Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Har Putin sagt at målet kun er å ta 20% av Ukraina? Det er jo isåfall et gigantisk tap vs hva han har sagt tidligere.

4 Likes

Som sagt, denne krigen har bare tapere.

Hvem som har tapt mest kan diskuteres. Så kan man jo si at den som taper minst er en vinner. Men basically ser jeg bare tapere her

Det er jo bra.
Hvis utfallet blir at Putin blir sett på som en vinner ligger jorda dårlig an……
Putin må tape og russerne må krabbe ut av Ukraina. Ellers vil fremtidige gærninger bli inspirert

8 Likes

De sitter på ca 20% av Ukraina nå, men er i en mye verre posisjon enn de var før krigen. De okkuperte områdene som de holder nå er i mye verre stand enn de var før krigen startet på nytt i 2022. De har også all verdens sanksjoner mot seg. Overhodet ikke det som var planen. Planen var å holde olje/gass som en trussel mot Europa og gjøre hva de ville.

Så, Russland er tapere. Ukraina er jo også tapere, landet er sønderskutt, men de har holdt store deler av landet utenfor Putins grep. De har også sikret seg sterk støtte fra de europeiske landene, spesielt de nordlige. Det var ikke noe de hadde fra før av. Russland på sin side, de har skaffet seg et avhengighetsforhold til Kina, som vel i mange tider har vært erkefienden.

7 Likes

Jada, som sagt så kan man diskutere dette utifra mange ulike perspektiv. Men vi er jo enig, det finnes ikke vinnere av denne krigen, bare tapere.

1 Like

Tullball. Hvis Ukraina fremdeles er et demokratisk land etter at alt dette er over er de selvsagt vinnere og står fritt til å skape seg en fremtid langt bedre enn under russisk styre. Krigen startet fordi denne utviklingen var i ferd med å skyte fart, og det kunne ikke russerne leve med.

Hvor mange timer om dagen bruker du på å sitte her og resitere Kreml-propaganda nesten ordrett?

16 Likes

Hvis filosofien er at det alltid kunn vært verre, så har du helt rett.

Spar meg for disse billige merkelappene. Det er like uverdig som det er ufint.

1 Like

Hva med å svare opp argumentene folk tar seg tid til å skrive mot ordstrømmen din, som f.eks fra @BankruptBeforeLunch rett over her:

8 Likes

Du, jeg har hatt mitt full hyre med å svare opp argumenter, stråmenn, sakligheter og usakligheter.

Beklager at jeg ikke har tid til å ta alle stråmenn like seriøst. Gidder ikke bruke tid på påstander jeg ikke er uenig i.

1 Like

Tror du ikke det er sannsynlig at moralen er bedre hos dem som forsvarer sitt land enn hos dem som angriper et land? Når det gjelder korrupsjon, så er det også en vesentlig forskjell, nemlig at i Ukraina er det en åpen reaksjon mot korrupsjonen!

5 Likes

Mitt anliggende var å diskuterer påstandene fra *krigsskolelærer Amund Osflaten.

Men jeg skjønner jo at det ikke er av interesse her.

1 Like

Samtidig som vi skjønner at du ikke har interesse av å besvare det du blir spurt om

1 Like

Som du ser over, jeg har svart.

Tilsvarene som kommer tilbake er det verre med. Denne tråden er dessverre ikke så brukbar til å skaffe seg informasjon om krigen som den var tilbake i 2022 og 2023.

Innlegg nr.4195 fra Bankrupt er ikke engang forsøkt besvart av InVivo.

Den reelle årsaken til ikke-svar er kanskje at alt som Bankrupt skriver/påstår i det innlegget åpenbart er korrekt. Og dermed at InVivo sitt narrativ om at Moskva allerede har nådd sine krigsmål, ikke er korrekt.

2 Likes

Hvorfor skal jeg? Er ikke veldig uenig med det.

Som jeg sa over, denne tråden har utspilt sin rolle hva gjelder å forstå situasjonen i Ukraina.

1 Like

Vet ikke helt hvorfor, men danske politikere er mye mer på ballen når det gjelder Ukraina enn Norge.
Hun sier bl a :
Stine Bosse mener en fredsavtale som belønner Russland er farlig.

– Russland kan, hvis de vil, stoppe sine angrep her og nå. De bør ikke få så veldig mye ut av dette. De har allerede blod på hendene, og de bør ikke få blod på tann, sier hun.

12 Likes

Tror det er ganske greit å få med seg at:

• Russland rykker sakte framover
  • Russland har rykket noe fortere framover i sør-øst enn de har gjort tidligere
  • Ukraina får mye infrastruktur bombet
  • Ukraina sliter med å holde strømmen på i hele landet
  • Russland sin økonomi har startet en bratt nedtur i 2025
  • Russland sin økonomi fikk ekstra fart nedover av amerikanske sanksjoner som har slått ut på oljepris nå
  • Russland sin økonomi fikk ekstra fart nedover av amerikanske sanksjoner som slår ut på oljevolum i desember og utover
  • Ukraina har siden høsten 2025 hatt større suksess enn tidligere med å ta ut russiske oljeraffinerier og annen infrastruktur slik som f.eks. havner.

… det er i hvert fall ting jeg har postet og sett andre poste om her.

Har ikke skrevet noe om Pokrovsk i det siste, men ser ut til at Russland holder nesten halve byen nå. De blå områdene er nye siste 7 dager. Skrev tidligere at jeg ble overrasket hvis Ukraina holdt byen til nyttår.
image

6 Likes

Krigen går så bra at putin må stramme inn på informasjonsflyten :wink:

5 Likes

Du har vel heller utspilt din rolle hvis målet var å forstå situasjonen. Lanserer en hel rekke prorussiske påstander. Samtlige blir tilbakevist med velbegrunnet tyngde. Som burde bety at du har lært noe. Forbedret egen forståelse. Dersom viljen var tilstede.

6 Likes

Tar opp tråden fra Evilfreud sitt innlegg nr.4159.
Kan se ut som dette ukrainske angrepet er viktigere enn som så:

https://militarnyi.com/en/news/experimental-a-60-laser-weapon-carrier-struck-in-taganrog/

Angrepet på A-60 flyet ble kombinert med er fornyet ukrainsk angrep på oljeterminalen Sheshkari (i Novorossiysk havn). Sheskari ble angrepet av ukrainerne for 11 dager siden, og burde nå være ytterligere skadet etter nye angrepet natt ti, 25 11:

Se kulepunkt nr.1 under vignetten ‘Points of attention’ her:

10 Likes