Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Gjensidig avhengigheter i vår globaliserte verden ble veldig synlig under COVID, og blir nå ytterligere tydeligere med Ukraina krigen.

Hvem må vike etter i morgen: aksepterer Putin dollar for gassen (og hva skulle han brukt dem til?) eller vil Macron/Scholz stå på sine prinsipper og solidaritet på bekostning av egen industri og evt innbyggeres ve og vell?

Rubelen har allerede tatt igjen mye av fallet etter sanksjonen og vil trolig klatre enda høyere hvis gass blir betalt i rubler. Hvis å Europa betaler i rubler, blir dette via SWIFT eller blir det via russisk SPFS/kinesisk CIPS?

Verdens største oljeimportør, Kina, kan trolig på sikt handle olje av araberne i yuan. Inderne vil kjøpe gass i rubler av Russland.

BRICS landene og OPEC+ Generelt ser tilsynelatende ut til å være samstemte og flere er åpne på sikt for å selge olje/gass i annen valuta enn dollar.

Hva blir neste? Skal hvete også selges i annen valuta? Hva med spesifikke metaller slik som titan som er absolutt nødvendig i en rekke industrier?

80% av all handel og nesten 100% av all olje/gass handles med dollar. Åpnes det opp for handel i annen valuta vil det kunne sakte gi ringvirkninger, spesielt for økonomien i USA, som netto er importør og ikke produsent av varer.

Kineserne har over lengre tid jobbet med en de-dollariserings strategi. Samtidig har de hatt et langt perpektiv med sitt Belt & Road prosjekt (kinesisk versjon av Marshall planen på steroider). Krigen i Ukraina har å tydelig kapasitet til å akselerer hele denne prosessen og skape en påtvunget “slippery slope” pga sanksjoner.

Som tidligere nevnt, jeg tror Russland kunne ikke holdt på slik de nå gjør uten Kinas samtykke. Jeg tror det vi ser et sjakkparti hvor Ukraina er en gambit. Hjelper desto mindre at europeiske politkerne tror dette er et enkelt parti med 3-på-rad.

Blir mye spekulasjon, men vi må få fred nå, spesielt for de sivile tapene i Ukraina, matsikkerhet for fattige land, ukrainsk infrastruktur og også for alle de uheldige potensielle ringvirkningene av øst/vest polariseringen. Å sende mer våpen tror jeg er en kontraproduktiv løsning hvis man ser det store bilde. Må bruke hue og få stopp på krigen nå!

6 Likes

Putin sier Europa kan betale for gass i euro likevel

Europa kan betale for russisk gass i euro i stedet for rubler, skal Russlands president Vladimir Putin ha sagt til Tysklands statsminister Olaf Scholz.

Ifølge talsperson Steffen Hebestreit fra den tyske regjeringen har Putin sagt at fra og med neste måned kan Europa fortsette å betale i euro for den russiske gassen. Betalingene kan som vanlig bli gjort til Gazproms bank, som ikke er rammet av de vestlige sanksjonene.

Banken kan konvertere betalingene til rubler, skal Putin ha sagt, ifølge Hebestreit.

Russland hadde tidligere kommet med krav om at Europa må betale for russisk gass i rubler. Europa har fryktet at Russland rett og slett ville skru av gassforsyningen som et politisk trekk i Ukraina-krigen.

NTB

4 Likes

«In a phone call with Scholz, Putin said the money would be paid into Gazprom Bank and then transferred in rubles to Russia, a German statement said. The bank is not currently subject to sanctions.

“Scholz did not agree to this procedure in the conversation, but asked for written information to better understand the procedure,” the statement added.»

Burde være en no-brainer for Scholz, men er tysker så må ha det skriftlig sikkert. Må være lettere enn å kjøpe rubler fra den russiske sentralbanken :man_shrugging:

1 Like

Hva er forskjellen her? At de betaler til en russisk bank som kjøper rubler fra sentralbanken i stedet for at de gjør det selv?

Men jeg skjønner ikke helt greien med dette opplegget, hva er egentlig forskjellen på dette og å bare selge gassen i euro? Man ender vel opp med å uansett kjøpe rubler for euro uansett gitt at man veksler det inn…

1 Like

Også er det de i Ukraina som mener Putin må drives ut av Ukraina så han ikke prøver seg på nytt ved neste korsvei. En tankegang jeg også forstår. I så fall må det sendes mye mer våpen.

3 Likes

Synes du kommer med veldig mye vettugt der, i alle fall i mitt hode. Hadde faktisk ett lite håp tidligere i dag at krigen (kanskje) kunne se en ende men synes flere ting tyder på det stikk motsatte. Vil virkelig si jeg ikke liker den unipol Russland kommer med, virker som hvis de nå har denne sjansen kommer de til å kjøre den fult ut. EUs gass lagre har de fullstendig kontroll på å kan virkelig passe på at de lagrene ikke blir fylt opp til neste vinter.

Kjører de en litt lengre krig nå vil kanskje Ukraina heller ikke rekke å få sådd, kanskje er det akkurat det de tenker med å nå gå etter drivstoff lagrene, en langsiktig konsekvens for oss i vesten?

2 Likes

@anon88079159 Det er min forståelse ja. Gazprom blir et mellomledd som gjør dette mulig og at sentralbanken i Russland er i stand til å veksle euro/dollar til rubler. Alle dollars/euros som kommer inn fra «unfriendly nations” vil teoretisk bli konvertert over.

Virker som at Putin får det han vil samtidig som at Scholz også får en løsning som er mulig å gjennomføre for ham.

@Christian Selvfølgelig. Er enig og forstår det godt. Må bare ha flere muligheter og tanker i hodet samtidig.

3 Likes

Ja, rusi.org snakker også om det. Dessverre ser de ikke på ukrainsk seier som mulig. Så lenge det ikke er i sikte, så vil en fred være på dårlige vilkår for Ukraina. Så kanskje løsningen for å få fred å gi Ukraina våpnene de trenger for å slå Russland. Så kanskje det går an å komme til en fred begge er misfornøyde med. Ikke bare Ukraina.

Dette koster for Ukraina. Både i infrastruktur, militære og sivile.

Jeg er ingen ekspert her, men tror valuta er som en hvilken som helst annen vare, øker etterspørsel så stiger prisen.
USA feks har en kjempefordel ved å ha verdens reserve-valuta, de eksporterer dollar, og inflasjon.
Skulle US miste, eller svekke sin status så blir det motsatt, da importerer de inflasjon og så kommer de i klemme med valg mellom å øke renter eller la vanlig folk få svi med at alt blir dyrt.

Russland var på vei inn i tilsvarende klemme da de 4 dager etter krigen måtte øke renta noe voldsomt

Fra 9,5 til 20%. Det stoppet fallet, i alle fall midlertidig for noen dager senere falt rublen 26%.

At den har steget 61% fra den bunnen og nå er kun 3 % under nivået dagen før invasjonen må derfor ha andre årsaker enn kun rentenivået. Etterspørselen etter rubler må ha steget.

Og tilsvarende, inflasjonspresset blir som andre steder i verden, i alle fall på varer som handles internasjonalt.

4 Likes

Freden kommer når russland er knust og jaget ut. Evt når Putin legger ned våpnene og gir okkupert land tilbake til Ukraina.

Er liksom ikke så mye vanskeligere enn det.

5 Likes

Snakket med noen russiske bekjente.

Vanlige mennesker har ikke sjangs å få vekslet om rubler til noe med verdi. Og hvis man får det er kursen nærmere 250:1 for USD.

Kommer til å bli brutalt for den jevne russer frem til Putin mister makten.

8 Likes
  • Luftvernsystemer av typen NASAM, utviklet av norske Kongsberg Gruppen
  • Raketter som kan brukes mot krigsskip og sjømål av typen Harpoon

Dette er to ting Ukraina har bedt om fra Norge. Da ville de hatt en måte å håndtere svartehavsflåten på og få nok dekning mot flyangrep til at det ville vært tryggere å flytte tropper og for å forsvare sivile i byene.

For noen uker siden ville jeg sagt at det ikke ville vært så lurt. Russland vil nok gjerne få tak i disse våpnene, men som det er nå tviler jeg på at Ukraina kollapser plutselig.

3 Likes

Norge har ikke Harpoon, men vi har NSM.

1 Like

Det var det bruk også lurte på, hva var greia der. Feil av Aftenposten eller Ukraina som rører? Zelenski har jo holdt ørten appeller, så kan jo ha gått litt i surr.

Tenker at Russland hadde begynt å svette litt hvis skipene deres ble angrepet og senket med NSM. Har ikke så mye bruk for Krim da. :see_no_evil:

1 Like

Det er i hvert fall litt momentum for å gi mer materiell støtte for øyeblikket:

Håper dette får mer internasjonal støtte fordi det virker ikke som en fredsavtale ligger i kortene før Russland taper mer kampkraft.

2 Likes

OOOOG! NSM kan også ta ut landmål :wink:

2 Likes

Onsdag melder det russiske nyhetsbyrået Tass at Putin etter samtaler med Tysklands forbundskansler Olaf Scholz vil la Europa fortsette å betale for russisk gass i euro likevel.
Ifølge talsperson Steffen Hebestreit fra den tyske regjeringen har Putin sagt at Europa fra og med neste måned kan fortsette å betale i euro til Gazproms bank, som ikke er rammet av de vestlige sanksjonene.
Banken vil deretter konvertere betalingene til rubler, skal Putin ha uttalt.
Så det nytter å sette hardt mot hardt. Står fremdeles ved min påstand om at NATO burde settes inn i kampene i Ukraina. Putte kan rasle med sine sabler så mye han vil. Han må forhøre seg til Kina allikevel å de ønsker IKKE eskalering.

Den russiske rubelen er på «floating regime», så den er akkurat så bra eller dritt som markedet bestemmer.
Man kan «managed regime» dvs valutaen får være i et intervall. Problemet der er hvis presset blir for stort blir det devaluering.
Skjedde i forrige uke i Egypt, og da falt kursen 17%. Noe som vil føre til økt inflasjon, som siger inn i økonomien. Forøvrig var Norge der på slutten av 80-tallet og Gro Harlem hadde «den glede av å devaluere i 1988. Norge er selvsagt floating nå.
Og så har man land med fixed rate. Har ingen jeg vet konkret, men kan tenke meg land som Venezuela og Nord-Korea. Da blir det selvsagt svartebørs med dollar.

Interessant å høre om dine russiske venner, for umiddelbart ville jeg tenke at hvis de på dagens rubelkurs i et floating regime betaler en slik kurs så blir de lurt.

Men hva som er teori og hva som er virkelighet trenger ikke være det samme.
Tror jeg må gjøre litt grundigere Research her.

1 Like

Tingen er at for vanlige russere er det nesten umulig å få tak på utenlandsk valuta. Man må søke banken og det er minimum 30dagers behandlingstid på søknaden. Kort fortalt, de som ikke sikret seg en bunke Euro er fucked.

Det må vel være for den vanlige russer som skal ut å reise. Enten det er på ferie eller flykte.
Til vanlige saker i Russland får de fleste russere betalt lønna i rubler og kjøper ting i rubler.
Jeg har ikke reist utenfor Norge siden før korona, og har klart meg helt fint med norske kroner.
Hovedproblemet for den vanlige russer må vel enten være at butikkene går tom for vestlige varer, og må kjøpe noe russisk, kinesisk eller kanskje indisk i stedet for, med lavere kvalitet, eller at rubelen kræsjer slik at inflasjonen tar skikkelig tak.

2 Likes