Nettopp!
Men hva er gale med realisme oppi det hele? Jeg har mistet interessen for denne tråden fordi det minner litt for mye om en supportgruppe.
Nettopp!
Men hva er gale med realisme oppi det hele? Jeg har mistet interessen for denne tråden fordi det minner litt for mye om en supportgruppe.
Vel, hvis man ser på økonomien, så er det Russland sin som har kraftig forverret seg siden krigen startet. Ukraina, med tilskudd fra Europa og USA gjør det rimelig bra.
Jeg vil også si at Kina er en av hovedårsakene til at Russland ikke er drevet ut av Ukraina. Har argumentert for det over her. De tar dog betalt for “hjelpen”. Uten oljepenger? 
Det skal også sies at hittil, så har Ukraina kun fått deler av avkastningen av de frosne russiske midlene, de kan bli frigjort i sin helhet.
Jeg synes det er interessant at du drar fram at Russland er verdens største land. Det er vel heller økonomien som betyr noe? Her har Russland elendig levestandard og mye oljepenger, så de har en stor prosent penger som kan brukes på oligarker eller krig. Nå har det vært tre år med krig.
Du tenker at ressurser ikke betyr noe? Manpower, våpen etc? Tilgang på ressurser vi handelspartnere etc?
Det eneste de er verdens største i er landareal. De er ikke største på noen annen måte? Handelen foregår som følger: Russland selger olje/kull/gass/raffinerte produkter → kjøper produkter fra Kina (og vesten via omgåelse av sanksjoner).
Riktignok har de god tilgang på “manpower”, det er så elendige kår i store deler av Russland at lotteriet ved fronten til tider har framstått som lukrativt. Spørsmålet er jo om det kommer til å fortsette? Hovedsakelig, så har de rekruttert fra ikke-Moskva/St Petersburg. Da er mengden folk lavere. 
https://x.com/astraiaintel/status/1960986057580651008?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw Enda en russisk båt ble oppgradert til ubåt
On 8 December 2024, US president-elect Donald Trump claimed 400,000 Ukrainian soldiers had been killed and seriously wounded so far during the war. Subsequently, President Zelenskyy announced 43,000 Ukrainian soldiers were killed and 370,000 were wounded, but that “approximately 50%” of these soldiers recovered and had returned to active duty.[96] He updated the Ukrainian military’s casualty toll in mid-February 2025, to over 46,000 killed and 380,000 wounded.[97]
Hvis man antar 50% recovered blant de som er såret i de siste tallene også, så blir det 46k drept og 190k skadet, tilsammen 236k.
Russland har rekruttert 30k+ mann/måneden uten å tilsynelatende øke mengden folk de har ved fronten, såå… 360k/året? Det skulle ikke forundre meg om forholdstallet var sånn at de var jevnbyrdige når man justerer for populasjon. Det er bare at Ukraina bryr seg om folkene de mister.
Er vel en betydelig rullering her også, kontrakter som fornyes etc.
Tror du virkelig at bare 46k ukrainere er drept på snart 4 år? Tatt i betraktning all artilleriild, bomber etc som er brukt? Dessverre tror jeg sannheten er mer brutal.
Jeg føler det er vanskelig å finne gode anslag, men tatt varighet og brutalitet i betraktnin
Hvis du har sett ukrainske sårede, så ser du at så lenge overkroppen ikke er ødelagt, så blir du reddet. I motsetning til hvis du er russer, da blir du liggende å blø ut.
Russere har også lagt ut videoer av testing av body armor, hvor den ukrainske ikke blir tatt ut på 10m av en AK.
Husk også på at Russland er de som går i angrep, Ukraina ligger gravd ned 95% av krigen. De gangene de går på offensiven, så er tapene dessverre mye likere.
Det er ikke noe galt med realisme, og det er forskjell på om man poster informasjon som man vet er gal (noe jeg vil hevde at jeg aldri gjør), og om man poster informasjon som ikke er balansert mellom optimisme og pessimisme. Jeg føler i hvert fall ingen plikt til å balansere alt, og fremme mitt eget svartsyn på verden.
rairai
Today, August 28, the GRU agents destroyed the infrastructure of the Tver railway junction station, — RBC sources
Around 05:00, explosives were planted under railway fuel tanks, after which an explosion occurred. As a result of the explosion, the tanks caught fire, which then spread to the railway station area.
Jeg poster f.eks. aldri alle angrepene Russland gjør på sivile. Det er for trist og ser man for mye på det, så tror jeg man blir rimelig avstumpet. Disse angrepene på sivile er nok mye av grunnen til at opinionen i Ukraina er mer for en fredsløsning i stedet for å gå for full seier nå enn ved starten av krigen.
Når det gjelder snakket om en ukrainsk offensiv nå i høst? Vel, jeg er skeptisk til at det kan lykkes, for russisk logistikk er ikke fucka i nærheten nok til at jeg tror det vil lykkes. Samtidig, hvis Ukraina setter inn en offensiv i sør samtidig som de bruker cruise missilene sine til å ta ut alt av jernbaneinfrastruktur inn i Zaporizhia? Det vil jo skape en situasjon som pluselig blir vanskelig for Russland. Når man ser tilbake på de ukrainske offensivene, så har de aldri vært forutsigbare. Jeg tviler på at neste ukrainske offensiv er et unntak.
Btw, tilbake til at Russland ikke kan slås. De grønne områdene her viser at jo, Russland kan slås, hvis ting ligger til rette for det.

Og de grønne områdene ble tatt når den russiske hær var langt sterkere, med mer artilleri, mer fly og generelt mer av alt.
Bare minner om at Wolfgang Wee ukritisk gjentok som fakta at det lå kokain strødd utover skrivebordet til Z og refererte til ham som et kokainvrak eller noe i den duren. (Forbehold om unøyaktig gjengivelse)
Wee og Toje har en krystallklar agenda som ikke har noe som helst med realisme å gjøre, de er bare på Russlands side.
De klarte ikke bruke flyene sine pga eget luftvern og det hadde ikke glidebomber. De manglet også droner til å lede artilleriet.
Om vi ser på hva vi kan observere i krigen i Ukraina, så ser vi at Russland startet med et militært sett langt bedre utgangspunkt enn Ukraina. Vi ser også at Russland er på en sterkt fallende trend på de fleste områder, samtidig som Ukraina er på en økende trend:
Trening av personell:
Russlands startet krigen med komplekse operasjoner. Nå er de ikke lengre i stand til annet enn enkle angrep i mindre grupper.
Ukraina gjennomfører stadig mer komplekse operasjoner, både ved fronten og innover i Russland.
Utrustning av soldater:
Russiske soldater gikk fra å ha enhetlig utrustning, til å være en sammenrasket samling av sovjetiske rekvisitter og airsoftutrustning fra Alibaba. Ukrainerne har gått motsatt vei.
Logistikk:
I begynnelsen av krigen hadde Russland råd til å ofre milelange kolonner med lastebiler. Nå må de ty til esler. Ukraina har en logikk som fungerer svært godt. De har til og med kapasitet til å avse pansrede kjøretøy til logistikk på enkelte steder.
Tilgang og kvalitet på militært materiell:
Russland har stadig færre pansrede kjøretøy, luftvern, artilleri og så videre. Utstyret de har er stadig eldre, med kortere rekkevidde, dårligere beskyttelse etc. Ukraina går motsatt vei. Stadig nyere, bedre beskyttelse, lengre rekkevidde, flere enheter.
Flyvåpen:
Russland startet med en enorm overlegenhet. Nå har de mistet AWACS, operasjonell frihet for helikoptre, og må holde egne fly tilbake fr fronten. Ukraina har nå et langt større og mer moderne flyvåpen enn da krigen startet. De har AWACS, og de flyr daglig nært fronten.
For å summere opp, så klarer ikke Russland å omsette sine ressurser til mere kampkraft. I stedet får de stadig mindre kampkraft ut av ressursene de har til rådighet.
I og med at Russland ikke er i stand til å redusere Ukrainsk kapasitet, er dette oppskriften på å tape en langvarig krig. Her ligger årsaken til at Russland bruker alle påvirkningskanaler for å oppnå politisk, det de ikke klarer militært.
Christians innlegg for 1 time siden (det som avsluttes med kart med grønne og røde områder):
Jeg tenker stort i samme baner, og kan underskrive på hele innlegget.
Selv om jeg har oppdaget under denne krigen at jeg generelt tåler å se bilder og videoer med «gore», føler jeg så sterkt for det ukrainske folket at jeg likevel blir deprimert av å se på ukrainske bombeofre. Russiske ofre for bomber og droner derimot, går greit.
mvalens gode innlegg for 20 min siden:
God oppsummering!
Kan legge til at Russland gikk inn i krigen med fullstendig herredømme på Svartehavet. Nå har mer enn 35 % av de russiske marinefartøyene blitt senket eller ødelagt, og Russland har flyttet mange av sine gjenværende marinefartøy via eksisterende kanal- og elvessystem til Kaspsiske hav.
Tar med en episode som gikk relativt bra for russerne idag:
Da ukrainerne skjøt ut en anti-skip Neptun-rakett, var de under russisk overvåking. Følgen ble at russerne umiddelbart avfyrte en Iskander mot ukrainske utskytningsrampen. Rampen så ut til å greidd seg, men en ikke-avfyrt Neptun rakett på bakken ble truffet og ødelagt:
Ikke akkurat noen nyhet, objektivt sett.
Men blir sjelden uttalt i ikke-diplomatisk klartekst av et statsoverhode:
Denne har vel ikke nådd norske medier enda?