Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Ser for meg at dette blir advokatmat. Er garantert en force majeure klausul i kontraktene så det blir nok en stillingskrig.

Godt det går mot sommer.

At EUs gass betales med rubler og Kina kjøper Saudia Arabias olje i yuan vil bli veldig sårbart for dollaren hvis det skjer.

5 Likes

Jeg setter spyemoji fordi forfatteren av artikkelen setter frem en tøysete stråmann.

@olafalo jeg snakker om folk her inne i dette forum

1 Like

Kanskje vurdere å slutte med spyemojier, man skaper ikke noe konstruktivt med å holde på sånn?

1 Like

Det er flere økonomer som argumenterer for at å stenge import av russisk gass er økonomisk lurt for Europa på lang sikt fordi konflikten da vil bli kortere. Så lenge man importerer russisk gass er pengeflyten inn til Russland så høy at Putin kan fortsette å klore seg fast til makten, siden det er denne pengeflyten som holder hele “adelen” fra sikkerhetssystemet lojale.

De har også en engelsk versjon de linker til i twittertråden nedenfor.

Engelsk pdf:

2 Likes

Forsvarsekspert: Vesten bør gjøre mer for Ukraina - også militært – VG

Flere begynner å våkne. Det er bra.

7 Likes

Før eller senere kommer vesten til å sende en beskjed til Ru om å trekke seg ut eller bli kjeppjaget ut, av vesten.

2 Likes

Det viktigste er at NATO nå i første omgang fortsetter å ruste opp i øst, og at Ukraina får flere våpenleveranser. Så får man ta det derfra.

– Hvor mye skal man egentlig tåle?

Ulriksen mener faren for at dette kan eskalere uansett er reell:
– Det er jo egentlig ingen som tør å si det. Men hvor mye skal man egentlig tåle da? Dette likner veldig på 1930-tallet, når Hitler først går inn i Østerrike, så Tsjekkoslovakia, og så er det Polen sin tur, sier Ulriksen.

Han viser til russiske TV-programmer der det har vært snakket om hvordan Russland kan opprette en korridor til Kaliningrad gjennom Polen, og gamle nasjonalistiske sanger om områdene som tidligere var del av Sovjetunionen.

– Her står vi også overfor en vanskelig erkjennelse: En vil så gjerne tro at det bare er en gal mann på toppen som driver dette frem. Jeg har heller ikke lyst til å demonisere russere, men det er et faktum at det er en ganske stor bevegelse i Russland som er ekstremt nasjonalistisk.

1 Like

Hvis det er sånn at når Putin kan true med noe og vi for enhver pris vil unngå eskalering, da kan han bare fortsette å dytte.

Inn med NATO. På tide å sette hardt mot hardt!!

3 Likes

Det kommer. Men jeg tror vesten er ganske fornøyde så lenge Ru fortsetter å destruere egen kapasitet, slik de gjør nå uten å nå sine mål.

Det tok måneder for Ru å bygge opp kapasitet langs grensa.
Det tar også tid for NATO å forberede, men det er nok i gang nå.

1 Like

10. november 2021

2 Likes

Mulig det stemmer, men jeg skulle gjerne sett det fra andre kilder enn The Sun.
De er ikke de mest pålitelige. En gang hadde de en artikkel om en London-buss som var sporløst borte og ble funnet igjen på månen.

6 Likes

Ser ut til at Dark Eagle ble utplassert før Ukraina krigen

1 Like

Krigen i Ukraina er feil, og Russland er den skyldige, men at vesten med USA i spissen har vært med på å provosere fram en krig, kan det ikke være tvil om.

Her er f.eks. en studie fra RAND (se hva RAND er i fakta-utsnitt nederst i innlegget) fra 2019 som omhandler nettopp dette (ganske pervers lesning):

Overextending and Unbalancing Russia: Assessing the Impact of Cost-Imposing Options | RAND

I studiet går de i gjennom punkter som kan «overutvide og ubalansere Russland» og risikoen med de forskjellige tiltakene som blir foreslått.

Jeg har plukket ut et par punkter som omhandler dagens konflikt.

"Providing lethal aid to Ukraine would exploit Russia’s greatest point of external vulnerability. But any increase in U.S. military arms and advice to Ukraine would need to be carefully calibrated to increase the costs to Russia of sustaining its existing commitment without provoking a much wider conflict in which Russia, by reason of proximity, would have significant advantages.

Increasing U.S. forces in Europe, increasing European NATO member ground capabilities, and deploying a large number of NATO forces on the Russian border would likely have only limited effects on extending Russia. All the options would enhance deterrence, but the risks vary. A general increase in NATO ground force capabilities in Europe—including closing European NATO member readiness gaps and increasing the number of U.S. forces stationed in traditional locations in Western Europe—would have limited risks. But large-scale deployments on Russia’s borders would increase the risk of conflict with Russia, particularly if perceived as challenging Russia’s position in eastern Ukraine, Belarus, or the Caucasus."

Hvem er RAND:

RAND Corporation (navnet hentet fra akronymet R esearch AN d D evelopment ) er en amerikansk ideell tankesmie som ble stiftet i 1948 for å gi vitenskapelige råd til USAs forsvar. Siden har organisasjonen utvidet sin målgruppe til å omfatte andre staters myndigheter, internasjonale organisasjoner og kommersielle virksomheter.

RAND har omkring 1 700 ansatte og hovedkontor i Santa Monica i California.

RAND har vært sentral i utviklingen av amerikansk militær doktrine og strategi, blant annet konseptet terrorbalanse basert på arbeid innen spillteori under den kalde krigen.

PS! RAND lager ikke slikke rapporter uten at det blir bestilt av noen, i dette tilfellet er det mest sannsynlig noen som er høyt oppe i systemet i USA som har sagt at de ønsker et slikt studie.

7 Likes

Ser RU kanskje kan unngå noe sanksjoner gjennom India, de har vist inngått en deal. Forundrer meg ikke det blir vesten som kommer til å blø mest økonomisk etter vært. Pakistan har inngått avtale om rundt 7% av all eksport av russlands hvete (pluss ca 1/3 av Tysklands import av gass) kan vel anta det vil komme flere slike avtaler der vesten er utelatt. Begynner å se ut som skikkelig økonomisk krig øst/vest dette.

Russia has so far exported 360,000 barrels of oil a day to India in March, almost four times the 2021 average

3 Likes

RAND har kontrakter med bl.a. det amerikanske forsvardepartementet. Husker å lese en rapport fra dem angående Midt-Østen for et par år siden hvor de eksplisitt forklarer at USAs støtte til sunni-militser og sunni-land er et hoved-komponent i spillet om å bevare petrodollaren og deres olje- og gass interesser i området. Mye innsiktsfull informasjon fra dem, som kan bistå oss i å forstå USAs sin agenda utenriks

2 Likes

At styrking av NATO i land som grenser til Russland øker risikoen for en “konflikt” med Russland er det ikke vanskelig å være enig i, all den tid Russland allerede har gitt uttrykk for at de misliker dette.
Men øker det risikoen for at Russland angriper disse NATO-landene?

3 Likes

Sør-Amerika, Asia (bortsett fra Japan), Midtøsten og Afrika, har vel heller ikke tatt et klart standpunkt i Ukraina krigen, der de fordømmer Russland. Dvs. at de mest sannsynlig fortsatt handler med Russland

Handelsblokadene vil ha store konsekvenser for oss i Vesten, jeg tror f.eks. England kan bli ekstremt hardt rammet over tid.

1 Like

Det står vel i klartekst her: But large-scale deployments on Russia’s borders would increase the risk of conflict, jeg vet ikke hva du legger i ordet konflikt, men det er mest sannsynlig ikke kakekrig de snakker om her.

I studiet setter cost og risk som high:

Samme gjør de under lethal aid to Ukraine:

Vestens sanksjoner har minst to målsettinger. Den ene er å ramme russisk økonomi og dermed Putins krigskasse. Det andre er å redusere, og aller helst kutte avhengigheten av russisk eksport til Vesten; enten det dreier seg om olje og gass, mineraler etc. Det øker Vestens handlingsrom og reduserer Putins trussel-muligheter.

Mer usikkert er det om sanksjonene vil føre til motstand mot Putin i befolkningen, blant oligarker og andre som rammes, eller om aggresjonen rettes mot Vesten.

Uansett vil det ta tid for Russland å endre sine handelsmønstre - på samme måte som det tar tid for Vesten å gjøre seg mer uavhengig av Russland. Det er heller ikke sikkert Vesten vil sitte stille og se på om tredjeland undergraver sanksjonene. Den meldingen er allerede sendt Kina.
Russlands hovedinntekter kommer fra Olje og Gass. Der er markedet og eksportmulighetene begrenset, i alle fall på kort sikt.

Kan se problemet med sterkt RU men dette er noe alle land trenger så det vil de få solgt til andre. Blir å skyte seg selv i foten etter min mening.