Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Rare tall? Tar ikke med Ukraina sine dødstall?

1 Like

At sivile utgjør større del av tapstall er paradoksalt nok en konsekvens av moderne krigføring, til tross for «presisjonsvåpen» og høyteknologi: krigene er asymmetriske og hybride. Tiden der store armeer stilte til slag er forbi og vil aldri komme tilbake.

Et eksempel er amerikansk dronekrig siden 9/11. Det er «akseptabelt» med stor andel av døde sivile i all den tid «målet» tas ut.

Kontroversielt, kort fortalt.

5 Likes

Fortsatt mulig å komme inn på topp-10-korteste-kriger-lista.

2 Likes

Ja, asymmetrisk og hybrid er nøkkelordet som du sier. Trist at det skal være slik.

Sikkert alt forenklet tenkt for Irak sin del, men etter at Bush senior var ferdig første gang i Irak var det vel ikke en avansert hær Bush junior måtte bryne seg på andre gang. Allikevel klarte junior å drepe såpass mange sivile.

Men men…får lite konsekvenser uansett. USA truer jo å straffeforfølger dommere,
advokater osv som i Haag ønsker å kjøre sak om krigsforbrytelser mot USA.

Er en grunn til at det nesten bare er afrikanske diktatorer som blir stilt til saker i Haag. Regner med at Russland også slipper unna.

Claiming the ICC’s investigation into alleged war crimes by U.S. forces in Afghanistan poses a national security threat, President Donald Trump issued an [executive order] on June 11 effectively criminalizing anyone who works at the ICC. Its lawyers, judges, human rights researchers and staff could now have their U.S. bank accounts frozen, U.S. visas revoked and travel to the U.S. denied.

5 Likes

Tar ikke med krigen som pågår. Er et retrospektivt arbeid. Publisert i 2021. En oppdatering er absolutt på sin plass etter Ukraina-Russland krigen er over. Håper den er over snarest!

3 Likes

Noen som vet om Irans sanksjoner vil oppheves nå?

1 Like
2 Likes

Ja, de er redd for sekundære sanksjoner så store investeringer i Russland er ikke like lukrativt nå enn før krigen

1 Like

Det er jo interessant hvordan Kina som linje i kommunikasjon med USA ber usa ta seg en pille, mens de faktisk gjør det usa vil uten å kommunisere det. :thinking:

2 Likes

Viser seg å være vanskelig å endre

Kinas kommunikasjon er til innvortes bruk (les; propaganda).

Kinas handlinger viser hva de egentlig mener.

5 Likes

There are decades where nothing happens; and there are weeks where decades happen,

Vladimir Ilyich Ulyanov

4 Likes

En liten bekymringsmelding fra meg om kommende vinters strømpriser og mulige strømrasjoneringer for norske husholdninger, og jeg legger den på denne tråden siden (jeg skal forklare) siden det også vil være en konsekvens av krigen i Ukraina.

Følgende er en påstand fra meg; hovedgrunnen til at spotprisen på strøm i område N03 (Midt-Norge, Trondheim) og N04 (Nord-Norge, Tromsø) er fyllingsgrad i vannmagasiner, og at disse områdene ikke kan eksportere strøm direkte til Europa.

Og tilsvarende, spotprisen på strøm i områdene i område N01 (Østlandet, Oslo), N02 (sørvest-Norge, Kristiansand) og N05 (Vestlandet, Bergen) er at magasinfylling er lav og at det er god direkte og indirekte kraftkapasitet ut fra disse strømområdene og ut til Europa.

Spotprisen på strøm i N03 og N04 var i hhv januar og februar på hhv 26 og 17 øre, og ligger an til 15 øre i mars.

Spotprisen på strøm i N01, N02 og N05 var i hhv januar og februar på hhv 120 og 140 øre, og ligger an til 175 øre i mars.

Man kan følge spotprisen for stort sett alle land i Europa, og Norge på Nordpool

Fyllingsgraden kan man følge på denne linken og man kan velge på område og år.

Først til fjorårets situasjon, og veien inn til det som ble tidenes dyreste strømvinter.

Da bør man egentlige spole tilbake til uke 39/uke 40 i året 2020, halvannet år siden, for å få oversikt på situasjonen som brakte oss til den rekorddyre strømmen i vinter, men først 2021.

Det som er den “offisielle historien” er at det var en tørr sommer i i 2021, og det er sant, gjennom sommeren 2021 lå fyllingsgraden i norske magasiner på ca 70% når de normalt ligger på 80%.
Men det som er like sant er at tidlig høst og høst brakte mye regn og fylte magasinene tilbake til normalen, faktisk identisk med normalen, og lå faktisk litt over normal når man gikk inn i “nedtappings-sesongen”

--------- Median 2021
Uke39 82,2% 70,6%
Uke40 82,6% 71,1%
Uke41 83,0% 74,5%
Uke42 81,5% 77,4%
Uke43 82,4% 82,0%
Uke44 81,8% 81,4%
Uke45 79,4% 79,9%
Uke46 78,1% 80,0%
Uke47 75,8% 77,7%

Så til det jeg tror jeg ikke har sett blitt nevnt i en eneste debatt eller i media, og da er vi tilbake i 2020.

Da var magasinene rekord fulle, fra sommeren og ut året i 2020 var det rekord fullt i samtlige uker frem til nyttår. i uke 47 i 2020 var det 94,1% fyllingsgrad og det høyeste som noen gang er målt, uansett på året er 96,2%.

Mao det skjedde en rekord-nedtapping av norske magasiner i løpet 2021, og tilsvarende eksport til Europa, fornuftig eller ei, det er de klare tallene.

Tilbake til vassmagasinstatistikken. I et normal år skjer magasinfyllingen i de 10 viktige ukene fra uke 17 til uke 27. Hvis det er normale mengder snø i fjellet (og normal netto-eksport av kraft) så fylles magasinene med ca 40% poeng, dvs fra en normal bunn på ca 30% i uke 17-19 til ca 70% i uke 27-29. Etter det kan det i et normalår legg på seg 10% poeng fra uke 28 til 48, i rykk og napp.

Da nærmer vi oss poenget.

Akkurat nå ligger fyllingsgraden rett over 30%, men det er på landsbasis, i de to viktige områdene N02 og N05 , sørvestnorge og vestlandet, som står for nesten 60% av magasinkapsiteten, så er fyllingsgraden totalt 25%

Og viktigere, eksporten fra disse områdene har tiltatt de siste ukene, og tar vi det viktigste området, N02 sørvestnorge, som har viktige magasiner som landets største, Blåsjø, som er et flerårsmagasin (tar flere år å fylle opp), så har fyllingsgraden gått fra 37,5% i uke 8 til 28,2% i uke 11, dvs 3,1% i snitt per uke. Det har ikke vært noe bedre i N05, Bergen hvor tilsvarende tall er 30,9% i uke 8, 21,4% i uke 11 og snitt per uke på 3,2%

Normalt er det en helt jevn fall i tappingen til smeltingen i uke 17-19 setter i gang, det betyr at vi kan forvente oss nedtapping i samme hastighet, og det er 6-8 uker til smeltesesongen starter så kan det i verste fall bety 3%*8uker 0 totalt tomme magasiner.

Mao, selv med en kraftig nedbremsing av el-produksjon vil magasinene være rekordlave før fyllingen starter; 2 % per uke i 6 uker tilsier rett under 15% fyllingsgrad i N02 og N05.

Så kan man selvsagt tenke seg at det vil blåse opp slik at vi kan importere vindkraft. men faktisk er det meldt unormalt lite vind de neste 2 ukene i nordsjøen, og nærområder hvor vindkraft i Europa produseres, og ukene etter det, er det som kjent vanskelig å spå. Så det er bortimot garantert å bli eksport, og i samme tempo som siste uker. For skikkelige nerder kan man følge alle de viktigste værmodellene (amerikanske, europeisk, canadiske er det beste etter min mening) her:

https://www.wetterzentrale.de/de/default.php

Og så til “the icing on the cake”, det er unormalt lite snø i fjellet i SørNorge (og godt med snø i fjellet i midtnorge og nordnorge), noe man kan følge med på i denne linken:

Ut fra det jeg leser vil jeg si ca 75% av normalt nivå, dvs smeltesesongen kan forventes å fylle magasinene med 30% poeng mot normalt 40%.

Sum a summarum vil fyllingsgraden i fjellet i N05 og N05 være rekordlavt nå sommerferien starter, ikke usannsynlig under 50%.

Så til relevansen til krigen i Ukraina.

Europa er i særdeles stram energisituasjon, og skulle vi gå for Frp sitt forslag om en makspris på 50 øre, eller even worse, Rødt sitt forslag med 30 øre i makspris vil det være en gavepakke til Putin, og bortimot en krigserklæring mot våre allierte i Europa og NATO.

Og den økte nedtapping av norske magasiner er litt av det Norge kan bidra med for å støtte våre allierte.

Det jeg tipper vil bli en av overskriftene en eller annen gang i 2022 er at “spotprisen på strøm i Sør-Norge er 10 kroner og i Nord-Norge 10 øre”, og får egentlig krysse fingrene for at sommeren i Sør-Norge blir sommeren som regnet bort.

Får vi en normal, eller litt fin sommer i sør-Norge ser jeg ikke bort fra at det kan bli rasjonering av strøm til neste vinter.

14 Likes

Fulgte deg helt frem til dette.

Hvorfor er fastpris på strøm en gavepakke til Putler og krigserklæring mor våre allierte?

1 Like

Fordi vi må spare på strømmen, hvis jeg kan bruke strøm til 50 øre kilowatten bruker jeg mer enn om jeg må betale 5 kroner. Og selv med dagens ordning, ender man opp med en høy pris per kilowatt i en anstrengt situasjon på fastledd, moms og diverse.

9 Likes

En utrolig relevant twitter-tråd, fordi den gir et bilde på den russiske mentaliteten:

4 Likes

In 2015, researchers collaborating at the VroniPlag Wiki reviewed von der Leyen’s 1991 doctoral thesis and alleged that 43.5% of the thesis pages contained plagiarism, and in 23 cases citations were used that did not verify claims for which they were given. Multiple notable German academics such as Gerhard Dannemann and Volker Rieble publicly accused von der Leyen of intended plagiarism. The Hannover Medical School conducted an investigation and concluded in March 2016 that while the thesis contains plagiarism, no intention to deceive could be proven. The university decided not to revoke von der Leyen’s medical degree. Critics questioned the independence of the commission that reviewed the thesis as von der Leyen personally knew its director from joint work for an alumni association. Various media outlets also criticized that the decision was nontransparent, not according to established rules, and failed to secure high academic standards. Ursula von der Leyen - Wikipedia

Biden has made several false or exaggerated claims about his early life: that he had earned three degrees in college, that he attended law school on a full scholarship, that he had graduated in the top half of his class and that he had marched in the civil rights movement. The limited amount of other news about the presidential race amplified these disclosures and on September 23, 1987, Biden withdrew his candidacy, saying it had been overrun by “the exaggerated shadow” of his past mistakes. Joe Biden - Wikipedia

2 Likes

Ingen tvil om at demokratiet kommer til å banke hardt på døren i hviterussland

8 Likes