Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Dboys = Delta troops (Army). Hærens motsvarighet til US Navy Seals
160th SOA= Special OPERATION Aviation Regiment

Altså enheter innen hærens spesialstyrker i USA. Siden oppgaven var bording av skip, ville jeg trodd at spesialstyrker fra marinen kunne vært involvert?

Lovforslaget opprinnelig fra april 2025 fra senatorene Graham (R) og Blumenthal (D) om økte sanskjsoner mot kjøpere av russisk olje, med senere endringer, vil nå fremmes til votering på Capitol Hill

Dette er klart etter et møte mellom Graham og Trump der Trump ga sin tilslutning til forslaget. Fra tidligere er det avklart at forslaget har solid støtte i begge partier, både i Senatet og i Repr Hus:

4 Likes

Må ha vært heftige kamper i går, 1.400 nye menn tapt for putin.

:ukraine:

11 Likes

Takk til John8 posting … tar den på morsmålet også…

Lindsey Graham

@LindseyGrahamSC
Etter et svært produktivt møte i dag med president Trump om en rekke spørsmål, har han gitt grønt lys til den tverrpolitiske Russland-sanksjonsloven som jeg har jobbet med i flere måneder sammen med senator Blumenthal og mange andre.

Dette kommer på et godt tidspunkt, ettersom Ukraina gjør innrømmelser for fred og Putin bare snakker, mens han fortsetter å drepe uskyldige.

Denne loven vil gi president Trump mulighet til å straffe de landene som kjøper billig russisk olje og dermed driver Putins krigsmaskin.

Loven vil gi president Trump enorm innflytelse over land som Kina, India og Brasil for å motivere dem til å slutte å kjøpe den billige russiske oljen som finansierer Putins blodbad mot Ukraina.

Jeg ser frem til en sterk tverrpolitisk avstemning, forhåpentligvis allerede neste uke.

1 Like

Virker ikke den båten helt tom for olje. Kan det være andre ting. Hvorfor er Russland så opptatt av personene på båten. I krigen gir de jo beng. Bare for å være litt konspiratorisk.

2 Likes

Takk for oversettelsen. Nedenfor mer info på morsmålet, samt linker til engelskspråklige kilder.

Lovforslaget ble lagt frem av de to nevnte senatorene (begge, selv om bare Grahams navn fremkommer nedenfor) den 01 04 2025.

Allerede den gang hadde forslagsstillerne sikret et klart flertall i Senatet for forslaget.
Etter hvert har dette flertallet økt, mener det siste jeg leste var 85 av 100 senatorer.

Dessuten har man også i Repr Hus forberedt forslagets behandling. Mener det siste jeg leste var at et klart flertall hadde signalisert at de ville stemme for forslaget.

Graham & Blumenthal har ikke ville kreve avstemming før det var avklart at POTUS ville ha loven. Trump har trådd vannet og bla bla bla siden april/mai 2025. Med det viktige unntaket at de sanksjonene som ble vedtatt mot Lukoil og Rosneft den 22 10 2025 enten ble tatt ut av forslaget fra 01 04 2025, eller var sterkt inspirert av det.

Sanksjonene av 22 10 2025 er noe av det viktigste Trump har signert på, som gir effektiv hjelp til Ukraina. Som kjent har ikke Trump bevilget en eneste dollar til Ukraina i støtte, kun kommersielle salg til full pris (stort sett betalt av vestlige land).

Forslaget gir POTUS vide fullmakter, og jeg linker direkte til forslaget slik det ligger i Kongressen, samt litt av mediadekningen:

https://www.congress.gov/bill/119th-congress/senate-bill/1241

Intervju med senator Blumenthal den 10 09 2025:

2 Likes

Effektive ukrainske sanksjoner

6 Likes

Trump vil nok presse hardt på fremover for å få slutt på krigen, da usa har kritisk behov for de mineralene som ligger i bakken i Ukraina. Han vil ikke gi Ukraina våpen for da holder han seg inne med Putin slik at amerikanske selskaper vil ha tilgang til området når krigen er slutt en gang. For trump hanker alt om business, business og business. Trump gir ikke Ukraina langdistanse våpen - noe som gjør at Putin er villig til å la amerikanske selskaper få tilgang til Russland i fremtiden. Trump gir blanke f%#+ i liv og helse. Det handler om å posisjonere usa for tilgang til ressurser både hos Ukraina og hos Russland. Mens Europa legger seg helt ut mot Russland - ligger Trump seg i midten. Slik sikrer han usa tilgang til mineraler for amerikanske selskaper. Jævla kynisk - men Trump er en forretningsmann.

2 Likes

«We will always be there for NATO”

1 Like

Mannen er syk, hjeeeeellp.

2 Likes

Dette er altså presidenten i verdens mektigste land.

Men i stil så får det meg til å tenke mer på innlegg på gamle HO.

Har de ikke moderatorer på Truth Social?

8 Likes

Man mangler ord
Får bare håpe verden overlever dette
I næringslivet har man et styre som følger med på CEO
Hva skal egentlig til her for at han evt kan bli stoppet?

4 Likes

Slag eller hjerteinfarkt tenker jeg. Det er tydeligvis ingen andre voksne tilstede.

All fuck up i USA har gitt oss et uhyre

1 Like

Ikke for å være slem eller ønske noen vondt, men jeg tror det kun er hjertesvikt som vil stoppe trump. Men visepresidenten er neppe mye bedre, men han vil neppe ha samme “balletak” på majoriteten i senatet og kongressen, så resultatet er blir kanskje bedre. For Ukraina tror jeg Vance er en veldig lite god samarbeidspartner.

3 Likes
3 Likes

Og av alt rælet i hele posten, så var det:

“Got them to 5% GDP” og “We will always be there for NATO” som er de to viktige punktene. Ikke noe Russland ønsket å høre (eller se at resten av NATO har økt forsvarsbudsjettene vesentlig).

5 Likes

Når man leser om all denne galskapen fra USA`s president på de ulike tråder her på forumet, så undrer jeg meg virkelig over hva slags demokrati de egentlig har i USA?
Det virker jo som om presidenten har nærmest diktatorisk makt? Tenk om vi hadde hatt en styreform der vår statsminister på egenhånd kunne opptrådt slik Trump gjør…?

1 Like

Russland vil ikke godta å bli forhindret til på nytt å angripe Ukraina, når de en gang er klar for det etter å ha bygget seg opp igjen etter en “fredsavtale”.

4 Likes