Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Du savner pro-Russland innlegg?

3 Likes

Nei jeg ønsker å vite mer om årsak og hva som skjer/ har skjedd i Ukraina. det får man ikke når alt fjernes.

1 Like

Du skal få en short story her, Putin er en stormannsgal diktator som ikke respekterer individet. Å ta over Ukraina er en del av hans plan om om gjenopprette Sovjetunionen.

Trenger du å vite mer? Sånn egentlig?

Ingenting kan rettferdiggjøre Russland sin oppførsel i denne krigen, selv om jeg ser flere her inne desperat prøver å løpe Putins ærend ved å forfekte narrativet Kremlin har skapt rundt krigen.

5 Likes

Den er grei, det er ofte og kanskje alltid også en bakside av en story. Den har i alle fall jeg ett ønske å vite noe mer om.

1 Like

Slik som dette?

10 Likes

Som sagt tidligere i dag…

4 Likes

Among the officials on a diplomatic blitz in Europe were Minister of Foreign Affairs Mukhtar Tileuberdi and his deputy, Roman Vassilenko; Suleimenov and his deputy, Erzhan Kazykhan; Kazakhstan’s Commissioner for Human Rights Elvira Azimova, and other top officials. Suleimenov did a number of high-profile interviews, clarifying Kazakhstan’s position on the war in Ukraine.

Toward the end of the Euractiv interview, Suleimenov emphasized the unique position of Kazakhstan, which he called the “most westernised country in Central Asia.” He noted that 300,000 square kilometers of Kazakhstan is actually in Europe, more territory than some European nations. The interviewer, Georgi Gotev, replied with: “Come to replace Russia in the Council of Europe!” to which Suleimenov reportedly laughed and then said:

" We need to discuss that. We share a lot, we are right between Asian and Western civilisation, and we share pieces and features of both. The reforms that the president has put forward are pro-European, pro-democratic, and hopefully, in three to five years, you will find much more resemblance between us and countries like the Netherlands, France, Poland or other countries of the EU rather than authoritarian Asia.

2 Likes

Baksiden til “storyen” din ligger her : SOUTHFRONT

Heh, leser man litt lengre ned:

this is not the first time a Kazakh president has promised movement toward a more democratic state, while ultimately maintaining an autocratic status quo. The reality of the much-ballyhooed reforms of the country’s protest laws do not inspire much hope.

There are other motives too, including concerns about the country’s own territorial integrity in the face of a ravenous Vladimir Putin and worries about the economic (and sociopolitical) repercussions of Europe potentially turning away from gas imported via Russia. Around 90 percent of Kazakhstan’s gas exports transit through Russia.

Baksiden av denne storyen er at vesten tabba seg ut ved å la Putler overleve 2014.
Han burde fått en overraskelse i kaffen allerede da.

2 Likes

Apropos biolabber: Gitt at man har et agressivt naboland som kan være troende til å benytte kjemiske våpen og alt annet i sin krigføring, er det vel kanskje smart å ha forskning på hvordan man skal forsvare seg mot disse forferdelige våpnene og eventuelt også hvordan folk som er eksponert kan behandles. - bare en tanke selvsagt :man_shrugging:

5 Likes

Og når naboen bomber byer med 500 kg bomber og artilleri, så er det lurt å ødelegge alt som evt kan være farlig for mennesker og dyr.

1 Like

Trenger ikke å ta reformene for god fisk, men det er tydlig at Kazakhstan handler etter egeninteresser.

“We, at this point, do not recognize either the Luhansk People’s Republic (LNR) or the Donetsk [People’s] Republic (DNR),” Tileuberdi told RFE/RL on April 5. But he said Kazakhstan “does not join" Western efforts to sanction Russia over its invasion of Ukraine.

“It is important for us to prevent negative affects of the sanctions [imposed on Russia] on the development of our economy, and it is important that our territory is not used to evade those sanctions," Tileuberdi said.

Answering a question about Kazakhstan’s decision to abstain from voting on two UN resolutions condemning Russia’s aggression against Ukraine, Tileuberdi said “abstaining is also a position that was outlined with taking into account Kazakhstan’s national interests.”
A close Russian ally, Kazakhstan has not openly criticized Moscow over its invasion. Last month, Kazakhstan sent a humanitarian shipment to Ukraine under the slogan: “Ukraine, We Are With You.”

1 Like

Det er meldt om historisk tørke i Burkina Faso, Niger, Chad, Mali og Nigeria. Over 27mill mennesker vil stå i akutt fare for sult. Over 6mill barn står i fare for å bli grovt underernært.

30% av all hvete til vest-Afrika kommer fra Ukraina og Russland.

Krigens får fatale konsekvenser i en av klodens mest sårbare deler.

7 Likes

«I assume that the phase of globalisation is over during which everything is cheap because only a small part of the market is being served by the rest of the world»

Tror hans assumption er berettiget

3 Likes

Jeg er enig i at det er av interesse å forsøke å analysere bakgrunnen for det som skjer.
Men slik jeg har lest dine innlegg, virker det som om du desperat forsøker å finne formildende momenter i favør av Russland , samtidig som du forsøker å finne så mye negativt som mulig rundt vesten.
Da lurer jeg virkelig på hva som motiverer deg? Har du personlig tilknytning til Russland?

12 Likes

Negativitet om Russland er det ikke noe problem å finne i alle fall uten at det skal være noe forsvar av den grunn. Prøver vel heller å veie litt opp i mot for det er virkelig mye hat å spore og skal man se i det lange løp vil russere forbli ett skjellsord i mange mange år fremover. Etter å ha sett bla. dokumentaren fra Oliver Stone m.fl. så synes jeg det kanskje ikke er så svart hvitt som det kan bli forestilt og det ligger mye mer lengre bak som kanskje ikke har blitt satt like mye fokus på. Det er min mening andre kan selvfølge ha annen.

Har også noen som jeg kjenner fra Russland ja, legger ikke skjul på det uten at det er avgjørende. Ser heller et langsiktig problem vi kan få frem i tid, som kanskje ikke har vært så synlig før nå. Så mener krigen skulle vært avgjort på kontoret blant partene.

2 Likes

En sjælden gang enig i en af dine tanker-påstande…

Om muligt så burde dette vanvid være løst på kontoret - desværre var dette ikke muligt, da det var ikke på nogen måde var muligt for den svage part, at gå med til det “forslag” - som i sidste ende var/ER ultimativt fra den stærke part, nemlig dette eneste krav……

Overgiv jer, og bliv en del af det nye stor Rusland.

1 Like

Jeg ville vært bekymra om jeg ikke følte hat mot Putler & Co, (inkl. norske Quislinger). Da hadde jeg ikke vært frisk under topplokket.

6 Likes

Synes du det er rart at folk hater Putin og Russland når vi ser hensynsløsheten de utviser i Ukraina?

Har både familie og kjente fra Russland selv. Felles for dem alle er at de avskyr Putin og skammer seg over Russland slik situasjonen er per i dag.

7 Likes