Noen timer igjen, får håpe på en positiv pressekonferanse imorgen.
Positivt, slett ikke… resultat forslaget blir uansett katastrofalt , fylker og Krym halvøya tildeles Russland som også premieres med fjerning av sanksjoner osv. …
Lavintensiv krig vil fortsette i lang tid.
Så koselig da.
EDIT…KRASNOV!!!
Med dette pisser trump på alle ofrene i Ukraina ,som har blitt torturert ,voldtatt og drept.
Ja, dette er helt sinnsykt. Hvis dette kommer til å skje får det konsekvenser for mye.
Men hur, rent konkret, skall USA gjøre opp med ryzzland?
Hvis Ukraina sier “nei, vi gir ikke ifra oss noe, vi fortsetter” så kommer USA at dra tilbake all støtte og europa får dra lasset selve. Sannsynlig kommer da også USA at fjerne sanksjonene. Men kun fra USA sin side.
Førhåldet mellom USA og Europa kommer at bli iskalld og det kommer at bli svært vanskelig å selge USA-produserte ting (særlig våpen) i Europa (Norge unnantatt).
Grunnen til at ha møtet i Alaska er nok at Trump ikke vågar reise til ryzzland og Putin vill reise utenfør ryzzland så kort strekning som mulig. Om møtet blir av.
Allerede at anonsere ut det på USA sin mark er en diplomatisk katastrofe.
Kanskje Trump vil selge Alaska tilbake til Russland? 
Men, det er langt å fly fra Moskva til Alaska. Kanskje flyet faller ned på veien og P-man ender som kamchatkakrabbemat i Beringhavet? 
Ja, hvem vet, men for de som har fulgt med litt, så utløste det 6. største jordskjelvet målt i moderne historie en serie av vulkanutbrudd:
De mest interessante Kraschenikov og Kyluchevskoy:
Kanskje de må fly gjennom en aske-sky, selv om høyden ikke er der helt ennå:
Eller at det ligger helt på flyruta, jorda er tross alt rund, og det er langt fra Moskva til Alaska:
Litt utenfor flyruta, men…, for litt over 2 år siden så stoppet et vulkanutbrudd på Kamtschatka flytrafikk over Alaska:
Selvsagt fordi asken gikk mye høyere:
Så spres støvet på en helt annen måte,
Husk at et mega-quaket på 8,8 så fikk vi trigga hele 6 vulkaner.
Det er langt fra utenkelig at det kommer flere vulkanutbrudd, og kanskje et som går skikkelig høyt?
Nå kommer selvsagt ikke Putin til å fly gjennom en askesky, men kanskje det er en ganske fair sjanse for at Putin blir sittende “askefast” i Alaska?
Det ville jo vært usedvanlig festlig, og ditto pinlig for Putin, da kan jo media ha moro med dette så lenge han sitter askefast/i husarrest/strandet you name it.
Noen uker i "fryseboksen "?
Kanskje USGS har noen spennende innsikter og sannsynlighetsberegninger, som det russiske geologisk instituttet ikke har? Slik at hvis man først skal velge et sted, hvorfor ikke Alaska.
Så er det kankje ikke veldig sannsynlig, men det er nok veldig mye mer sannsynlig enn å håpe på at flyet til Putin skal falle i havet og bli krabbemat.
Historiens usynlige (og usannsynlige) hånd dukker opp av og til. Alt kan skje.
Statsminister i Australia Harold Holt? Ble borte under en svømmetur i jula 1967. Aldri funnet.
Dag Hammarskjöld? Ja, hva skjedde egentlig der? Han ble ihvertfall funnet, men årsaken til at det flyet falt ned…? Ville ikke puttet pengene på “bare tilfeldigheter”.
Og hva skjer nå? Altså, om Putin og Trump bestemmer seg for å lage “fred” i Ukraina etter sine egne ideer? Og USA ikke får med Europa eller Ukraina på det som basicly er å premiere P-mans forkvaklede ideverden / aggresjon? Potensielt geopolitisk mayhem.
Hehe, Ja vi får håpe på det. Like sannsynlig som Loeb sin komet er et romskip fra en galakse «far far away» vil jeg si. Men kan jo skje.
Donald er egentlig helt fullstendig tonedøv som inviterer Putin til Alaska. Skal denne galskapen virkelig bare få fortsette?
Ja alt er mulig, selv om det er forskjell på den virkelige verden (hva er virkelig, sannsynlig og usannsynlig) og den åndelige verden (hva er mulig, alt kan skje etc).
Jeg avskriver virkelig ikke noe åndelig, siden jeg tenker at alt er mulig, men oftere er det er enklere å forholde seg til den virkelig verden, og betrakte sannsynlighetsberegninger.
Den fortsetter nok så lenge han sitter i presidentstolen. Men vil forhåpentligvis etterhvert få mer håndgripelige konsekvenser, om ikke for DJT selv, ihvertfall hans USA. Hvis denne “dealen” med Putin forsøkes tredd ned over Ukrainas (og Europas) hoder som en skitten gammel plastpose, så er det jo et diplomatisk selvskudd av dimensjoner. Men hva vil reaksjonene være? At europeiske ledere over natta får ryggrad?
Har mistet helt troen på det. Ingen reell ryggrad - eller opposisjon - fordi EU er livredd USA da plutselig kommer til å trekke NATO i tvil.
Det vil egentlig være i tråd med fransk politisk strategi i over 50 år. Jeg regner med at de har planer klare for en stille overgangsfase. Nå når Tyskland ser ut til å ha mistet troen på USA, så kan denne utviklingen være vanskelig å snu.
Jeg tror ikke at det kommer et alternativ til NATO. Jeg vil heller følge med på om amerikanske offiserer gradvis byttes ut med europeiske. (Etter det jeg forstår, er det amerikanere i ca tre firedeler av toppstillingene i NATO.)
Drøyt hvis det er sant. Det gir også mening hvis Trump har gått med på møte med Putin hvis han ble forledet til å tro at Russland ville trekke seg ut av kherson og Zaporizhzhia. Da hadde Russland kommer ut av krigen med ca det samme som de gikk inn i krigen med.
Om Europeiske politikere har gjort jobbene sine så har de forhåpentligvis forberedt seg på dette det siste halvåret.
Kanskje litt mye å håpe på, men det burde i hvert fall være rådgivere i de fleste land som er i stand til å lufte ideer som har hvert åpenbare for mange her inne ganske lenge nå.
Att Spania (og Sveits?) blant annet snakker høyt om hvor fornuftig det vil være å kjøpe amerikanske jagerfly gir meg i hvert fall ett ørlite håp om att noen europeiske land har forberedt seg en smule.
Det er allerede stort tvil angående NATO. Men en oppgørelse der USA i praksis skifter side til at støtte ryzzland innebær ju at NATO er historie. Uansett hva tilfeldige politiker må si. I praksis blir det sånn.
Jeg har ikke sett noen inrikespolitiske reaksjoner i USA, men det kommer kanskje. Er jo ikke noen direkt organsiert opposition der borte. Noen enstaka enskilde personer, men ikke noen opposisjon som agerer under noen form av ledelse eller organisasjon.