Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Men hva har Europa å tilby?

Tech? Energi? Mat? Mineraler og metaller?

Tiden der råvarer måtte innom Europa for å videreforedles til industriprodukter er i hovedsak over. Når produseres stort sett alt i Asia eller RoW utenom Europa. EUs industrielle powerhouse Tyskland reduserer sin industrielle kapasitet med flere prosent hvert år.

Problemet med Vesten ex US er at vi begynner å miste vår relevans i verden.

4 Likes

Norge kunne skaffe masse REE, men vi er alergiske mot gruvedrift. så da skjer ikke det.

Europa er så byråkratisert og woke at vi har drept oss selv.

11 Likes

Dette var da litt av en gjeng med muntre herrer. “Drept oss selv”, faktisk. Russland har mange kritiske metaller, men litium var et dårlig eksempel. Ikke er det sjeldent og ikke er det i Russland. Chile, Australia Kina mm har nok til ca 500 års forbruk. Vi trenger blant annet nikkel og titan fra Russland, og dermed fortsetter handelen som før. Ang Europa og industriell produksjon, så vokser andre verdensdeler mer, og det skal vi være glade for, men heeelt bekmørkt er det da ikke.

12 Likes

Vi lager kanskje ikke så mange produkter som selges i butikkene, men europeiske selskaper lager veldig mange av maskinene til produksjonslinjene inne i fabrikkene rundt om i verden. ASML kan jo stanse eksporten og så ser vi hva som skjer.

Trump sutrer jo over handelsunderskuddet med Europa, så noe må det da være.

6 Likes

Det som skjer, eller ikke skjer, på fredag i Alaska eller som raske følgekonsekvenser blir vel noe av det villeste man opplever på mange tiår.

1 Like

Ja, vi husker jo Helsinki. Det så ut som Trump hadde blitt truet og han sa at han stolte mere på Putin enn sin egen etteretning. Dette blir fyrverkeri!

7 Likes

“Å snakke om avståelse av landområder på vegne av Ukraina, uten at Ukraina er med på det, det er veldig uheldig, sier Eide til VG.”

Det er vel mer enn bare uheldig, det er vel rett og slett uakseptabelt, og i tillegg et knefall for Putins interesser.

11 Likes

Om Trump gir Ukraina til Russland, tror dere han husker på å sikre at også Russland må overholde mineralavtalen? :crazy_face:

Dette blir vel den nordre som går til Belarus

7 Likes

Europa har ca 450M innbyggere. Ryssland 140.
Ryzzkands ekonomi är som Italiens, eller nåja, den var det føre kriget.
Var tror du det finns en marknad før USAs produkter? Var kan USA ha ett tekniskt utbyte?
Ryzzland er en bakgård, fattigt och efterblivet.
Det finns mineraler og sånt ja. Men det er ikke der penger gjøres idag. Det er 2025, ikke 1925. Tiderna har endret. Men det er ikke alla som innsett det.

1 Like

Ukrainske styrker har nå påført de russiske gruppene som hadde trengt frem til Dobropillia store tap og trengt de tilbake. Opprenskning pågår:

https://x.com/NSTRIKE1231/status/1955334426532925659

20 Likes

Russisk ammo depot i Starobilsk, Luhansk obast.
Flere sekundære eksplosjoner.
Budanovs gutter:

15 Likes

Ja, ut fra Unesha’s beliggenhet ser det slik ut. Jf kart her:

Ser ut til å skje ved en jernbaneovergang?

Starobilsk får meg til å tenke på Starlink.

Noen som har hørt noe fra Elon i det siste? Ligger han kanskje bundet og kneblet i kjelleren til Trump?

I mellomtiden er det åpenbart hjemmealenefest for ingeniørene i Starlink.
https://www.reuters.com/business/media-telecom/ukraine-successfully-tests-starlinks-direct-to-cell-technology-2025-08-12/

2 Likes

Så det var en T-34 stridsvogn i ganske god stand i bildet der. Nok best at de evakuerer den til senere bruk før den også går med i detonasjonene. :sunglasses:

Jeg synes dette var godt sagt:

– Uansett om han er en nyttig brikke eller en velvillig brikke, så benytter han åpenbart plattformene Russland tilbyr ham i offentligheten, sier hun.

Mao, han løper Russland sitt ærend.

25 Likes

Ja, ser jo ut som en jernbaneovergang.

Jeg tenker at dette er et relativt stort ammo depot, i Russland er frakt på jernbane viktigste transportmåten. Så ammo depotet har et (side-)spor som fører helt inn i depotområdet, og dette sporet krysser den lokale veien nær inngangen til depotet.

Den oppstilte tanken ved inngangen til depotet indikerer at depotet er del av en større mil installasjon?

2 Likes

Han og Sam altman driver å krangler på X.

1 Like

Artikkelen tar for seg USA sin nåværende politikk rundt Russland og Kina og hvorfor den feiler. I stedet, så mener den at USA i stedet for å prøve å blidgjøre Russland, så burde vi behandle dem som en fiendtlig aktør som trenger avskrekking. Samtidig, så burde man bruke diplomati med Kina rundt Taiwan og stabilisere de økonomiske forholdene.

Jeg tenker at ihvertfall den biten med avskrekking og Russland stemmer. Hvis man hører noen fra Finland eller østblokklandene, så mener de alle det samme. Russland bryr seg kun om makt og vilje til å bruke den.

Når det kommer til Kina, så tenker jeg det er veldig, veldig mye mer komplisert… Problemet der tenker jeg i en stor grad er Xi og hans regime som framstår mer og mer autoritært.

Sitat fra artikkelen:

The current US position that Russia will not be punished for waging an aggressive war of conquest against Ukraine makes Russia much less toxic for cooperation with China.

Som får meg til å gremmes.

18 Likes