Gjensidig avhengigheter i vår globaliserte verden ble veldig synlig under COVID, og blir nå ytterligere tydeligere med Ukraina krigen.
Hvem må vike etter i morgen: aksepterer Putin dollar for gassen (og hva skulle han brukt dem til?) eller vil Macron/Scholz stå på sine prinsipper og solidaritet på bekostning av egen industri og evt innbyggeres ve og vell?
Rubelen har allerede tatt igjen mye av fallet etter sanksjonen og vil trolig klatre enda høyere hvis gass blir betalt i rubler. Hvis å Europa betaler i rubler, blir dette via SWIFT eller blir det via russisk SPFS/kinesisk CIPS?
Verdens største oljeimportør, Kina, kan trolig på sikt handle olje av araberne i yuan. Inderne vil kjøpe gass i rubler av Russland.
BRICS landene og OPEC+ Generelt ser tilsynelatende ut til å være samstemte og flere er åpne på sikt for å selge olje/gass i annen valuta enn dollar.
Hva blir neste? Skal hvete også selges i annen valuta? Hva med spesifikke metaller slik som titan som er absolutt nødvendig i en rekke industrier?
80% av all handel og nesten 100% av all olje/gass handles med dollar. Åpnes det opp for handel i annen valuta vil det kunne sakte gi ringvirkninger, spesielt for økonomien i USA, som netto er importør og ikke produsent av varer.
Kineserne har over lengre tid jobbet med en de-dollariserings strategi. Samtidig har de hatt et langt perpektiv med sitt Belt & Road prosjekt (kinesisk versjon av Marshall planen på steroider). Krigen i Ukraina har å tydelig kapasitet til å akselerer hele denne prosessen og skape en påtvunget “slippery slope” pga sanksjoner.
Som tidligere nevnt, jeg tror Russland kunne ikke holdt på slik de nå gjør uten Kinas samtykke. Jeg tror det vi ser et sjakkparti hvor Ukraina er en gambit. Hjelper desto mindre at europeiske politkerne tror dette er et enkelt parti med 3-på-rad.
Blir mye spekulasjon, men vi må få fred nå, spesielt for de sivile tapene i Ukraina, matsikkerhet for fattige land, ukrainsk infrastruktur og også for alle de uheldige potensielle ringvirkningene av øst/vest polariseringen. Å sende mer våpen tror jeg er en kontraproduktiv løsning hvis man ser det store bilde. Må bruke hue og få stopp på krigen nå!