som hvis man tenker litt på hvordan kriger ble vunnet og tapt før 1945 er en ganske drøy ting å melde.

Ukrainakrigen er vel mest bare eksistensiell for Russland i Putins hode. Som @mvalen påpepeker, 1917 kommer før man aner det. Og det blir fort kaotiske tilstander.

9 Likes

Eller aldri. Jeg vil påstå at det er umulig å si på forhånd hva slags utfall det blir.

Jeg tenker jo egentlig at så lenge Putin sin helse ikke blir dårligere, så vil han klare å holde Russland under kontroll.

1 Like

Kan jeg få låne spåkulen din? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Postet kl.12.33 idag:

2 Likes

Hvordan tenker du Ukraina skal bryte gjennom en opptil 15km dyp kill zone og pushe ut hele det russiske forsvaret fra de okkuperte områdene? Uten å blø i hjel hele den mannlige befolkningen.

Det at flere og flere signaler gir hint om en frossen konflikt og våpenhvile tyder jo på at Ukraina ser det på samme måte. En militær seier på bakken virker pdd usannsynlig for Ukraina.

Pentagon er i alle fall konsekvent. Hele tiden fokusert på å øke US lagre istf å sende våpen & ammo til Ukraina:

Forståelig når de planlegger for krig mot Kina innen få år.

2 Likes

Der har jeg svaret til deg og i øst, så vil det være svært vanskelig. Like vanskelig som det er for Russland å pushe framover.

I sør, så er situasjonen ganske annerledes. Den største forskjellen er nok at dybden på det russiske forsvaret ikke kan være mer enn 90 km. Da er de nemlig i Azov-havet. Her går ikke forsyningsrutene vinkelrett på fronten, men først øst/vest og så nordover. Dvs at forsyningslinjene er utsatte i en mye lengre periode.

Hvorfor er dette relevant? Vel, fordi Ukraina allerede i dag har overvåkningsdroner som ser helt til Mariupol, 110 km fra fronten. Det vil mao være mulig for Ukraina etterhvert som dronene blir bedre å gjøre de russiske forsyningsrutene svært utsatte. Det er nok ikke tilfeldig at Russland har pushet fra sør-øst.

Samtidig, hvis Ukraina skal kunne klare å pushe i det hele tatt, så må det russiske bakrommet ha blitt rammet mye hardere enn det har hittil. Dvs at russiske logistikk og produksjon må ha blitt forstyrret og ødelagt i mye større grad enn nå.

Det andre punktet er jo at Russland hittil har sett ut til å ha uendelig med soldater å rekruttere. Hvis de kan fortsette med dette i evig tid, så blir jo situasjonen vanskelig.

7 Likes

Fra sabotør-manualen «How to destroy a bridge in a cheap way»:

8 Likes

Altså, hva er mest sannsynlig?

At Putin lever i beste velgående og har full kontroll over Russland når vi bikker 2029-30?

Eller at det vil foregå en ordnet makttransaksjon etter at Putin dør / blir incapacitated?

Jeg gir de to scenariene: 20/80 og 5/95 i prosenter.

1917 kommer (nesten) alltid. Bare man gir det nok tid.

Putin blir ikke 100. Og sikkert ikke 90. Når han 80? Mulig. 75. Hvem vet?

Eneste spåkulen min sier er at å projisere status quo uendelig inn i framtiden heller ikke nødvendigvis vil medføre riktighet. Men klart, det er større sannsynlighet for at status quo vedvarer, jo kortere tidshorisont man har.

5 Likes

Vi får håpe at historien gjentar seg:
image

20 Likes

En klarere måte å si det på er at jeg tror denne konflikten har gått inn i et annet stadie enn den er i nå før Putin er dau/blitt så syk at han mister makten.

1 Like