Putin er nok veldig fornøyd med at Trump ble valgt til president.
Russian Foreign Ministry: Russia’s Position On Peace In Ukraine Remains Unchanged - It Was Set Out By President Putin In June 2024

Er det gammelt historisk hat som gjør at Ungarn dolker sitt naboland i ryggen?
Ikke tvil om at de påfører de russiske styrkene store tap, men trengt tilbake? Får ikke inntrykk av at det er en mindre gruppe (totalt sett) russere som angriper - mindre grupper ja, men det er mange smågrupper slik jeg leser det.
Zelenskyj ger detaljer om de ryska förlusterna som är ungefär 50-50 dödade-skadade skriver Kyiv Independent:
“Providing more detailed figures, Zelensky said that Russia suffered 531 soldiers killed, 428 injured, and nine captured on Aug. 11. In turn, Ukraine‘s losses amounted to 340, including 18 killed, 243 injured, and 79 missing, he claimed.”
Veldig mange savnede ukrainere? Kanskje sammenheng med den relativt store framrykningen som Russland gjorde?
Hallo Tony
Jeg leste tidligere idag grundig den artikkelen i Kyiv Independent du linker til.
Da slo det meg at alt i artikkelen var gjentakelser av ting jeg hadde lest før. Artikkelen er godt skrevet, og oppsummerer mediedekningen av Pokrovsk 10 08 - 12 08. Men den er ingen nyhetsartikkel.
Ser du på dateringen er også datert igår (12 08), hvilket innebærer at forfatteren ikke kan ha fått med seg utviklingen det siste døgnet - som nettopp er innholdet i meldingene jeg linker til. Og ja, jeg er klar over at den ble publisert rett før midnatt, natten 12-13 aug. Men artikkelforfatteren Tania presenteres som «intern» (praktikant) hvilket innebærer at hennes tekst er sjekket av minst 1 stk erfaren person i Kyiv Independent før publ, antakelig fler. Men hun skriver godt, og anses sikkert med rette å være et talent
Men jeg tror utviklingen det siste døgnet er det viktige her, ikke hvilket bilde media ga av Pokrovsk- fronten for 3 til 1 dager siden.
Uansett knytter spenningen seg nå til hva som har skjed og skjer idag og de nærmeste dagene.
Tror ikke
«sammenbrudd av fronten i Donetsk ved Pokrovsk»
blir bakteppet for det annonserte møtet i Alaska på fredag.
Samme angrep som i innlegg # 547for 17 timer siden?
Eller gjentatte angrep innenfor 24 t periode på samme pumpestasjon i Unsesha?
Kanskje det er samme angrep, og at det errusserne som sprer denne nyheten om «brann» (uten å nenve ukrainsk droneangrep) i et forsøk på å kamuflere for russisk offentlighet Mor Russland står uten effektivt luftvern?
Fant denne, og det er nok bare 1 stk angrep med påfølgende brann, og ikke 2 stk incidenter. Jfr bl a tidsfestingen av angrepet, og tidspkt for publ av artikkelen. Uansett et viktig, vellykket angrep!
Savnet kan bety, fanget. døde eller rømt.
Ganske naturlig i en såpass stor konflikt.
Hadde vært på sin plass med ett spektakulært Ukrainsk motangrep rett før fredag.
Med effekt fra 01 01 2026 har Putin forbudt innkjøp fra utlandet av klær og utstyr til den russiske krigsmaskinen.
Indikerer ikke nettopp at Putin har tenkt å inngå avtale om våpenhvile eller fred i år 2025:
“The destruction of an entire platoon” - dvs. en tropp (tropp er ca. 50 mann). Mitt poeng er/var at det ikke bare er en mindre gruppe russere som har angrepet, men kanskje så mange som 100K (ref. artikkelen i Daily Mail…)
The Ukrainian military estimates some 110,000 Russian troops are advancing in the direction of Pokrovsk
Er ellers enig med deg at dette ikke blir bakteppet i Alaska.
For ordens skyld:
Når ukrainske forsvarsledelsen legger til grunn at russerne har samlet 110.000 soldater rundt Pokrovsk, så er nok dette hele frontavsnittet ved og rundt Pokrovsk.
Småbyen Dobropillia ligger ca 22 km N/NV for Pokrovsk.
Siden russerne prøver å omringe Pokrovsk (og er kommet langt i så måte) må vi regne med at de 110.000 russerne er spredt over hele Pokrovsk-fronten, som altså er i ferd med å danne en større sirkel rundt Pokrovsk.
Har prøvd å zoome slik at dette kartet viser både Pokrovsk og Dobropillia (det er et kart i linken, ingen tekst selv om det ser slik ut):
Og i veldig stor dybde, du kan ikke ha 110k menn ved fronten uten at de blir tatt ut. Er bare en liten prosent som er helt framme - av gangen.

Så hva skal de da snakke om i Alaska😳
BIG NEWS - Azerbaijanis respond to threats from Russian State Duma deputies about launching a “special military operation” against their country:
The Azerbaijani army is not the kind of force you scraped together from prisons. And you plan to scare us with this? There will be nothing left of you but scraps! The Azerbaijani army surpasses, in manpower and equipment, all the units you have in the Caucasus combined.”
Jo, man kan bare pøse på med hele gjengen på en gång. Ukrainene har ikke ammo eller manskap til at ha ihjel alle på en gang. Så en hel del av dem kommer at komme gjenom.