Angående disse fredsforhandlingene som pågår var det vel ikke uventet at russerne avviser den s.k reviderte planen
Den går mer i ukrainernes favør enn den første foreslåtte avtalen på 28 punkter
Som e r blitt karakterisert som Putins ønskeliste
At USA i det hele tatt var med på denne planen er helt forkastelig og strategisk håpløs
Putin kan nå bare tviholde på denne første 28. punksplanen da den går i russisk favør og der Putin aner at han har Trump sin velsignelse
Hadde Trump kunne gjøre et sololøp her, så kanskje, men han mangler backing for det i sentatet. Heldigvis.
Oljeprisen er nå så lav at det går utover amerikanske oljeprodusenter. Mer sanksjoner mot russisk olje vil øke oljeprisen, så det er et utfall som godt kan passe Trump.
In recent days, however, the mood across Indian refiners has changed due to the cheaper Urals prices, with some processors now open to purchasing Russian oil from non-sanctioned sellers, the people said. Still, only around a fifth of the cargoes being offered are free from non-blacklisted entities, they added.
According to global real-time data and analytics provider Kpler, crude supplies averaged at 982,000 barrels per day (bpd) from Russia from November 1-20, compared with an average of 1.75 million bpd in January to September. Despite near-term declines, a complete halt to Russian imports was unlikely, Kpler had predicted last week.
Punktene i planen som USA forsøkte å tvinge Ukraina til å gå med på, er så godt som identiske med et 6 måneder gammelt russisk notat. USA opptrer i praksis på Russlands vegne.
Lurer på hvilken avtale dette er. Er jo et godt spenn i det som har sirkulert rundt siste dager.
Jeg antar det er en avtale Russland ikke vil godta, ellers ville ikke Ukraina ha gått med på den.
Live News kl. 13:41
Keir Starmer reafirms to put «UK boots on the ground» if hostillities cease»
Jævla slaktere.
Vi bør sende live overvåking direkte til ukraina
Det er en underlig loop vi har vært vitne til siden Trump ble president:
- USA forsøker å presse Ukraina til å gå med på en fredsavtale som er i tråd med russiske krav.
- Ukraina forhandler frem en revidert plan.
- Russland avviser den reviderte planen.
- USA venter i to måneder, og serverer en russisk tekst igjen.
- Ukraina forhandler….
Det mest interessante med det hele, er at Trump opptrer så fullstendig på tvers av sin egen velgerbase. Det må virkelig være tungtveiende grunner til dette.
Enig, det er ikke så lett å helt forstå hva som skjer. Det er kanskje lettere hvis man tenker at:
- Russland har langt opp i Trump sin administrasjon som pusher sin agenda
- Trump gir f… i Ukraina
- Trump vil ikke bruke penger på Ukraina
- En stadig større del av velgerne til Trump støtter Ukraina (utfra hva jeg har fått med meg)
Sanksjonene som ble innført nå nylig av USA kostet nok Trump lite og støttet opp om amerikansk oljeindustri. Jeg vil ikke bli overrasket hvis USA fortsetter med å skru på presset der hvis Russland ikke bøyer av noe på sine krav.
Hva får deg til å tro at vi/NATO ikke allerede gjør det?
Det er vel rimelig klart at Norge/NATO har 100 % oversikt i sanntid over alle fly på Kola-halvøya.
De som tar av, de som lander og hvilke fly som står på Olenya flyplassen.
DJT bryr seg fint lite om sin egen velgerbase foruten når han prøver å bli valgt.
Men hva som foregår der oppe i den korrupte grøthjernen hans kan man jo lure på.
Jeg lurer på (les: håper) om Ukraina ender opp med å bli hans bane. At han ikke skjønner at det å legge seg så ut med egne velgere / egen samfunnsopinion rett og slett ikke går.
Amerikanske presidenter har falt på kriger langt borte før. Truman f.eks. Han kunne stilt til valg i 1952 han, men gadd ikke engang pga approval ratings som var helt latterlig lave. Repulikanerne rævkjørte ham fullstendig på / med Korea-krigen.
Mellomvalgene vil gi en indikasjon på i hvilken grad Trump er på kollisjonskurs med egen velgerbase.
Det som er interessant er at det overhodet ikke er for sent for Trump å gjøre en 180 her. Sanksjonene mot bl.a Lukoil tipper jeg var netto gunstige for USA og relativt skadelige for Russland. Det finnes nok mer av slikt og med såpass lav oljepris som nå, så er det rom for mer sanksjoner av russiske olje.
Som jeg skrev over, det er tilsynelatende mye påvirkning fra Russland-vennlige i administrasjonen, men mye mindre i senatet osv. At Marco Rubio har vært en del av forhandlingene og ikke f.eks. Vance tror jeg har vært et stort pluss.
Ja, de vil jo det. Men all den tid demokratene loker rundt som tungt medisinerte psykiatripasienter så skyver det jo velgere over i republikansk camp. Det kaoset som Trump adm nå lager burde være lett å utnytte til å skape en “vi er de voksne i rommet her”-type kampanje / bevegelse.
Nei. Men i alt røret er det jo et slags underliggende mønster, nemlig en slags halverotisk trekning mot det russiske putevaret. DJT kommer jo tilbake til det, igjen og igjen og igjen.
Prinsipielt enig.
Personlig synes jeg UK eller Frankrike bare kunne donert en SSBN med raketter og mannskap til Ukraina på dag 1, og så kjørt kronerulling i Europa. Så kunne ukrainerne fått gjøre som de ville med den. Men jeg er jo også veldig fan av legge k***n på bordet typ strategi. Og det kan man jo være når man sitter i sofaen med laptopen og mener anynomt på internett. Vet ikke helt om jeg hadde tenkt det var en lur idé om jeg var folkevalgt, lizm.
Trump er allerede valgt. Han kan i blaffen i hva velgene anser. Ikke hans problem.
Trump er valgt, men han vil få problemer med å gjennomføre politikk hvis republikanerne taper i mellomvalget i 2026.
Ja, dette er veldig rart. At narsisissten Trump går så tydelig imot sin velgeropinion. Hva kan grunnen være tro.
Han er i alle fall svært forfengelig, selvopptatt og opptatt av sitt ettermæle! Han vil gjerne bli nevnt i historien som en fredsfyrste og en som dermed fikk Fredsprisen. Spesielt om han samtidig personlig har tjent noen milliarder på det også! Hvilke negative konsekvenser det ellers måtte ha for andre, bryr han lite…
Jeg tror Trump frykter riksrett for korrupsjon (impeachment) etter mellomvalget.