Selv Donald vil få vanskeligheter med å tro at Putin egentlig ønsker det beste for Ukraina, som han klarte å få seg til å si 
Trump er ein mislukka businessmann, som har spelt vellukka businessmann i ein tv-serie. Berre for å presisere.
Ved ikke om denne har været publiceret her før 
Men sikkert, Putskiiie er ikke Happy 
Og kommer der nu yderligere sanktioner og 500% told ---- så 
DK
Trump sier og gjør mye rart så han trenger en advokat, kanskje djevelens advokat vil noen si
Jeg prøver: Var detså galt at han tok affære i Venezuela og fikk veltet en banditt av en diktator som helt klart oversvømmet USA med narkotika? I strid med folkeretten , javel, men hvem skriker høyest?
Jo, denne kjeftsmella fra Cuba og denne egenerklærte eksperten i Nansenfondet
Så har vi ønsket om bedre fotfeste på Grønland
Det e r vel ingen tvil om at USA ville ha bedre forutsetninger for å stoppe russerne hvis de har landområder der. Om ikke annet så 1% av dette store landområdet som danskene ikke forstår å forvalte skikkelig
Trump har utvilsomt vekket europeerne som hadde tro på at russerne ville oppføre seg skikkelig hvis de fikk det som de ville. Det e r omtrent som å be en løve oppføre seg skikkelig hvis den får ta en sebra
Slik kan en holde på , og der er en viss logikk i det Trumpen foretar seg 
- sjekk video 
Ukraina har nå kastet russerne ut av Lyman, Donetsk oblast:
https://x.com/raging545/status/2009200593340969378
Kart åpner seg om du trykker på linken:
USA har hatt en baseavtale med Danmark siden 1951. De har hatt 17 baser der, men har lagt ned alle unntatt en. Den siste har knapt bemanning igjen, så andre NATO-land har fra tid til annen hatt dugnad for å øke flyaktiviteten der.
Jeg ser ingen militære argumenter for at USA skulle ha bedre forutsetninger for å forsvare Grønland mot Russland, om Grønland ble en del av USA. Russland har forøvrig knapt noen kapasitet til å angripe Grønland. Den eneste vesentlige marine kapasiteten som Russland har i nord som kan true USAer ubåter, og da er det Island som er den ideelle lokaliteten for baser.
Hvis russland sender raketter eller Fly fra Kola er flyruten over grønnland. ( derfor Thule som har byttet navn, ligger der den ligger).
Så det gir litt mening. Men er jo mineraler de nok er ute etter.
Nettopp Jeg sliter med å forstå hva som ligger bak Trumps uttalelse om at kontroll med Grønland er avgjørende for USAs sikkerhet.
Hva med å øke den militære tilstedeværelsen på Grønland i forståelse med DK (hadde vært ukomplisert før kravet om å innlemme Grønland i the USA
Det må ligge noe annet bak. Sliter bare med å se/forstå hva.
Advarer om et stort angrep mot Ukraina snart.
Mineraler kan være tanken bak. Ikke nødvendigvis egen utvinning, men like gjerne å hindre at kinesiske gruveselskaper etablerer se på Grønland.
Tok meg selv i å spore av tråden.
UKR- Rus lets go 
https://www.dn.no/kommentar/krigen-i-ukraina/okonomi/olje-og-gass/putin-gar-pa-en-smell/2-1-1924245
Det russiske forsvarsbudsjettet blir kappet. Det skjer etter rekordunderskudd på statsbudsjettet.
Denne avstemningen for noen timer siden (vedr US - Venezuela og hva POTUS kan/ikke kan gjøre) i US Congress kan kanskje indikere at Kongressen kan tenkes å ville ha sterkere styring på hva POTUS gjør/ikke gjør i krigen Russland-Ukraina:
https://x.com/RpsAgainstTrump/status/2009313997183439238
(Fokus kun på evt sterkere styring fra Kongressen også i krigen i denne tråden.
Mener ikke å invitere til Venezuela diskusjon på denne tråden).
Verdt å lese syntes jeg
Skattene på ikke olje/gass har økt med 100% siden 2021. Det, sammen med 16% rente knuser investeringsvilje.
Problemet her er jo også at feks den siste momsøkningen kommer med at det blir moms på flere varer osv. Dvs at jeg tenker at de skal slite med å få inn de ekstra pengene.
Angående amerikansk advarsel om russisk angrep, tipper timingen er pga dette:
Det er også vanskeligere å skyte ned Shahed-droner med optiske siktemidler når det snør…
Altså, artikkelen henger ikke helt på greip.
Deretter stiller USA siktet mot Kina. Første steg er å stanse flyten av olje mellom Venezuela og Kina, og deretter redusere oljeflyten fra Midtøsten til Kina.
Den tyske storavisen Bild skriver at Trump også ønsker å bruke kontrollen over venezuelansk olje til å senke oljeprisen, som som vil være «katastrofe for Putin», ifølge Stefan Meister fra tankesmien DGAP.
Hvor kan Kina kjøpe fra hvis de ikke kan kjøpe fra Midtøsten eller Venezuela? Russland? Så da har Russland sterkere forhandlingskort og kan ta bedre betalt?
Bedre i så fall å importere olje fra Venezuela til USA og så selge amerikansk olje videre.