Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Det ville vært en stor skam å jeg ville mistet all tillit hvis ikke Roma-vedtektene blir overholdt etter det vi nå blir oppmerksomme på av krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten, folkemord og angrepskrig.

Utdrag fra linken under!

At Putin straffeforfølges er altså en teoretisk mulighet. Det er samtidig flere praktiske utfordringer med dette. I tillegg til at Russland ikke anerkjenner Den internasjonale straffedomstolen, er Russland fast medlem av FNs sikkerhetsråd, og har vetorett. Dermed kan Russland blokkere et eventuelt ønske om å etterforske mulige russiske krigsforbrytelser.

Historien har vist at domstolen har store problemer med å tiltale statsledere. Russland vil neppe utlevere Putin til Haag.

Høgestøl sier likevel at en tiltale, i tillegg til å ha en viktig symbolverdi, kan gjøre livet surt for den russiske presidenten.

  • Han vil få en internasjonal arrestordre på seg. Er han på besøk i et medlemsland, er de pliktig til å utlevere ham til Haag. Det vil gjøre livet hans mye vanskeligere.
4 Likes

Moscow is attempting to concentrate reserves and some units pulled from the fight around Sumy to reinforce its offensive operations in the east but is encountering serious challenges in that effort. The Ukrainian General Staff reported on April 3 that Russian soldiers are resisting and in some cases refusing orders to enter or re-enter the war effort. The General Staff asserted that the two battalion tactical groups (BTGs) that moved from South Ossetia toward Donbas less than a week ago refused to fight and that plans to move them back to South Ossetia are in train.[1] The General Staff claimed that about 25 soldiers of the Russian 31st Separate Airborne Brigade refused orders to re-enter combat citing excessive losses.[2] The General Staff also asserted that commanders at various echelons in the Russian 3rd Motorized Rifle Division have refused to participate in combat operations.[3] We have no independent verification of these reports, but they are credible in light of the losses Russian forces have suffered and of independent reports of Russian soldiers killing commanders and commanders committing suicide from earlier in the conflict.

Satser på at Ukraina klarer å brekke ryggen på den russiske hæren. Moral er allerede er stort problem. Den tilbaketrekking fra kyiv kom litt for sent, de klarte ikke gjøre den helt ordnet. Hadde de ventet litt lengre, så kunne det raknet helt.

2 Likes

Der ligger vel essensen. De kjørte først tilbaketrekning når de så at alternativet var massiv dessertering eller verre.

Jepp, russerne pushet for lenge, begynte å grave seg ned når de ikke klarte det lengre og så var det like før det raknet helt. Faste stillinger mot noen med Switch lades og nlaw kan ikke være så hot.

Russland pusher fortsatt i sør rundt izyum, men det kan jo snu veldig fort.

Tapene i ØST har også vært helt sinsykt store.

De UKR styrkene som stod i Donbas når krigen startet er de best trente med 8års daglig krigserfaring.

  1. fra Norske grensa ble jo sendt for å kjempe og ta Kharkiv. De som har god tilgang på info fra Murmansk snakker om at hele avdelingen er utslettet. Sjefen for avdelingen døde også.

Så at tapene er massive langs hele fronten er det ingen tvil om.

2 Likes

Anbefaler sterkt å lese denne syke syke dagsferske artikkelen fra Timofey Sergeytsev , a political strategist close to the Kremlin

Det er folkemordretorikk, og vi skjønner jo nå at disse mobile krematoriumene aldri var ment for russiske soldater, de var ment for ukrainere.

Mer bakgrunn:

2 Likes
6 Likes

Veldig god oppsummering av russerenes massive tap i forsøket på å ta Kyiv. Overrasket over hvor stor del av troppene som ble satt inn for å ta kyiv.

4 Likes
6 Likes

Også sørge for luftforsvar så Russland ikke så lett kan bombe sivile.

8 Likes

Ja nå sitter dere vel og humrer dere som mener dette er NATO sin feil (og aggresiv ekspansjon) som gjør at Russiske attenåringer voldtar alt de kommer over. Meldt om en gruppe jenter hvor eldste var 10 år som kom til sykehus i Zaporizhia overført fra Mariupol. Jentene hadde revner mellom vagina og endetarmsåpning pga. overgrep. :sob:

Hva var poenget ditt sa du?

Europe Warns Russia Faces New Sanctions for ‘War Crimes’

  • Member states differ on trigger points, breadth of measures

  • Comes as Ukraine cites evidence of war crimes in north

Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki called on EU leaders to hold an emergency summit soon to discuss the events in Bucha, saying the bloc should sever all trade ties with Russia without delay.

ref: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-03/europe-warns-russia-faces-new-sanctions-for-war-crimes

3 Likes

Noe støtende link.

Voldtatt, torturert og drep. Hilsen onkel Putin

Her må det strengere sanksjoner til. For hver dag som har gått av krigen gremmes vi mer å mer over krigsforbrytelsene i flere varianter. Mobile krematorier, avskjærende ansiktsparter. Henrettelser av sivilbefolkningen bakbundet. Uttrukne tenner.

Slutt å kjøp gass av Russland nå!!! Ja det blir dyrere for hele vesten, men vi finansierer Putler slik ståa er nå.
Det ropes ulv ulv!!!

Hvis jeg var en soldat og visste at mine generaler hadde så liten tro på meg at de fulgte meg rundt med mobile krematorium, eller om jeg var foreldrene til disse soldatene og regjeringen måtte dekke over et tap på denne måten, ville jeg ha vært dypt bekymret, sier den britiske forsvarsministeren Ben Wallace

8 Likes

Hvis du trodde de var ment for umenneskene du fikk lov å rane, voldta og skyte da?

3 Likes

Så det du insinuerer er at det finnes mennesker som går inn i krig for å rane, voldta og skyte med visshet om at skulle det gå skeis så har lederen for teamet mitt med seg et mobilt krematorie slik at tapet over meg kan skjules for motparten?

Er du på en ralt her er det jævlig dårlig spøk eller så burde du slette innlegget ditt.

Det er ikke umulig at de mobile krematoriumene var ment for å skjule krigsforbrytelser, ikke for å lettere hanskes med egne døde soldater.

7 Likes