Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Om strømmen koster 50 øre eller 5 kroner kWh spiller overhodet ingen rolle i forhold til krigen i Ukraina, ei heller vårt forhold til våre allierte.

Vårt strømforbruk er et piss i havet og kan på ingen måte påvirke krigens gang.

Dette var bare søkt

4 Likes

Jeg tror Frankrike har makspris på rundt 40 øre? per kw/t.

Er det en krigserklæring fra Frankrike mot resten av NATO?

4 Likes

Snøffel , hvordan har strømforbruket vårt vært denne rekord-vinteren i forhold til en vinter med vanlige strømpriser? Justert for utetemperatur selvsagt.

@Snoeffelen

Oi, 40 øre kilowatten ?? Hvor har du de tallene fra ?

Som sagt går det an å følge med på spotprisen på strøm for følgende land i Europa:
Storbritannia, Norge, Sverige, Finland, Danmark, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tyskland, Nederland, Belgia, Østerrike og Frankrike.

Igjen, sjekk på den europeiske strømbørsen Nordpool.

Hver dag, rett før klokka 13:00, så blir prisen for neste dag i alle land og områder lagt ut.
Der kan man sjekke prisen på timebasis for variasjon gjennom neste døgnet, man kan også sjekke historiske priser for alle land i tidsrom du selv velger; timer, dager, uker, måneder og år.

Og på følgende skal jeg gi deg rett i at prisen for i Frankrike kan være 40 øre per kilowatt time:

Sjekkker man på månedsbasis f.o.m august 2019 t.o.m mai 2021 så var den laveste snittprisen per måned 13,45 øre i april 2020, og den høyeste i april 2021 på 63,10 øre.

Månedssnittet i perioden august 2019 til mai 2021 var på 38,77 øre.

Mao, 40 øre per kilowatt time i Frankrike er vanvittig spot, hvis man snakker om “snøen som falt i fjor” (ja jeg vet at Frankrike har kjernkraft, men synes uttrykket passet bra i mtp temaet).

Strømmen i Frankrike, som i Norge har blitt dyrere grunnet en krevende energisituasjon i Europa, og da snakker vi før Russlands invasjon i Ukraina. Faktisk har spotprisen på strøm vært høyere i Frankrike enn i Norge, nesten dobbelt så høy.

                Frankrike      Norge (sør for Sognefjorden og Røros)

Nov21 - 217,06 øre 106, 35 øre
Dec21 - 274,67 øre 174,34 øre
Jan22 - 211,42 øre 140,45 øre
Feb22 - 185,55 øre 119,77 øre

Mao bruker vi strømprisen i dag, det den har vært i vinter, og det som er sannsynlig fremover så er ikke spotprisen på strøm i Frankrike på 40 øre, den er over 2 kroner kilowatten i Frankrike, faktisk har ukesprisen i Frankrike i frankirike de 4 siste ukene ligget fra 241 øre til 369 øre, så det blir ikke noe billigere der heller.
Faktisk er spotprisen i Frankrike den dyreste uken i mars 2022 nesten 10 ganger så høy som snittet per uke i perioden aug 2019 til may 2021.

Det som selvsagt kan være tilfellet, som jeg ikke har oversikt på, er om Macron og Frankrike har så gode statsbudsjetter slik at de tenker at de skal overgå Norge i “strømsponsing”.

Kanskje ingen betaler mer en 40 øre i Frankrike, og får moms og avgiftfritak?

I Norge har vi 80% rabatt på alt over 70 øre, men med avgifter og moms så blir det vel slik at når spotprisen så ender vi ca på spotpris for det vi reelt betaler når sportprisen er 2-3 kroner.

Jeg klarer virkelig ikke se for meg at statsfinansene i Frankrike tillater strømsponsing som slår den norske ordningen ned i støvlene.

Blir et vanvittig pengesluk om den franske forbruker skal betale 40 øre kilowatt timen, da snakker vi subsidiering på over 2 kroner kilowatten.

Og da snakker vi ikke tap av avgifter og moms.

Mulig det er slik, og i så fall har vi i Norge en drittordning i forhold til Frankrike.

Jeg tror ikke det, og faktum er at strøm i Frankrike mest sannsynlig koster den jevne franskmann mer per kilowatt time enn for Ola Nordmann.

3 Likes

Det første kan godt hende, men jeg er uenig at det er søkt. Energi er Putins trumfkort, og om Norge skulle kutte strømmen til Tyskland og Frankrike, noe vi må gjøre hvis den jevne Nordmann skal kunne bruke strøm som han vil når magasinene nærmer seg historisk lavmål, og det er relativt lite snø i fjellet. Betaler jeg 30 eller 50 øre kilowatten så dusjer jeg når jeg vil, selv om det er fyllingsgrad 15% i begynnelsen av mai. Og det tror jeg andre også vil gjøre. De fleste ser på strømregninga, ikke fyllingsgraden i magasinene når de skal gjøre noe i heimen.

Skulle Norge finne på å droppe strømtilførselen til Europa vil det komme røyk ut av øra på Macron og Scholtz.

Edit: Og uansett hvor lite eller hvor mye Norges valg av energipolitikk betyr så er alle grep som bidrar i retning av at Putins energikort blir bedre veldig uheldig.

3 Likes

Aner ikke, men prisene må ha bidratt til å dempe det noe. Men strøm ligner litt på mat, ganske uelastisk. Dobler prisene seg på mat så spiser jeg ikke halvparten så mye, og dobler strømprisen seg så har jeg ikke 10 grader i stua i stedet for 20 grader.

Og det er grunn til å tro at strømmen i vinter har vært mye billigere enn den kunne vært !

Flere av mine venner var i august i fjor ganske lei av å høre om mitt “favoritt-tema”; strømpriser til vintern. Og sjøl gikk jeg til innkjøp av ny rentbrennende svartovn, og 50 stk 60-liters sekker med prima Bjørkeved (fun fact: regner man seg tilbake gir 100 kroner sekken spotpris 55 øre, utregnet fra 75% virkningsgrad).

I sum har strømregningen min bare økt noe, fra tidligere, og det fordi innsparing av oppvarming har gått opp i spinning i vaskemaskiner, tørketromler, og ungdommer som dusjer en halvtime av gangen.

Så det jeg frykter litt til vinteren er ikke strømpriser (jeg kan innføre maks 10 minutter i dusjen for alle i heimen), men det er rasjoneringer. For akkurat det aner jeg ikke hvordan kan eventuelt slå ut. Det vil dessuten ikke bare ramme de som har dårlig råd, for å si det litt kynisk.

Årets vinter har jo blitt adskillig billigere enn det kunne blitt, selv om desember var kald så har vintern i Norge, og vest-Europa vært usedvanlig mild. Hadde vi fått en januar og februar som i 2009/2010 og 2010/2011 eller en mars som i 2003, ville strømprisene gått helt av skaftet. Vi har virkelig ikke vært i nærheten av virkelig dyr strøm i vinter.

Og igjen, hvis Norge skulle måtte stenge av strømmen til Europa når det ligger et standhaftig høytrykk over Skandinavia 1 måned eller 2 til neste vinter, når ingen i Norge har spart på strømmen i tida før, så er jo det et usedvanlig dårlig utgangspunkt hvis Putin samtidig bestemmer seg for å skru av gassen, da blir det bare dårlig stemning, mildt sagt.

Jeg tenker at i dag, og i tida fremover skal Norge bidra med så mulig energi de klarer til våre allierte, først og fremst naturgass og elektrisitet fra vannkraft, og samtidig må våre allierte gjøre det de kan for å komme seg bort fra sin avhengighet av russisk energi.

3 Likes

Reason Magazine, April 1989 Issue. Why FDR Loved Uncle Joe.

Holodomor Timeline
1917 The Bolsheviks, led by Vladimir Lenin take power in Russia.
1922 The Soviet Union is formed with Ukraine becoming one of the republics.
1924 After Lenin’s death, Joseph Stalin ascends to power.
1928 Stalin introduces a program of agricultural collectivization that forces farmers to give up their private land, equipment and livestock, and join state owned, factory-like collective farms. Stalin decides that collective farms would not only feed the industrial workers in the cities but could also provide a substantial amount of grain to be sold abroad, with the money used to finance his industrialization plans.
1929 Many Ukrainian farmers, known for their independence, still refuse to join the collective farms, which they regarded as similar to returning to the serfdom of earlier centuries. Stalin introduces a policy of “class warfare” in the countryside in order to break down resistance to collectivization. The successful farmers, or kurkuls, (kulaks, in Russian) are branded as the class enemy, and brutal enforcement by regular troops and secret police is used to “liquidate them as a class.” Eventually anyone who resists collectivization is considered a kurkul.

1930 1.5 million Ukrainians fall victim to Stalin’s “dekulakization” policies, Over the extended period of collectivization, armed dekulakization brigades forcibly confiscate land, livestock and other property, and evict entire families. Close to half a million individuals in Ukraine are dragged from their homes, packed into freight trains, and shipped to remote, uninhabited areas such as Siberia where they are left, often without food or shelter. A great many, especially children, die in transit or soon thereafter.
1932-1933 The Soviet government sharply increases Ukraine’s production quotas, ensuring that they could not be met. Starvation becomes widespread. In the summer of 1932, a decree is implemented that calls for the arrest or execution of any person – even a child — found taking as little as a few stalks of wheat or any possible food item from the fields where he worked. By decree, discriminatory voucher systems are implemented, and military blockades are erected around many Ukrainian villages preventing the transport of food into the villages and the hungry from leaving in search of food. Brigades of young activists from other Soviet regions are brought in to sweep through the villages and confiscate hidden grain, and eventually any and all food from the farmers’ homes. Stalin states of Ukraine that “the national question is in essence a rural question” and he and his commanders determine to “teach a lesson through famine” and ultimately, to deal a “crushing blow” to the backbone of Ukraine, its rural population.
1933 By June, at the height of the famine, people in Ukraine are dying at the rate of 30,000 a day, nearly a third of them are children under 10. Between 1932-34, approximately 4 million deaths are attributed to starvation within the borders of Soviet Ukraine. This does not include deportations, executions, or deaths from ordinary causes. Stalin denies to the world that there is any famine in Ukraine, and continues to export millions of tons of grain, more than enough to have saved every starving man, woman and child.
https://holodomorweb.wordpr…
November 16, 1933, President Franklin Roosevelt ended almost 16 years of American non-recognition of the Soviet Union following a series of negotiations in Washington, D.C. with the Soviet Commissar for Foreign Affairs, Maxim Litvinov. https://history.state.gov/m…

1 Like

Peter Warren snakket om det i podcasten tid er penger. Siste podcasten og den siste podcasten i går på Patreon (abonnement)

2 Likes

Ser ut som mer problemer for Putin. Å trekke ut alle styrkene sine i andre land begynner å få konsekvenser.

Spørs om ikke okkuperte områder i både Moldova og Georgia kan finne på å gjøre opprør også.

1 Like
1 Like

Jeg er redd dette stemmer. I tillegg tror jeg USA kan være så dumme (og det er et mildt adjektiv) at de risikerer hele petrodollaren.

2 Likes

Ja å det er F…meg på tide at vi struper igjen krana fra øst å lar Russland blø!! Vi får ta regningen sjæl i form av enda høyere strøm, drivstoff, gass etc. Eller skal vi diskutere det også å la Putte okkupere enda et land?

3 Likes

Interessant om Franskmennene får kjøpe strøm til 40 øre kilowatten, når Nordpool spotpris i Frankrike nærmer seg 10 ganger den prisen.

Det er dessuten reparasjoner på atomreaktorer i Frankrike, slik at det vil bli produsert 10% mindre atomkraft i 2022 enn i 2021. Følgende nyhet kom i slutten av januar.

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/01/13/2366919/0/en/EDF-updates-its-nuclear-output-estimate-in-France-for-2022.html

" EDF updates its nuclear out put estimate in France for 2022

EDF has revised its nuclear output estimate from 330 - 360 TWh to 300 – 330 TWh for 2022. This revision is the result of the extension of the outage period for 5 of EDF’s French nuclear reactors."

Og råvaren til produksjon av atomkraft, uran har økt mer en oljeprisen siste året, 93% mot 83%.

Høres ut som det må svi litt for den franske statskassen; økt subsidiering, mindre produksjon og økt inputkost.

På den annen side så er energi trumfkortet til Putin, og for å si det litt enkelt; å bli mest mulig uavhengig av russisk energi vil svi i det korte og mellomlange løpet, så det er nok neppe dumt å prøve å beskytte de som potensielt kan snu og begynne å skylde på egne ledere i stedet for på Putin for alt som er dyrt.

1 Like

Det svir for alle, men Frankrike er vel nettoeksportør av strøm (tror jeg, har ikke sjekket)? Så de kan jo hente igjen en del der med de økte inntektene. Litt på samme måte som Norge gjør, selv om de sikkert også må betale mer for gassen de importerer. Sånn tenker jeg det blir grovt sett, -uten at jeg har noe kunnskap om energimarkedet i Frankrike :stuck_out_tongue:

Her må man jo også ta med volum, men hvor mye uran det kreves per energienhet produsert aner jeg ikke, så hvor mye det har å si på “bunnlinja” aner jeg heller ikke.

Orker ikke sjekke heller, drikker øl isteden :stuck_out_tongue:

1 Like

Det stemmer, første halvdelen av 2021 så var Frankrike den største netto-eksportør av elektrisitet i Europa, faktisk større en Norge ! Og det til tross for at Norge i denne perioden tømte sine vannmagasiner fra 95% fulle, og i hadde tidenes største nettoeksport av elektrisitet i 2021.

“The report looked at the value of imports and exports in Europe during the first six months of 2021 and found that France’s total net exports amounted to 21TWh, with most of the power flowing to Great Britain (8.6TWh) and Italy (7.2TWh).”

Men det blir neppe slik i 2022.

I 2021 produsert Frankrike 361 Twh atomkraft

Mens det i 2022 er forventet vesentlig mindre pga reparasjoner av atomreaktorer, som jeg skrev i linken over; 10% mindre, men det er altså i det øvre intervallet.

" EDF updates its nuclear out put estimate in France for 2022

EDF has revised its nuclear output estimate from 330 - 360 TWh to 300 – 330 TWh for 2022.

Når vi vet at Frankrike eksporterte 21 Twh i 2021 vil en produksjon i øvre del av forventet atomkraft i 2022 gi et importbehov på 330-361+21 Twh = 10 Twh

Skulle de ende i nedre del av estimatet for 2022 så er det et importbehov på 40 Twh.

Og det vil nødvendigvis være til markedspris.

Mao hvis man skal kjøpe inn over 10% av energiforbruket til 10 ganger pris og gi det til den jevne franskmann for en 10 del av innkjøpspris så vil det sette ordningen med billig energi for den franske forbruker på prøve.

3 Likes

Importbehov på 10Tw/t (ikke 40, som det ble til), hvis man ser bort ifra alt annet ja, som ikke er over 10% av energiforbruket.

Men jeg kan ingenting om energi i Frankrike, poenget mitt var at et pristak på strøm i Norge ikke er “nærmest en krigserklæring mot NATO” og at Frankrike allerede har dette i følge min kilde.


Det er vel ingen som tjener så godt som US på denne krigen? Olje, gass, korn, millitært utstyr som vil bli kjøpt i bøtter å spann av fremover mer også kanskje?

3 Likes

Norge tjener også godt på krigen, sikkert andre også. Men nå var det ikke de økonomiske vinnerne av krigen som startet den, det var taperen Putin.

5 Likes