Iflg Rubio skal Putin ha sagt ja til å møte Zelensky:
Nye fotografier fra WH igår - Trump på tlf med Putin:
Iflg Rubio skal Putin ha sagt ja til å møte Zelensky:
Nye fotografier fra WH igår - Trump på tlf med Putin:
Er så lei, tenketanker som gjengir hva den ene og den andre sier uten å sette det i kontekst og historie, og uten å komme med logiske argumenter og konklusjoner. Særlig når den ene siden er en gigantisk propaganda maskin, uten noen som helst troverdighet.
Ting jeg har lest fra RUSI tidligere har vist seg å stemme rimelig bra, selv flere år senere.
‘Putin clearly seeks to pull the US into a protracted negotiation […} Putin will look to further increase the pressure on Kyiv by continuing the Russia summer military offensive which in the past week has shown signs of gaining momentum in the Donbass region.’
Kan være at jeg er en pessimist, men jeg tenker at Russland tenker de kan skru til skruene hardere framover og dermed vil prøve å trekke ut krigen. I hvert fall så lenge USA ikke begynner å støtte Ukraina på en mer tydelig måte.
Mer realist. Det er to nye ting. Putin er villig til å møte Zelenski og starte forhandlinger uten våpenhvile. Propgandaen går nå på at krigen skyldes Nato-utvidelser ikke så mye denazifisering og at Ukrina ikke er et land. Det første gir en fordel RU og det andre er i beste fall kun en delvis løgn.
Hvorfor? og er det lurt? Det er spørsmål jeg gjerne skulle vite hva tenketanken tenker om.
At de kommer til å bruke forhandlilngene til å utsette sanksjoner og våpen er vel ganske opplagt, om en legger erfaringer frem til nå til grunn.
Jeg trodde jeg hadde sett nok av den oransje mannen til å slutte å bli forundret

Edit Kan legge til denne forvrengte greia

Og det er det artikkelen jeg linket til sier. At Putin er villig til å forhandle er ikke nytt, de har forhandlet siden krigen startet. Endringene i hva Putin krever har såvidt jeg kan se ikke endret seg. Artikkelen tar også for seg at det som evt vil få Putin til å komme til forhandlingsbordet er tyngre sanksjoner.
Ja, helt fantastisk hva de klarer å komme frem til.(ironi)
Og hvilke typer sanksjoner skulle det være?
For USA sin del, så reduserte de trykket på sanksjoner rundt skyggeflåten når Trump kom til makten. Hensikten med de sanksjonene var å redusere Russland sine inntekter fra oljen uten å fucke til oljemarkedet.
Arbeidet med å gjøre det vanskeligere for Russland å importere vestlige deler de trenger for å lage missiler og andre våpen, maskineri og software for å produsere våpen ville også ha hjulpet.
Sanksjonene som finnes i dag har gjort at russisk økonomi sliter og er i nedgang. Tempoet på nedgangen kan økes. Russland sine reserver er også vesentlig redusert. Sanksjoner er ikke et våpen som man kan vifte med også er krigen over, men det skader Russland over lang tid, ikke bare nå, men framover. For et land med ambesiøse ledere, så er det kjipt å være en finansiell piraja som må betale premium for å importere varer (fordi man må omgå sanksjoner).
Altså, Europa alene klarer ikke å legge sterkt nok trykk i sanksjonene uten USAs hjelp, men USA er uvillige til å putte det som er nødvendig i sanksjons-kurven, så da må kanskje Europa legge press på USA? Men hvordan presse storebror til å gjøre det lillebror vil? Var det slik at europeiske ledere har snakket om å droppe å kjøpe amerikanske statsobligasjoner for på den måten legge press på USA? Men det finnes vel alltid noen som vil kjøpe amerikanske statsobligasjoner.
Helt enig, USA må være med, kun europeiske sanksjoner gjør ikke så mye.
Altså, veldig store deler av USA er villige til å bruke sanksjoner. Det er vel først og fremst Trump og hans menn som ikke er det. Dette handler om USA sin utenrikspolitikk. Spørsmålet er jo hvor lurt det er å legge direkte press der…
Diskuterer dere strengere sanksjoner fra USAs side - uten å nevne forslaget som ligger i Kongressen om opp til 500 % sekundær-sanksjoner overfor de som kjøper russisk olje og oljedestillater?
Forslaget har tilslutning fra 85 av 100 senatorer. Forslaget ble lagt frem den 02 04 2025, men er ikke fremmet til votering fordi Trump ikke ønsker det.
Om fremmet og vedtatt, vil det representere et verdifullt verktøy i POTUS’ verktøykasse.
Får ikke Russland solgt oljen, får de verken finansiert krigen eller driften av AS Russland.
**
Mens jeg skrev har Christian postet om temaet
Ja, det er en vanskelig balansegang, særlig når man står overfor en president som er så labil som Trump.
Greia er at forslaget er urealistisk. Skulle USA innføre 500% toll mot Kina? India? Det funker så dårlig som det høres ut. La oss si at sanksjonene fungerte og ingen kjøpte oljen. Hva hadde skjedd? Oljeprisen hadde blitt enormt høy. 200$ tror jeg er for lavt.
Og han kommer aldri til å ønske det, fordi inflasjonen i USA går bananas med 200$+ i oljepris.
Det finnes, som nevnt over, mange andre måter å sanksjonere på som faktisk fungerer. F.eks. EU sitt forslag om å kreve at russisk olje blir solgt med 15% rabatt. Det krever dog nitidig oppfølging så det ikke bare holder å laste om på skip ute på havet.
Det fungerer nok enda bedre å gå på raffineriene som kjøper russisk olje og legge press på dem. De er gjerne ikke i en posisjon hvor de tåler å havne på en EU/USA svarteliste.
Video av angrepet på toget med drivstoff.
https://x.com/anno1540/status/1957802442139037820?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg
Ja, jeg klar over at du mener forslaget ikke er realistisk.
Konstaterer at 85 av 100 US senatorer synes å være av en annen oppfating, i og med at de skriftlig har sluttet seg til forslaget.
Da velger jeg nok å legge til grunn at 85 av 100 senatorer ikke er helt på jordet. Det er et forslag som, hvis vedtatt, vil hjemle toll på opp til 500 %. Det er ikke et forslag om automatisk toll-påslag på 500 %.
Poenget med mitt først innlegg var å minne om at når man fokuserer på ytterligere sanksjoner mot Russland og deres medhjelpere, bør man ha dette forslaget med i bildet.
Hvor mange slike angrep må til før den norske naiviteten tar slutt?
Mange Russiske “forskere” osv i Norge…naiviteten er stor.
“In the past 2 weeks, we’ve probably had more progress in ending this war than we have in the past 3.5 years.”
Alex Stubb, The President of Finland
Liker Stubben