Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Nei de vanlige, men denne ubåten lå til kai.

Ja – ser det ud til
Klik på den sorte tekstbox under video – så bliver det læsbart :grinning:

Hvis jeg var Putski — så vil jeg omgående fjerne de 4 fregatter der ligger vej kajen :rofl: :rofl:
Kan tydeligt ses på videoen

DK

7 Likes

Jeg ser ingen drone, og rapporter sier sub sea baby, og at dette er en undervannsdrone

1 Like

Er selv de mest loyale til Putskiiie ved at miste troen – og tålmodigheden :thinking:
Solovyov var den sidste jeg ville tro.

DK

2 Likes

Nei, hvem trenger vel en marine…

:rofl:

11 Likes

Det skal bli spennende og følge denne saken. Men kan ikke Ukraina stevne russland for krigserstatning og gjøre krav på disse pengene ? Må da være den den beste måten og gjøre dette på.

4 Likes

Moscow Times har mange interessante artikler, som blir oversatt til engelsk. - etter hvert.

Artikkelen i lenken informerer om at ukrainerne den 15 12 har utført sitt tredje vellykkede angrep på olje-/gassplattform i Kaspiske hav. Tredje angrepet ila 4 dager. De tidligere angrepene utført 11.12 og 12 12:

Det er ukrainske spesialstyrker (SBU/Budanovs gutter) som står bak, og på nettet har det vært spekulert rundt medvirkning fra lokale krefter i Russland.

Den 11 12 traff en SBU-drone en plattform på Filanovsky-feltet.
Den 12 12 traff en SBU-drone en plattform på Korchagin-feltet. Samme dag fornyet angrep mot et landfast anlegg der oljen pumpes inn i oljerørledningen tilhørende Caspian Pipeline Consortium.
Den 15 12 traff en SBU-drone en ny plattform på Korchagin-feltet.

**
Kremls informasjonstjeneste melder at arbeiderne på oljeplattformene i Kaspiske hav er fornøyde med endelig å motta samme oppmerksomhet som arbeiderne på oljeraffineriene.

Både arbeiderne og plattformsjefene er imponert over (det fraværende) russiske antiluftskytset.

10 Likes

Erdogan kaster ikke bor tiden med «fordømmelser» og lign.
Luftdrone på vei mot tyrkiske Svartehavskysten ble skutt ned av tyrkisk F 16:

https://x.com/visegrad24/status/2000629784280469814

Edit:

8 Likes

Så hva blir det ev. av dette?

Er hele målet her egentlig å bare få vist tydelig at Ukraina er med på mye, mens Ru. er totalt hellbent på å ta hele Ukraina / ihvertfall territoriene de har erklært er “russiske”?

4 Likes

Som ene kommentaren sier: Putin sin diett fungerer, han har mistet to kilo.

12 Likes

Den felles uttalelsen som NRK har basert sin artikkel på:

Dette er bra move ass:

“The leaders expressed their support for President Zelenskyy and agreed to support whatever decisions he ultimately makes on specific Ukrainian issues. They reaffirmed that international borders must not be changed by force. Decisions on territory are for the people of Ukraine, once robust security guarantees are effectively in place.

[min uthevning]

Våpenhvile først, så sikkerhetsgarantier, så valg om å ev. gi fra seg territorium

15 Likes

Hva veier bare et kilo, men kan ikke dras på land? :rofl: undervanns målskive til minst 200Musd - sannsynligvis mye mer. Nå har Ukraina visst nok ingen kort på hånden. Men jeg tør påstå at de må ha noen fiskekort på hånden.

3 Likes

Iflg ikke-redaktørstyrt kilde (vanligvis pålitelig) skal 100-200 russere være omringet i området ved Kupyansk.

For å sitere Putins ord om den omvendte situasjonen for 3-4 uker siden:
De omringede soldatene har valget mellom å overgi si seg, eller bli eliminert.

De har kanskje ordre fra Putin om å sloss til siste mann?

4 Likes

I denne krigen, så kan de gjerne få forsyninger sendt med droner, problemet er evt glidebomber osv. Dvs at slike lommer gjerne holder ut en tid, men hvis hjelpen uteblir, så gir de opp.

Er 3 dager siden jeg leste om de 200 for første gang, igår leste jeg om en drøss som overga seg der.

mistenker det er de samme

Sjekket litt mer:
Samme område som for 3 dager siden. Men lommen er kraftig komprimert og fragmentert i mellomtiden og det er noen kilometer fra russisk kontrollert jord til den komprimerte lommen.
For 3 dager siden var de kanskje 200. Nå er antallet i intervallet 100 til 200.

Fant denne publ den 15 12 2025 som sier omtrent det samme som de ikke-redaktørstyrte kildene:

12 Likes

Hva blir det neste?
“Vi trenger vel ikke ammunisjonslagre?”

11 Likes
3 Likes

En russisk mil blogger beskriver situasjonen den 15 12 i Kupyansk, sett med russisk vennlige briller:

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2000502506573771203?s=20

1 Like

Oppdatert med 1 ny ubåt. Var vel ikke det Putin tenkte var mest sannsynlig da han angrep Ukraina, at de skulle miste 2 ubåter.

image

15 Likes