Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Joda, men nå snakker jeg om de første årene post-sovjet, og ikke i nyere tid.

Qatari Energy Minister:

Al-Kaabi rejected the option of imposing sanctions on Russia’s oil and gas sector, stating that “energy should stay out of politics.” He also reiterated that a complete ban on Russian gas supplies to Europe is “not practically possible,” and added that his nation is not “choosing sides” in the conflict between Russia and Ukraine.

Kilde: Qatar stands in solidarity with Europe and will not divert gas supplies, says energy minister (arabnews.com)

Bare begynne å sanke dasspapir, for denne gangen kan det faktisk bli mangel på det ene og det andre.

1 Like

Er vel ikke så mye vi ikke er selvforsynte på i Norge, eller kan bli det ved behov? Vi har vannkraft som dekker mesteparten av strøm-behovet, gass og olje i bøtter og spann, dopapir herfra til månen, rent drikkevann i springen, stort kjøtt, fiske og jordbruk samt god tilgang på utdannet arbeidskraft. Det vi får mangel på ved en eventuell krise er først og fremst arbeidskraft i lavtlønnede yrker, som vi så under pandemien.

Som et skritt mot energiuavhengighet fra Russland, har Tyskland blitt enig med Qatar om et langsiktig energisamarbeid.
Avtalen mellom de to landene , som ble inngått sist søndag, omhandler ikke bare flytende naturgass (LNG), men tar også sikte på å utvikle ny fornybar energi og tiltak for å fremme energieffektivitet.

1 Like

Denne kan du stryke, ikke så mange varer vi er selvforkynt med fra den sektoren.

En kan nok være rimelig sikker på at norske myndigheter i en slik situasjon vil “oppfylle våre forpliktelser” og vel så det når det gjelder energi. Vil ikke overraske meg om de da sørger for at bare desto mer sendes ut av landet og innfører rasjonering her… Det samme kan fort komme til å gjelde alt annet. Det eneste som kan hindre den sedvanlige “gavmildheten” på våre vegne måtte vel evnt være om russerne kappet kablene og innførte en effektiv blokade. Kanskje vi da også kunne fått tilsvarende lave priser på fisk som for femti år siden…

2 Likes

Inderne ser foreløpig ut til å beholde sitt standpunkt.

Mulig India, ved å se hva som skjer i Ukraina nå, tenker at de ikke kan stole på at USA og Vesten vil backe India i en potensiell konflikt med Kina.

Blir spekulasjon, men fremdeles litt overrasket. Et eksempel på at geopolitiske allianser alltid er relative.

Kanskje litt ironisk å utslette gass-import fra Russland, for så å finne alternative partnere som Qatar som har sharia-lov og som gir materialistisk støtte til IS i Syria (som Hillary Clinton presiserte i en av de lekkede epostene fra 2016)

5 Likes

Staten Norge tjener vel økonomisk på denne krigen, oljepengene bare ruller inn :bouvet_island:

Ikke cash, men oil is king!

Mm. det er noe som står skrevet i EUS avtalen, med liten skrift, som gjør at vi ikke får lov til å tjene noe?

2 Likes

Hva prater du om? xD Vi snakket om å måtte hamstre nå eller ikke :stuck_out_tongue: Jeg tror helt klart folk kan chille om man bor i Norge. :slight_smile:

1 Like

Telegram meldte om avtale om det ene og det andre med India men hvor mye som ligger i det blir vanskelig å bekrefte.

Fra translate:
India again waved to Russia

:speech_balloon: Narendra Modi’s government approved Russia’s proposal to invest in Indian corporate bonds and activated two local currency exchange mechanisms in the country. Russia can directly bypass US dollar investments in India through rupees held at the Indian central bank to generate income.

By refusing to comply with Western sanctions against Russia, buying oil, selling bonds and exchanging local currency, the Indian side took this step.

:speech_balloon: This is a very big market expansion.

1 Like

Det tror jeg også. Det var et forsøk på callback humor til corona- tilstander :see_no_evil:

Men når det er sagt så skal du ikke se bort ifra at EUS avtalen forhindrer oss i å gjøre hva vi vil med det ekstra overskuddet. Så ikke sikkert den enkelte forbruker vil merke noe til de ekstra inntektene, selvom om staten vil bli rikere.

1 Like

USA har innført oljeboikott av Russland som følge av krigen og forsøker å få andre land med på dette. Det er uaktuelt for India, som ifølge en tjenestemann nå vil øke importen av russisk olje.

Den siste kontrakten som er inngått med Russland, er på 3 millioner fat, som New Delhi ifølge indiske medier får kjøpe til 20 prosent under markedspris, skriver Finansavisen.

Russiske varer er for tiden på tilbudssiden.

1 Like

Ganske så interessant type han dere Scott Ritter, som snakker mest, i alle fall den første halvtimen jeg har sett. Selv om jeg alltid synes det er mest interessant å høre om fakta og hva folk mener, helt uavhengig av hvor de står politisk så er det likevel ryddig å ha en viss ide.

" In 2019, Ritter wrote that “President Trump and all the Democratic presidential candidates” with the exception of Tulsi Gabbard “have failed to display a modicum of intellectual curiosity about what really happened in Douma and Khan Shaykhun

" Writing in The New York Times , Matt Bai said that Ritter was proved right about WMD’s being an excuse for going to war in Iraq and that the aftermath of the war could be calamitous. Bal described Ritter as the “most determined dissenter and the one with the most on-the-ground intelligence” of the situation in Iraq prior to the war. He wrote that Ritter’s refusal to be “taken in” by the fabricated intelligence related to Iraqi WMD would “discomfort” those who “insisted on Hussein’s lethality” and then used the fabricated intelligence as an excuse for why they were wrong.[19]

Seymour Hersh, who became close to Ritter in the 1990s and appeared as a character witness at his April 2011 trial, said that Ritter “understands the Arab world in a way that few Westerners I know do. You have no idea how smart he is”

Når man hører hva Ritter har å si tenker jeg at USA har de aller beste pokerspillerne i verden, mens Russland har de beste sjakkspillerne i verden.

I så fall sitter USA og vesten med 4 ess på hånda og tenker at russerne “have no idea whats comming”.

Mens russerne har en sin sjakk-strategi, og følger den.

3 Likes

Man er nesten nødt til å ta noe av det han sier under det intervjuet med en klype salt, for det høres for utrolig til å være sant. Anbefaler deg å høre hele :blush:

1 Like

Hadde satt pris på en debatt mellom disse to, god kunnskap gir noen forskjellige konklusjoner her og de kunne nok kommet fram til mye interessant sammen. Eller så hadde det blitt en shouting match, man vet aldri :stuck_out_tongue:

1 Like

Jepp, sjekker så og si alltid hva folk påstår, og er noe løgn eller ikke matcher med fakta forsvinner jo kredibilitet. Jeg kan jo selvsagt ikke fakta-sjekke annet enn basic stuff, dvs selve eksistensen av håndfaste ting han nevner. Fakta-sjekk utover ren eksistens av noe blir fort noe annet.

Synes uansett at det er et smart utgangspunkt å tenke at fienden ikke er idioter, men ta høyde for at de kan ha planer som er like smarte som våre.
Bet meg merke i det han sa (fritt etter hukommelsen) om at “hvis fienden gjør alt feil og man bare kan spasere til seier så kan det fort være et bakholdsangrep.” Kanskje våpeninspektøren kan ett og annet om krig.

2 Likes

“problemet” med det han sier er “Jeg tar alt som Russland sier som sant, til det er verifisert feil”, og i den verdenen er alt han sier etterpå korrekt. Det er der jeg i hvert fall er uenig med han i innfallsvinkelen.

Betviler ikke at du faktasjekker, hilsen fanboy fra Pcib tråden :smirk:

Det jeg ofte merker er at i slike intervjuer blander de egne meninger inn med faktaen, i tillegg til at det ikke er så lett å faktasjekke de, da det veldig sjeldent framkommer kilder.

Virker som om politikk rett og slett mer synsebasert enn ett seriøst legemiddelstudie…

2 Likes

Artikkel som bla omtaler hvor mye sivile tap ulike kriger i nyere tid har medført.

Man kunne anta at sivile tap ble mindre jo nærmere nåtid man kommer, men krigen i Irak viser at det nødvendigvis ikke stemmer.

2 Likes