Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Kjempeide!

økonomer estimerer hyperinflasjon(50%) i Russland i slutten av dette året,…

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Pro-russiske medier vinkler det meste annerledes enn fra de vestlige - om det er interessant er en annen ting. Går du inn på Steigan får du i tillegg den russiske propagandaen på norsk.

5 Likes

Ja, men Asia Times skiller seg fra disse ved, ved at de utgjør et tredje perspektiv (står utenfor både Vesten og Russland)

Hva sjefen i BASF, Tysklands største produsent av kjemikalier, sier om konsekvensene av at Putin skrur av gass-kranene kan settes høyt på lista over negative konsekvenser for verdensøkonomien.

BASF er produsent av svært viktige kjemikalier til industrien, faktisk verdens største produsent av kjemikalier. Google-søk:

" BASF produces a wide range of chemicals such as solvents, amines, resins, glues, electronic-grade chemicals, industrial gases, basic petrochemicals, and inorganic chemicals . The most important customers for this segment are the pharmaceutical, construction, textile, and automotive industries."

Men kjemikalier er så mangt, BASF er også verdens største produsent av fin-kjemikalier. Google søk:

" The chemical industry can be simplified into two main parts – fine chemicals, which are pure and complex, and bulk chemicals, which are made in huge quantities . Fine chemicals provide the means for things like drugs, fragrances, and additives in food."

Mao, om BASF må legge ned noe av sin produksjon får det konsekvenser for viktige ting vi bruker hver dag, som feks legemidler.

BASF er verdens største produsent av fin-kjemikalier.

Men det er ikke bare fin-kjemikalier BASF produserer som er viktig, en rekke andre saker også:

Produktgruppene her er intermediater, som er fin-kjemikalier, petrokjemiske produkter som de fleste har en ide om, monomere, som er viktige komponeneter i kjemisk produksjon og katalysatorer som er molekyler som får kjemiske prosesser til å gå fortere, og er i mange kjemiske prosesser essensielle for at de i det hele tatt skal skje.

Så når sjefen i BASF uttaler følgende i intervjuet i Frankfurter Algemeine så er det alvor for tysk industri.

" I følge Bloomberg mente han at selv om “Tyskland kan være uavhengig av russisk gass om fire til fem år”, gjenstår det at “LNG-importen ikke kan økes raskt nok til å erstatte alle russiske gass-strømmer på kort sikt.”

" «Det er ikke nok at vi alle skrur ned oppvarmingen med 2 grader nå» gitt at «Russland dekker 55 prosent av tysk naturgassforbruk». Han understreket at hvis russisk gass forsvant over natten, ville “mange ting kollapse her” - gitt at " vi ville ha høy arbeidsledighet, og mange selskaper ville gå konkurs. Dette ville føre til irreversible skader."

" “For å si det rett ut: Dette kan bringe tysk økonomi inn i den verste krisen siden slutten av andre verdenskrig og ødelegge velstanden vår. Spesielt for mange små og mellomstore bedrifter kan det bety slutten. Vi kan ikke risikere det!”

" Mange har misoppfatninger. Jeg merker det i mange av samtalene jeg har. Folk knytter ofte ingen sammenheng mellom boikott og egen jobb i det hele tatt. Som om vår økonomi og vår velstand var hugget i stein ."

" Og hva om for eksempel Putins krav om betaling i rubler fører til umiddelbar stopp i gassforsyningen?

“Et leveringsstopp for kort tid ville kanskje åpnet øynene til mange - på begge sider. Det ville tydeliggjøre omfanget av konsekvensene . Men hvis vi ikke får mer russisk gass på lang tid, så har vi virkelig et problem her i Tyskland. Hos BASF ville vi måtte trappe ned eller helt stenge produksjonen på vårt største anlegg i Ludwigshafen hvis forsyningen falt betydelig og permanent under 50 prosent av vårt maksimale naturgassbehov. Minister Habeck har allerede aktivert den tidlige advarselsnivå for gassberedskapsplanen.”

2 Likes

Det er jo rimelig naturlig å hamstre når det begynner å tynne seg ut i butikkene. Russland får jo varer fra Kina, India osv, så er vel ikke akkurat noen fare for at det går tomt for mat og klær akkurat. Det kan nok bli rimelig vanskelig med reservedeler til biler, fly osv?

2 Likes

Briefing fra USA.

russland mister terreng/trekker seg tilbake, fortsetter å bombe så mye de klarer.

3 Likes

Opposition Platform — For Life was one of several political parties suspended by the [National Security and Defense Council of Ukraine] on 20 March 2022,

On 24 February 2022 Russia launched a full scale invasion of Ukraine.[52] On this day party member Illia Kyva expressed support for the invasion and blamed the war on Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy and urged him to resign.

1 Like

Artikkelen @anon88079159 linket til er jo ikke akkurat nøytral da, men mer en hva-gjorde-han-feil artikkel. Det er jo noen flere som gjorde feil her, f.eks. Putin som trodde han kunne kjøre over Ukraina. Noe kanskje Zelensky var klar over at ikke kom til å skje, og hvorfor han ikke trodde Putin ville invadere. For det er jo helt klart at Putin virkelig har feilberegnet når han gikk inn i Ukraina. Putin har måttet sette i kraft ekstreme tiltak hjemme for at det ikke skal bli opprør. Det er snakk om militære ledere som nekter å utføre ordre. For å si det sånn, hvis Putin hadde kunnet spole tilbake til 23. februar, så hadde han neppe gått inn i Ukraina.

Heh, det blir mao som å forby Nasjonal Samling i 1940…

2 Likes

“We have seen the Russians continue to increase their number of sorties, aircraft sorties, in last 24 hours, up over 300. And their strikes are focused on Kyiv, Chernihiv, Izyum, which we’ve talked about before, to the south of Kharkiv, and… basically, the Donbas.”

Ukraina kunne helt klart hatt bruk for NASAM. Det vil definitivt redusere Russland sine muligheter til å legge Ukraina i grus.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Ser du poster mye linker og andre ting uten kommentarer. Litt usikker hva du vil frem til. Greit med litt kommentarer, hva tenker du og hva mener du.

5 Likes

Tinketanker fra US i mars 2018:

The United States and its partners should re-evaluate the most likely Russian courses of action and reconsider the mix of military and non-military tools required to defend NATO allies and Ukraine from potential Russian aggression.

Ved å poste sitater og lenker uten noen kommentar fra meg så overlater jeg mer til den enkeltes egen vurderingsevne. Det er ihvertfall slik jeg har tenkt helt siden jeg deltok i et engelsk nettforum for omkring femten år siden. Jeg kan også “spore” det helt tilbake til det første året i den videregående skolen da jeg for første gang ble utsatt for tilsvarende “debatteknikk” som jeg opplevde her. Den gangen gjaldt det både innvandring og ungdomsklubber. Jeg var imot det første og hadde lite forståelse for det siste. Og tråkket naivt ut i “debatten” på en måte som antagelig bare en som aldri har blitt “normalt sosialt integrert” kan finne på å gjøre. Selv er jeg riktignok overbevist om at jeg har en viss evne til å se ting utenfra og ovenfra nettopp pga den oppveksten (flyttet fjorten ganger i løpet av de første femten årene mellom forskjellige byer). Selv den norsklæreren som “modererte” debattene i norsktimene, og som slett ikke var på linje med meg politisk, var istand til å se det: “Du svever som en ørn over landskapet og ser ut til å ha full oversikt. Men når skal du lande ?” Jeg har det skriftlig :slightly_smiling_face: Etter noen få uker ga jeg opp å argumentere med umodne politiske xxxxxxx og i den grad jeg i det hele tatt deltok så var det med “saksopplysninger”. Så kan en selvsagt si at det er et utvalg jeg gjør og som dermed er vinklet utfra min helhetsvurdering. Men jeg forsøker tross alt også å forholde meg saklig. Også det med utgangspunkt i den samme oppveksten som “outsider”: Realisme var og er simpel nødvendighet. Hadde jeg her feks noe naivt forsøkt å “argumentere” på en slik måte for et generelt prorussisk standpunkt så ville nok sitatet blitt adskillig kortere og den siste setningen ville ikke kommet med.

Perpetual War for Perpetual Peace - A Critical Examination of The Foreign Policy of Franklin Delano Roosevelt and Its Aftermath (PDF) Edited by Harry Elmer Barnes with the collaboration of William Henry Chamberlin, Percy L. Greaves, Jr., George A. Lundberg, George Morgenstern, William L. Neumann, Frederic R. Sanborn, and Charles Callan Tansill.

DEDICATED TO THE MEMORY OF
CHARLES AUSTIN BEARD
Screenshot 2022-04-01 at 09-58-43 Perputual War for Perpetual Peace - Perpetual War for Perpetual Peace_2.pdf

4 Likes

Er ikke litt av poenget med å delta på et forum å faktisk delta? ikke ukritisk poste ting som mange oppfatter som støy?

3 Likes

Har spurt deg ut om en av postene dine før og det du svarte via et par spørsmål der hadde jeg faktisk satt pris på om du postet sammen med utdraget og referansen. Ellers må man nesten trykke seg inn på artikkelen du har linket til, lese hele den så se gjennom det avsnittet du har sitert for så å gjøre en analyse av hva du prøver å komme fram til. Som gjør at det lett blir til at jeg ikke gidder å lese postene dine. Og det kan jo ikke være poenget? Det du kom med når jeg spurte deg ut synes jeg var interessant/nyttig.

Kort sagt, hvis du gidder å skrive noen linjer om hvorfor du poster det du poster, så hadde det gitt meg endel mer.

6 Likes

At jeg “ukritisk poster ting” er jo bare en påstand fra din side. Du er kun en enkelt person og at jeg poster slikt “ukritisk” er det ihvertfall neppe alle som mener. Og jeg er nå uansett en som ikke ser det slik. Og bare den påstanden din der den understreker for meg at disse sitatene og lenkene kan være av det gode. Man kan ihvertfall håpe at et lite spørsmålstegn henger igjen selv hos deg…

3 Likes

Et stykke saklig kritikk jeg skal forsøke å ta inn over meg…

6 Likes

Siden flere har klaget og ment dette var ren støy så ville jeg høre fra deg hva meningen var og hvorfor du ikke postet egen forklaring/tekst mening.

Men jeg tror du svarte ganske greit, så da ble det enkelt.

2 Likes