Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

"I løpet av april går nemlig kontrakten til rundt 130.000 russiske vernepliktige ut. "

2 Likes

Da kan jo de tegne kontrakter for en moro tur til Ukraina!

IMF med en uttalelse i dag også om potensiell fragmentering av dollar som dominerende valuta for handel. Blir i såfall små utslag, men baner vei for en trend og muligheter

https://money.usnews.com/investing/news/articles/2022-03-31/imf-warns-russia-sanctions-threaten-to-chip-away-at-dollar-dominance-ft

2 Likes

Om ikke annet kan disse kanskje dra nytte av endringene i det finansielle systemet:

African leaders tell forum in Dubai why they did not condemn Russian invasion of Ukraine (thenationalnews.com)

2 Likes

Spørsmålet blir da hvem som skal bruke hue og gi seg.
Siden du skriver at det er kontraproduktivt å sende mer våpen, antar jeg at du mener det er Ukraina som skal gi seg? Eller er det Russland som skal slutte å sende våpen inn i Ukraina?

5 Likes

Ja, sikkert bedre at Russland får rulle over Ukraina uten motstand slik at Putin får viljen sin. Da blir jo det fred

3 Likes

At land og spesielt NATO land supporterer Ukraina med våpen fremmer ikke en diplomatisk løsning tror jeg. Men igjen, det er fordi jeg ikke tror at den russiske hæren er på randen av kapitulasjon og fordi jeg heller ikke tror at Putin har invadert fordi han vil innlemme Ukraina i Russland (emperialisme).

Kan skjønne at mange mener det motsatte, at det å sende våpen er smart fordi den russiske hæren er på randen av kapitulasjon og Putin ikke vil stoppe mer Ukraina, men ser for seg Polen, Finland og andre land.

@Klinsj beskrivende artikkel om Afrika. Kina er største investor og handelspartner i Afrika og vanskelig for mange land der å gå i mot retningen Kina legger opp til. Nå mener jeg debt based diplomacy er en skikkelig uting og skadelig, men godt stormakter investerer i Afrika.

“We are witnessing the shifting of tectonic plates, particularly with the rise of China and India on the global economic stage.

“There has also been a transformation of trade routes from the established colonial ones to Africa doing more business with the eastern world.”

Drev å leste denne nå. Inderne ser på muligheter også.

6 Likes

Greit nok, å lage et nytt Afghanistan av Ukraina er jo også en løsning…:thinking:

3 Likes

Ønsker du at Putin skal få fritt leide til å bli verdens hersker?

Jeg tror det er naivt å ikke anta at Putin vil at Ukraina skal bli et nytt Hviterussland, dvs i praksis underlagt Russland.
Når det gjelder diplomatisk løsning, så er nok ikke dette noe man diskuterer seg frem til basert på godvilje, traktater og menneskerettigheter, men basert på militær stilling og potensiale.

4 Likes

Nei.

Imponerende at du kan tolke det jeg skriver til at jeg skulle ønske at Putin skal bli verdens hersker. Kudos.

9 Likes

Jeg kan svare for ham: «selvsagt ønsker jeg ikke det, men». «Jeg støtter ikke Putin, men» er det nye «jeg er ikke rasist, men», eller «jeg er ikke overtroisk, men».

2 Likes

Regner med at du er enig i at Putin skulle ønske han hersket over verden.
Det eneste logiske er derfor å stoppe ham.
Det gjør man ikke ved å la ham overkjøre Ukr uten motstand.

Nå tar det jo helt av “herske over verden”, hvor får du disse tankene fra? Det er vel ingen som tror Putin har planer om å herske over verden.

4 Likes

Er denne tråden helt blind for det faktum at det pågår forhandlinger og at begge sider tydelig har signalisert at det vil bli kompromisser?

Problemet i øst må løses. UA har allerede sagt fra seg kravet om NATO. Russland vil akseptere EU. Og så videre (kun eksempler på offentlige signaler).

Det er på tide å få slutt på faenskapen. Russland er den største taperen. De er ingen reell trussel mot noen lenger.

7 Likes

Fremmer ikke akkurat en god løsning for Ukraina heller om vi ikke støtter dem militæret. Da blir det «fred» og diplomatiske løsninger på Russland sine premisser.

4 Likes

Trodde de fleste ville oppfatte poenget - at Putler må stoppes.
Derfor må det sendes våpen til Ukr

Som jeg har sagt tidligere RU har uendelig med eskaleringsnivåer, de vil ikke gi seg, de kan ikke gi seg. Så hvor skitten vil du at denne krigen skal bli?

1 Like

De har gitt seg i andre land. F.eks Afghanistan.

2 Likes

Hvis du tar innover deg hvor skitten denne krigen faktisk er, så kan det ikke bli små mye værre.

Med mindre det er a-våpen du sikter til

2 Likes