Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

«Trump er vår fiendes venn»

4 Likes

Mye vil avhenge av hvordan Fox News vinkler saken. Store deler av den amerikanske befolkningen får nyhetene sine primært fra botfarmer i Asia og Afrika, med Fox som eneste tradisjonelle vindu til verden utenfor.

5 Likes

Kall meg naiv, men jeg tror Russland hadde gitt opp om NATO hadde iverksatt flyforbudspraksis over de deler av Ukraina der det er fred, samt fredsbevarende styrker i samme område.

Det er kun klar konkret handling som fungerer.

10 Likes

Det vet nok ukrainerne godt. De har imidlertid et diplomatisk spill de må manøvrere i.

Jeg mistenker at Ursula von der Leyen er en av Ukrainas viktigste støttespillere. Den amerikanske administrasjonen har konsekvent nektet å møte henne. De har (som Putin) tro på at de får mest ut av å forholde seg direkte til enkeltland, der de kan opptre som den sterkeste parten.

Å undervurdere von der Leyen sin innflytelse, kan være et selvmål.

9 Likes

Det jo ikke så rart, de er jo like høye de to :rofl:

Lekkasjen stammer høyst sannsynlig fra US Intel-organer.
Kan jo hende at disse (også) vil dosere ut sine opptak.

Jeg tror denne saken kan bli større.
Og at det blir flere enn 3 stk republikanere som uttaler seg kritisk.

**

Ift de pågående forhandlingene vil jeg tro ukrainerne føler seg ført bak lyset av Witkoff.
Dersom Trump fortsetter sin linje med at det Witkoff har gjort bare er ordinær opptreden for ‘deal makers’, vil jeg tro at både ukrainere og europeere vil ha mangelfull tillit til USAs rolle som ‘forhandlingsleder’.

Dersom Trump fortsatt tror han kan få fredsprisen med en slik forhandlingsledelse, trenger han en reality check.

3 Likes

Disse utsendingene fra USA er tydeligvis like ubrukelige hele gjengen :face_with_symbols_over_mouth:
image
ruzzerne fortsetter tydeligvis med sin krigføring, og hadde vel neppe noen reell tanke om å stoppe.

4 Likes

Jeg tenker man kan gjøre ekstremt mye konkret som samtidig er både uklart og ullent. Spille samme spill som kleptokratiet gjør, bare uppe det et hakk eller to. Trykker de på “dirty tricks”-knappen, så må vi være beredt til å gjøre det samme. Og det er vel neppe slik at Russland er fullt av kriminelle som vil nekte å ta i mot betaling for å utføre ditt / datt…? Kan jeg ikke se for meg.

Burde f.eks være en smal sak å forårsake bøttevis med avsporinger på russisk jernbane.

Og shit eksploderer jo hele tida i Russland også. Burde ikke være så vanskelig å få litt mer shit til å eksplodere (one way or the other) og så bare si “nei, det er vel Ukrainerne dette også, og trekke på skuldrene, men vi følger nøye med, vi det”.

6 Likes

Tråden har fokusert en del på russisk oljeindustri.

Russlands kullindustri har store problemer:

9 Likes

For å si det sånn, Ukraina er nok travelt opptatt med dette. Jeg tviler egentlig på at det ville blitt så mye mer action med flere på banen.

1 Like

Ganske interessant og meget relevant det du linker til her fordi det egentlig avslører noe alle vet, men ingen gidder å si høyt. Nemlig det at krigen i Ukraina foregår like mye i New York og London som i Donbas. Hele greia med oligarker som kjøper seg inn i vestlige systemer er ikke pynt, men heller blodårene som har gjort Russland i stand til å føre krig i 10+ år. Når russiske eliter parkerer pengene sine i Manhattan leiligheter, Miami prosjekter eller eiendomsfond som tilfeldigvis deler postnummer med Trump organisasjoner så er det ikke fordi de elsker amerikanske kjøkkenløsninger om du vil, men heller fordi de sikrer seg en livline mens de fører aggressiv krigføring hjemme. Og når USA havner i en situasjon hvor en spesialutsending går rundt og småprater med Putins rådgivere om hvordan man best skal stryke Trump medhårs så skjønner man plutselig hvor sårbart hele dette systemet egentlig er. Du trenger ikke engang konspirasjoner. Det holder faktisk at nok folk i Washington, London og Brussel har blitt vant til pengestrømmene fra Moskva til å ikke ville røre dem. Det skaper en politisk feighet som passer Russland som hånd i hanske. Og det er her koblingen til Ukraina kommer rett i trynet på oss. Russland har aldri bare kjempet mot Ukraina. De har kjempet på to fronter både militært i øst og økonomisk i vest. Målet har vært det samme hele tiden. Svekke oss nok til at når de endelig gjør noe dramatisk (som å forsøke å knuse Ukraina) så er vestlige beslutningstagere så innsauset i russiske penger, russiske kontakter og russiske bekvemmeligheter at responsen er treg, rotete og full av intern krangling. Så her står vi står i nuet med et Europa som klarer så vidt å skrape sammen støttepakker. USA vingler mellom «vi må støtte Ukraina» og «hvordan påvirker dette valgkampen». Russland veit akkurat hva de driver med og denne siste runden med lekkede telefonsamtaler som referert til tidligere viser bare hvorfor de fortsatt tror de kan spille oss ut mot hverandre. Så alt dette har faktisk link til Ukraina krigen og den handler ikke bare om jern og frontlinjer, men om hvem som har klart å infiltrere hvem, hvem som har kjøpt seg stillhet og hvem som nå sitter med nok makt til å påvirke hvor lenge Ukraina får leve.

20 Likes

Det tror jeg og, regner også med mange land har lagt store begrensninger på hva som blir delt med US nå, men lurer litt på om deler av US Intel personer/organisasjoner deler en del med andre land for å bevare bevis som kan brukes mot administrasjonen senere?
For selv om opphavet er fra US Intel vil jeg ikke tro de lekker direkte, men kanskje via andre land?

3 Likes

Bør vel ha ringt noen alarmklokker i ulike land da Tulsi Gabbard ble DNI også. Håper jeg. Det er helt utrolig…

10 Likes
1 Like

Hvem lekket Witkoffs kommunikasjon med russerne?
Amerikanere? Russere? Ukrainere?

Ingen klare svar. Men en rekke interessante ledetråder og betraktninger:

4 Likes

"Another former intelligence official suggested a European intelligence service horrified at Witkoff’s pro-Russian position was most likely to be behind the leak.

What makes the publication so surprising is that, if the interception of Ushakov’s calls was part of a longstanding penetration, releasing the information would probably cause him to change his device and communication habits, and thus would close down a fruitful intelligence window for whichever agency had obtained it.

“It’s completely unsurprising that any number of agencies might have got hold of this recording, but it’s extremely surprising that someone would leak it,” said one of the former officials."

[min uthevning]

Desperate times calls for desperate measures.

9 Likes

Reuters ‘offisielle’ bekreftelse på det vi alle vet:

«Russian document was key input for 28-point US peace plan for Ukraine»

https://www.reuters.com/world/europe/us-peace-plan-ukraine-drew-russian-document-sources-say-2025-11-26/

Hadde dette skjedd under en hvilken som helst annen administrasjon, ville media kalt det for en av de største utenrikspolitiske skandaler i USA.

Siden det skjer under en Trump-administrasjon, glir det kanskje over og blir glemt?

13 Likes

Trump adm. har flytta “hva som passerer for normalt” så langt ut at man ikke lenger helt vet hva som gjelder / er normalt lenger. Det er en skremmende utvikling i seg selv.

16 Likes

Det er litt rart at de tar det for gitt at det er en vestlig organisasjon som har lekket opptakene av samtalen. Logikken baserer seg på en moralsk tankegang, og den ser ubevisst ut til å bli projisert over på russiske aktører.

Rasjonalet i Moskva kan være helt annerledes. De fleste diktatorer spiller ulike maktinstitusjoner opp mot hverandre for å trygge egen makt. I et slikt spill kan det å svekke en rivaliserende klan være viktigere enn å styrke landet. Det kan også være noe så banalt som at de har kontroll over en lukerativ kapitalstrøm som er avhengig av krigføringen.

3 Likes

Dersom dette var et attentforsøk mot Trump er det relevant for tråden:

I motsatt fall får Mod bare slette dette innlegget.

Donald er i Florida, jf Krafer.

En skytter skal ha skutt og truffet 4 stk soldater, hvorav 2 drepte og 2 skadde.
Men skytingen skjedde foran utgangen til Farragut Metro stasjon.
Dette er 2 kvartaler fra Pennsylvania Avenue.

Så neppe drapsforsøk på Trump, og neppe relevant for tråden her.

1 Like