Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Fredsforhandlingene nå har mye å gjøre med at økonomien er ødelagt. Russland er en liten økonomi, omtrent på nivå med Italia, og fører en av de største krigene siden andre verdenskrig. Det har de ikke råd til, sier Bjørtvedt.

4 Likes

Let it burn :fire: :fire: :fire:

Fin liten video av ett stort bål

4 Likes

https://www.wsj.com/world/ukraine-russia-drone-hunting-e2fea5fc?st=ovPaeu&reflink=desktopwebshare_permalink

Ukrainerne jakter droner med Yak-52 propellfly og rifler.

Edit: Sikkert noen her inne som har delt lenker vedr. tema før, men jeg har ikke fått det med meg.

5 Likes

Ånei

13 Likes

Ved årsskiftet var Oljefondet investert i 710 kinesiske selskaper, og investeringene tilsvarte nær 340 milliarder kroner.

Den kinesiske staten gjør ingenting for å stoppe dual use materiale til Russland. På tide at disse pengene blir investert i Europa i stedet?

13 Likes

Bare en liten observasjon.

Hørte akkurat Asle Toje på WWU. Hans syn Ukrainas situasjon later til å være diametralt motsatt av stemningen på denne tråden :thinking:

2 Likes

Og hva er den stemningen?

I overkant positive på vegne av Ukraina.

Asle Tojes klare budskap er at Ukraina taper krigen, sakte men sikkert. Og EU har ikke ressurser eller vilje til å gi den støtten som trengs.

2 Likes

Det er nok flere av oss som ikke ønsker å spre pessimisme, så da formulerer man seg positivt og poster heller ting som er til Ukraina sin fordel.

Når det gjelder EU sin evne til å støtte Ukraina så står det nok på hva som er politisk gangbart, de fleste landene i EU sliter jo med sine egne problemer. Hadde man gått “all-in” så hadde det selvsagt vært ressurser nok til å slå ruzzland. Men det hadde også vært WWIII, så kanskje det på tross av Ukraina sin triste skjebne så er balansen ikke så gal. Problemet er vel egentlig USA som jo var en en av garantistene for Ukraina sin uavhengighet, og ikke har stilt opp med noe i nærheten av de kunne (verken i 2014 eller tiden etter).

4 Likes

Så lenge Russland er i krigen er det jo rett at Ukraina taper den. De blir bombet hver natt og har små muligheter til å vinne krigen miliært på den måten at de jager russerne ut.

Men det er greit å minne om at da Tyskland tapte WW1 okkuperte de Belgia og store områder i frankrike. De tapte likevel og mistet alt.

12 Likes

Det positive er at Russland tapar raskare i form av kostnadane deira med å vinne ikkje-strategisk areal og Ukraina sine presisjonsangrep på russisk infrastruktur.

4 Likes

Altså, begge sider har store utfordringer her.

Ukraina har kronisk mangel på mannskap og sliter med å skaffe seg nok luftforsvar til å unngå konstante tap av sivile liv og ødelagt sivil infrastruktur. De har dog ikke problemer med å skaffe seg bl.a. kjøretøy som sikrer soldatene sine. Det er derfor man ser at Ukraina mister MRAP/IMV, ikke ATV/motorsykler…

Russland sin form for krigføring, som er formet av deres tilgang på ressurser krever at de mister mellom 1000 og 2000 mann om dagen for å opprettholde trykket. Hva slags framgang er det Russland har hatt siden nyttår? Jo, da hadde de okkupert 45800 km2, nå har de okkupert 46767 km2, mao en økning på 967km2, eller sagt på en annen måte, et område på 31x31 km.

Russland har de siste dagene vist at de ikke klarer å beskytte olje-infrastrukturen sin mot langttrekkende droner. Hvordan blir det da når Ukraina legger på 50+ cruise missiler i måneden? Russland her 100% avhengig av inntektene sine fra olje/kull/gass/raffinerte produkter.

Russland sin økonomi begynner nå virkelig å bære preg av krigføringen. Det synes ikke så godt i tallene Russland selv rapporterer, men synes ganske greit i disse tallene som viser jernbanelast i tonn pr dag. I juli 2025, så er den altså 8% lavere enn i 2024. Forskjellene utover i 2025 vs 2024 har bare akselerert, det var bare 2% differanse på starten av året.
image

Jeg sier ikke at Ukraina vinner krigen, jeg sier at Russland ikke vinner krigen og at den setter dype spor i Russland, om ikke like dramatisk som i Ukraina. Etter at Russland startet med bruke av Shahed-dronene så hadde de “monopol” på å gjøre langttrekkende angrep. Her begynner Ukraina å slå hardt fra seg, men har hittil manglet evnen til å ta ut herdede mål, eller mål som krever tyngre skyts. Det virker som de vil ha på plass i høst.

At Ukraina tar ut rørledningen som frakter olje til Ungarn og Slovakia er forsåvidt ikke et tegn på styrke, men på desperasjon. De føler nok at de må slå tilbake mot det som er av lette mål som treffer Russland hardt. Tilsvarende med Russland sine angrep på ukrainske sivile. De gjør det fordi de ikke kommer noen vei på fronten og økonomien deres langsomt blir knust.

Hvis man ser på det historisk, så taper stort sett ikke stormaktene mot mindre land fordi de blir slått militært, men fordi kostnadene blir for høye. For Ukraina, så er kostnadene ved å gi seg for høye. Tapene Ukraina led i Mariupol i årets første år er ikke usannsynlig større enn tapene all tid i etterkant.

6 Likes

Den podcasten har jeg også hørt, hele greia. Han høres mer ut som en stats-uviter for meg. Med litt for stor tro på seg selv og greier ikke å holde tilbake nedlatende kommentarer mot alt og alle. En slags Glenn Diesen light, bare mye mer skjult at det drypper litt russisk propaganda.

Disse tilsvarene fra aktører som har kommet i klinsj med Toje bør leses, så kan man ta en vurdering på om tittelen statsviter automatisk gjør en person mer kvalifisert enn andre.
Spesielt svaret fra Michael Tetzschner inneholder en del referanser til Tojes tidlige (2022) vurderinger angående Putin, Russland og krigen som kom.

13 Likes

Drøyt!

Umiddelbart før anneksjonen av Krym i 2014 uttrykte Toje i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv (DN) beundring for Russlands fokuserte diplomati, som ifølge ham gjorde Russland til en forutsigbar nabo som hevdet prinsippet om ikke-innblanding.

Uhindret av tidligere feiltagelser, som hos andre ville ført til mindre skråsikkerhet, går Toje til angrep på USA og forklarte DNs lesere i en kronikk fem dager før overfallet på Ukraina at USAs varsler om en kommende russisk invasjon skyldtes tidligere president Joe Bidens forsøk på å snakke Nato inn i en krig med Russland for å styrke seg innenrikspolitisk.

@InVivo hva tenker du om Toje sett i lys av hvor ekstremt feil han har tatt tidligere?

11 Likes

Joda.

Men mener du det er en sammenligning? Tyskland 2017 mot Russland anno 2025?

Enn så lenge er dette Ukraina+ litt bistand fra EU/US mot Russland.

Jeg mener Russland 2025 godt kan oppleve noe av det samme som Russland i 2018 - At de plutselig ikke klarer kjøret lenger.

Og jeg tror Russland 2025 god kan oppleve det samme som Tyskland i 2018, at de taper krigen selv om de okkuperer mye av fienden

1 Like

Hvem tar ikke feil i blant?

Tingen med Toje er at han mener mangt om mye og går ofte litt høyt ut.

Men når han prater om krigen i Ukraina synes jeg han later til å ha ganske gode avveininger som ofte har vist seg å stemme i ettertid.

Det kommer jo an på hvor mange mann man tror Ukraina har tapt.

Det er vel fort i størrelsesorden 500 000 ++

1 Like

Russland KAN kollapse, og Ukraina KAN kollapse.

Selv setter jeg en knapp på at Ukraina knekker før Russland. Russland, verdens største land, men indirekte støtte fra mange BRICS land tror jeg står an av.

Bare så det er sagt, jeg støtter Ukraina fullt ut og mener vi burde gjort langt mer enn det vi har hjulpet til med så langt. Men registerer at viljen og ressursene mangler i Vesten.

Det sier du etter at han uttalte sin beundring for Putin sitt diplomati før krigen og kaller Biden en krigshisser når han sier at Russland kommer til å angripe noen dager før det skjer? What?

7 Likes