Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Mener du de skal slutte å eksportere gass, olje og korn? Eller hva var poenget ditt?

5 Likes

«One inch» gjelder vist kun en vei… så mange ganger det er nevnt siste dagene. Tøft språkbruk begynner å bli.

2 Likes

Det er at jo lengre det varer jo mer tjener US, bevist eller ubevist. Vil ikke si de akkurat er helt uskyldig selv om ansvaret ligger hos RU.

Men vil du at de skal slutte å eksportere? Eller hva er poenget ditt?

1 Like

Ønsker kun en ting at krigen avsluttes å det kommer til enighet

1 Like

Bak betalingsmur. Ganske drøyt hvis det skjer noe i den retning. Jeg tenker dette blir å potensielt skyte seg selv i foten. Dvs at det kan ende med at Kina sender våpen til Russland hvis handelsavtaler blir brutt. Såvidt jeg vet, så sender ikke Kina våpen til Russland nå.

3 Likes

Hva har det med å gjøre at US tjener på å eksportere gass, olje og korn?

1 Like

Du tror høyere priser er til gunst for USA? Galopperende inflasjon et gode? Krigen er det siste USA trengte.

4 Likes

Selvfølgelig tjener de groft, se langsiktig kontrakter. Inflasjon er det korte bilde.

Svar skyldig? :joy::joy::joy:

Selv pasifistiske Tyskland ruster opp nå. En tysk venn sendte meg en oppdiktet, diplomatisk uttalelse: «Vi forstår det rett i at dere ber oss om å bygge opp en kjempehær, som vi skal ta gjennom Polen for å gjøre oss klare til å slåss mot russerne? Bare så vi unngår misforståelser i fremtiden.»

:see_no_evil::cowboy_hat_face::crazy_face:

Maktforholdene i verden er i endring. Realister advarer mot at Ukraina-krisen har potensial til å utløse en verdenskrig. Uavhengig om Russland lider det forsmedelige nederlaget i Ukraina som de fortjener, er ikke dette slutten.

Det er begynnelsen på en tid preget av stormaktspolitikk.

stemmer bra overens med den andre artikkelen jeg linket til med mulig handelsfuckup med Kina.

1 Like

Hvem er “de”? Norge tjener grovt iom at man kun er 5 millioner mennesker hvor milliardene renner inn. USA er noe helt annet. Netto-eksportør av olje, men inntektene er en dråpe i havet og konsekvensene av høye priser er betydelig. Også grunnet en statsgjeld som kan bli nærmest uhåndterlig dersom rentenivået går amok. Hint om at landet har et økonomisk insentiv i å holde krigen i gang er beyond latterlig.

4 Likes

Gjelden er i dollar, de kan sette renten til det de vil og har i lang tid kjøpt egen gjeld. Dvs trykket penger. Renten før dit de vil.

3 Likes

Ingen ekspert, men trykking av penger er vel heller ikke et evighetsprosjekt uten konsekvenser. Især om dens posisjon som verdensvaluta blir svekket. Som krigen indirekte kan føre til.

Ja, eller rettere sagt sanksjonene mot krigen:

1 Like

Helt uenig. Vi får noen svar fremover om hvor mye mer og det skal sannelig overraske meg om det ikke kommer til å være snakk om betydelige beløp her.

Det bor 65 ganger så mange i USA kontra Norge. Landets eksportinntekter fra olje var på 50 milliarder dollar i 2020, mot 22 milliarder for Norge. Go figure…

Blir som å hevde at skyhøye strømpriser er gunstig for Norge. Staten tjener tross alt gode penger. Som hjelper lite når det samtidig kveler privatøkonomien og skviser marginene til det private næringslivet.

4 Likes

Helt enig, men for høy rente og problemer med å betale gjelden er ikke det usa får som problem. Det er evt svekkelse av valutaen som blir problemet.

2 Likes

USA kom jo veldig bra økonomisk ut av både den første og andre verdenskrigen. Det var ikke “New Deal” som virkelig fikk fart på økonomien, det var krigen. Det betyr selvsagt ikke at man vil lykkes en tredje gang. Men det som kanskje tross alt er mulig, det er å opprettholde hegemoniet ved å ødelegge både Russland/Kina og Europa i en ny verdenskrig. Jeg for min del er ikke i tvil om at mentaliteten som gjennomsyrer det politiske miljøet i Washington kan gjøre slikt mulig. Selv Obama gjentok mantraet om USA som eneste “indispensable nation”. Legg merke til at det nettopp er den relative posisjonen som understrekes:

Det motsatte av indispensable er altså dispensable:

Og innstillingen blant de fleste europeere er jo også slik: Umulig å forestille seg noen egentlig suverenitet. Sånn sett er jo også enhver påstand om viktigheten av ukrainsk selvstendighet i beste fall villedende. I “Vesten” finnes det ingen nasjonal selvstendighet. Det er jo sånn sett bare trist hvordan ukrainske nasjonalister går i døden for en slik “selvstendighet” underkastet Washington. Spørsmålet nå er vel bare hvor høy prisen skal bli denne tredje gangen. Skulle det virkelig eskalere til full krig mellom USA og Russland så håper jeg ihvertfall Putin prioriterer å ta ut Washington først og gir Europa en liten sjanse.

2 Likes

Smått merkelig at selv jagerflyene ble for vågalt dersom ny verdenskrig var den O’store planen. Oppkonstruert bullshit. Man må være en paranoid despot for å tro at en krig i storformat skal kunne være til landets beste anno 2022.

3 Likes