Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Og hvem skal levere utstyr og reservedeler til disse båtene? Kommer nok aldri til å sjøsatt.

Det går gass i rør fra Yamal i nord hele veien ned til Europa. De skiper også ut gass fra Yamal med skip.

Det var store forhåpninger og spenning knyttet til ex-sovjet landene og om de kom til å bli fungerende demokratier etter at muren falt. Russland hadde også en forsøk på demokrati i 1990 tallet, men som vi alle vet så var det ikke vellykket.

Demokrati som vi tar som en selvfølge har historisk kostet masse og det er en lang prosess for å få et fungerende demokrati. De post-kommunistiske landene måtte gjennom betydelige og radikale økonomiske, sosiale og politiske endringer for å bane vei for demokrati. Dette er en prosess som krever vilje fra ikke bare folket, men også den tidligere eliten som satt/sitter med makta. Begge parter må være villig til å ha samme mål. Noen taper masse makt, mens folket i fellesskap får makt. Slik vilje var mer til stede i mange Øst-Europeiske land siden de hadde over lengre tid utviklet et sterkt anti-kommunistisk sentiment. Samme bevegelse og sentiment var ikke like utviklet i Russland.

I Russland ble privatiseringen av de store naturressursene via enorm korrupsjon også en vesentlig ødeleggende faktor for de nødvendige endringene nevnt over og dermed også ødeleggende for en bevegelse og prosess mot demokrati. Som alle skjønner så er demokrati tuftet på en rekke grunnpilar, derav likhet for loven, sterke intuisjoner og egalitet mfl. Derimot var disse berømte oligarkene som profiterte når de beriket seg på landets felles verdier. Mange av disse oligarkene var Yeltsin venner og krets.

Yeltsin ble svært upopulær hos befolkningen grunnet alt kaoset som fant sted på 1990 tallet drevet frem av korrupsjonen, utplyndringen, økende alkoholisme, økt dødelighet osv (se også min tidligere graf med GDP i Russland under Yeltsin og utover under Putin). Den generell befolkningen som hadde egentlig kun kjente til kommunisme ble lei og begynte å støtte det kommunistiske partiet. Valget i 1996 stod mellom Yeltsin mot kommunisten Zyuganov. Å få de røde inn i Kreml igjen var ikke så gode nyheter for Vesten (USA).

Vesten anså Yeltsin som den beste kandidaten som kunne få demokrati og kapitalisme i Russland. I tillegg hadde Clinton og Yeltsin god kjemi. Valgprognosene var derimot i mot Yeltsin, ha lå på single digit oppslutning blant folket og hadde falt massivt. Dette førte til at Clinten ordnet en 10 billion USD IMF lån til Yeltsins valgkamp (snakk om slush fund). Clintons nære medarbeidere ble også med onsite på valgkampen til Yeltsin. Med god funding og operasjonell hjelp vant Yeltsin overraskende. Uavhengige forskere har i ettertid påpekt at det var endel valgfusk, men det blir spekulasjon nå. Etter Yeltsin som ikke klarte å få ting på stell, ble Russland et lett bytte for autokraten Putin som klarte å få orden på kaoset internt, men har da blitt mer og mer diktator.

Så konklusjon (min): Nei, det var ikke NATO eller EU som er skyld i at Russland ikke ble et fungerende demokrati, men det er en mengde sammensatte årsaker. Først og fremst er det manglende modning og sentiment i befolkningen som dessverre levde i alt for lang tid i et kommunistisk regime hvor frie tanker og individualisme ikke var lov. Deretter korrupt elite som beriket seg selv under privatiseringen kombinert med elendig lederskap som ble heiet frem av rike venner i Vest. Merk, jeg tillegger ikke USA skylden for dette, men mener at de hadde et bidrag.

Hvis du har lest så langt så håper jeg at vi kan slutte med å gjøre narr av folk. @olafalo kommer med gode kunnskapsrike innlegg og selv om noen måtte føle at de er far fetched så er det faktisk mye i internasjonal politikk som er far fetched. Så please ikke reduser diskusjonen til å gjøre narr eller lage memes. Bruk heller den andre Ukraina tråden til det, der er det allerede mye ukritisk deling av materiale.

6 Likes

Det var jo nettopp det de gjorde. Valgte en President som gikk til valg mot korrupsjon og for demokrati, men når de samtidig gav uttrykk for at de ønsket tilnærming til EU så var det den virtuelle hårballen som Putin ikke kunne få harket opp fra halsen.

2 Likes

Fair enough, ser den. Jeg tror heller ikke krigen har gått etter planen til Putin. Han fikk Krim svært enkelt, kun 1-2 soldater døde så tenkte nok han ville møte mye mindre motstand i Ukraina og at Zelensky kom til å flykte. Nå er han kne deep i shit. Men poenget mitt er at han kan ikke fortsette hvis han ikke vet at han har Kina i ryggen. Dette kan pågå så lenge Kina “tillater” det. At Russland har antagonisert USA/NATO var nok meningen til Putin (og Kina).

Tror vinteren med energikrise i EU og årene før med logistikk krise pga covid har vært en god stress test for Russand/Kina og vist dem hvor avhengig Vesten er av dem. De har trolig fått endel selvtillit og spiller et høyt spill.

5 Likes

Leste den faktisk når du la den ut på den andre tråden. Interessante betraktninger. Interessant bakgrunn også, veldig unbiased :wink: eller? Men selvfølgelig, ikke meningen å flåse, man må lese materiale fra alle kanter så lenge det er seriøst.

1 Like

https://tradingeconomics.com/russia/imports-by-country

https://tradingeconomics.com/russia/imports/germany/nuclear-reactors-boilers-machinery

Det blir sikkert dritlett å erstatte 6mrd dollar verdt av assortert maskineri fra Tyskland. Sammen med resten av de på listen er det nok til å få veldig mye til å bare stoppe opp. Russisk industri kommer til å slite så jævelig.

Eksempel

7 Likes

Det er kanskje den beste ugraderte daglige oppsummeringen som er der ute. At noen ikke liker den eller mener det er feil tror jeg alle lever godt med. VI har jo enda folk her på forumet som prøver å forsvare Putins handlinger.

3 Likes

Hvordan definerer du “kanskje den beste” egentlig? Er bare litt nysgjerrig.

Jeg er nok ikke like aktiv som deg på forumet her og har derfor har ikke sett noen som pusher eller forsvarer Putin. Så kan ikke snakke noe rundt det, men sånn eller synes jeg at noe av det beste med velfungerende demokratier er at folk har ytringsfrihet. Dog, skjønner absolutt at ikke alle deler den oppfattelsen selvsagt.

3 Likes

God oppsumering fra flere kilder pluss en writeup med egne meninger. At han har den bakgrunnen han har er selvsagt en enorm styrke.

1 Like

Ah OK, skjønner. Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg ikke fant noen kilder i det avsnittet du hadde limt inn. Var en link dog, men ikke mange kildehenvisninger… Mulig det var egentlig fakta som alle burde vite? :woman_shrugging:

Snakkes i morgen :smiley:

1 Like

Nei når du ikke trykker på linken så er det jo ikke så rart du ikke finner noen kilder…

Var 4-5 BM21 som stod i området hvor det også var et kjøpesenter, russerene fulgte dem med UAV og la ut filmen på nett etter at de bommet og smadret kjøpesenteret. Som var i nærheten. Men ikke sååå i nærheten.

2 Likes

Jeg trykket faktisk på linken og har gjort det nå også fra min mobil. Er ingen kilder på det avsnittet du har limt inn altså.

3 Likes

Bra da leste du kilden altså.

Godt jobbet.

Eller sier du at du ikke stoler på den tidligere forsvarsattachen at han lyver? selv om det meste han skriver om i den oppsummeringen er godt kjent og har vært i media i flere år.

Krim hadde han full kontroll på fordi han hadde avtalt alt på forhånd med korrupte Ukrainske offiserer, og det hadde russisk majoritet og autonomi fra Ukraina.

Tror du virkelig samme etterretningstjenesten var helt på bærtur her?
Jeg så et intervju i dag med en tidligere KGB agent som kunne garantere at Putin hadde fått god etterretning i forkant, og at han ikke var det minste overrasket over motstanden da “Ukrainians resent the Russian state with a vengence”. Det mulig at Putin har levd i sin egen verden ig ikke lyttet til sine rådgivere, men hvorfor, stopper han ikke da krigen med Zelenskys garanti om å ikke bli med i NATO og erklærer det som et vinn?

Med maktbalansen mellom Kina og et isolert Russland kan de aldri få et nært forhold som er sunt for Russland, så det er ikke lurt å lene seg på.
Støtten har også vært veldig begrenset hittil, og det kan virke som den blir mindre jo lengre dette drar ut.

1 Like

Litt usikker hvor spørsmålet hører til…
men hva betyr det at USA fryste Russland sine reserver på ca 650 bUSD? Er det samme som USA har konfiskert de pengene (som de trenger selv) og fikk redusert litt av sin enorme gjeld?

Det betyr at pengene er fryst og evt blir frigjort når Russland er demokratiske.

Litt som gullet afghanistan eier. Men som Taliban ikke får tak i.

Måten Russland gikk inn i Ukraina på virker idiotisk hvis de hadde god info om det ukrainske forsvaret. Min konklusjon er derfor at de ikke hadde det.

1 Like